השוק

הכלכלן הראשי של אקסלנס: הנפקת אג"ח אמריקאי יגביר את הלחץ על הדולר

אמיר כהנוביץ' מעריך שהלחץ על הדולר בתקופה האחרונה נובע בין היתר מימוש רווחים של המוסדיים בארה"ב; משבר בשוק הטכנולוגיה יביא להתחזקות של הדולר מול השקל
ניצן כהן | 
אמיר כהנוביץ (צילום ענבל מרמרי)
הכלכלן הראשי של אקסלנס, אמיר כהנוביץ', לא מעוניין לנקוב בשער דולר שמהווה שיווי משקל מול השקל אבל בשיחה עם Ice הוא מעריך שכרגע מרבית האינדיקטורים הכלכליים לוחצים על הדולר.
"נרטיבים כל הזמן משתנים ויש בלי סוף ואם נשים לב נראה שהשקל מתחזק מול סל המטבעות שמושפעת מכמה דברים וגם אם עכשיו יהיה שינוי והדולר יתחזק, צריך לראות את התמונה הכוללת" הוא אומר.
- יש תחתית לדולר?
"צריך לספר את הסיפורים בשוק ההון בתוך המסגרת. בוא נדבר רגע על התיירות. בישראל משקל התיירות הנכנסת בתוצר שלנו הוא משהו קטן בעוד תיירים ישראלים יוצאים המון לחו"ל, אז כשהישראלים יתחילו לצאת לחו"ל אז יכול מאוד להיות שיהיה לחץ להתחזקות של הדולר".
- איפה עומד היום בנק ישראל?
"בנק ישראל טוען שהשקל מאוד התחזק ב-2020 עד ההתערבות בינואר ואחד הטיעונים שלו היה שהיצוא מישראל היה חזק ביחס לעולם, כי התבססנו בין היתר על טכנולוגיה. הסיפור המעניין היה שהיבוא ירד וזה יצר לנו גירעון גבוה בחשבון השוטף ותמך בשקל ואז בנק ישראל אמר שזה לא משהו קבוע אלא זמני ולכן כשנחזור לשגרה, היבוא יתאושש והשקל ייחלש ואז בתקופת המעבר הזו, אני לא רוצה שעסקים יפלו כאן ולכן אני אהיה אגרסיבי ברכישות המט"ח".
- מה משחק היום הכי חזק במסחר במט"ח?
"הגורמים שמשפיעים על המט"ח הם גדולים וגורם אחד מרכזי בולט כאן וזה הביצועים של וול סטריט לעומת הבורסה בתל אביב. הרבה פעולות מתבצעות על ידי מוסדיים וחברות ענק כמו הפניקס עושות השקעות במט"ח במיליארדים. להשקעות האלה יש אסטרטגיה ומדיניות ותמהיל, אז אם שוק המניות בחו"ל מתחזק זה מאלץ אותנו כגופים מוסדיים להתאים את הפרופורציה במט"ח  ואז אנחנו מוכרים דולרים ורואים את השקל מתחזק.
"זה לא בהכרח שהסיפור הזה הוא הגורם היחיד אבל בזמן האחרון שוחחתי עם כלכלןשל אחד הבנקים הזרים הגדולים, והוא אמר לי שהם מחפשים מדינות עם רזרבות מט"ח גדולות.
"בנק ישראל רוכש מט"ח ומגדיל את הרזרבות, אבל הרזרבות האלה קורצות למשקיעים. כאן אני רוצה לציין גם את פערי הריביות הריאליות, בישראל הריבית הריאלית גבוהה. כל העולם המפותח סביב האפס אז הסיפור הוא האינפלציה".
- יש השפעה לתוכנית הכלכלית של ביידן?
"אני לא יכול להגיד בוודאות שאם ביידן יעשה את התוכנית אז בהכרח השווקים יעלו ואז ניאלץ למכור דולרים, מה שכן, כשביידן ילווה, אם ילווה הרבה כסף מהעולם, כלומר ינפיק אג"ח בטריליון דולר ומעלה ויוסיף את הכסף הזה לכלכלה האמריקאית, אז חלקו של הכסף יוטה לצריכה מקומית אבל חלק מהכסף יילך לרכישות בעולם וזה יחליש את הדולר בעולם.
"בסוף אני רוצה שנשים לב לכך כלכלת ישראל נתמכה בשנה האחרונה על ידי טכנולוגיה ואם פתאום יהיה משבר בשוק הזה ואנשים יגידו: השוק הזה מתומחר גבוה מידי, אז אנחנו עלולים לראות את השקל נחלש. הטיעונים האלה מחזיקים לשני הכיוונים ולכן אם נסתכל על גופים כמונו וכמו הפניקס אנחנו לא מהמרים על מט"ח אלא זו תופעת לוואי ואנחנו חייבים לקחת את זה בחשבון כשאנחנו יוצאים להשקעות בחו"ל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה