השוק

בתי חולים, אוניברסיטה ושדה תעופה חדשים: אלו קווי היסוד של הממשלה הבאה

עיקרי ההסכם הקואליציוני ומסמך קווי היסוד שנחתם בין מפלגות הממשלה הבאה: סגירה של ארבעה משרדים ממשלתיים, בניית בתי חולים בנגב ובגליל, הקמת שדה תעופה נוסף, הקמת אוניברסיטה בגליל ועוד | צפו בעיקרי ההסכם
אביחי דלאל |  2
יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום מארק ישראל סלם פול)
מפלגת "יש עתיד" ומפלגות הממשלה ה-36 הציגו היום (שישי) את ההסכם הקואליציוני ומסמך קווי היסוד של הממשלה. על הממשלה חתומים המפלגות שיהיו חלק מהממשלה: יש עתיד, כחול לבן, מפלגת העבודה, ישראל ביתנו, ימינה, מרצ ורע"מ. אחרי לחצים רבים מצד חברי הכנסת ממפלגות הימין ובראשם מפלגת השלטון "הליכוד" והציונות הדתית. 
בעיקרי הדברים של ההסכם הקואליציוני ומסמך קווי היסוד של הממשלה הנרקמת שתעלה להשבעה ביום ראשון הקרוב סוכם על סגירתם של ארבעה משרדים ממשלתיים: משרד הדיגיטל שבראשו השר דוד אמסלם,  משרד המים שעמד בראשו זאב אלקין עד שפרש מהממשלה והצטרף לתקווה חדשה והמשרד עבר לאחריות שר האנרגיה יובל שטייניץ, המשרד לקידום קהילתי שבראשו עומדת השרה אורלי לוי-אבוקסיס, והמשרד לעניינים אסטרטגיים שבראשו השר מיכאל ביטון. 
כמו כן, הוחלט על בניית שני בתי חולים  אחד בנגב והשני בגליל, הקמת שדה תעופה נוסף והקמת אוניברסיטה בגליל, הסדרת תקצוב הסטודנטים הלא מתוקצבים באוניברסיטת אריאל, תכנית אב לתחבורה בשטחי יהודה ושומרון ובקעת הירדן, קידום תכנית לאומית לחיזוק ופיתוח הצפון, תוספת שנתית קבועה לסל שירותי בריאות לצורך הוספת תרופות, מכשור וטכנולוגיות רפואיות, סיוע לענף המלונאות והתיירות לאור משבר הקורונה דרך הקלות בארנונה, יישום חל״ת גמיש ופיצוי העסקים החדשים, קידום תכנית למיגור הפשיעה במגזר הערבי, הגדלת קצבת הבטחת הכנסה לקשישים ל-70% משכר המינימום, חקיקת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות, לצד עידוד השימוש בשפת הסימנים.
קידום רפורמת ״נפש אחת״ הכוללת בתוכה הגדלת סל הטיפולים לפצועים פוסט טראומטיים, הסדרת תקציבים ועיגון זכויות, הגדלת התקנים, ביטול חיטוט בעברם של הפצועים, מינוי נציב קבילות הנכים ועוד.
כמו כן הוחלט על יישום צעדים נוספים למען נכי צה״ל ופיגועי הנפש: הקמת מערך חירום לנשים בשעת משבר, קידום פריסת סיבים אופטיים בפריפריה ובמגזר הערבי, מיתון עליית מחירי הדיור, שיווק דיור במחירים ברי השגה, שיווק 300,000 יחידות דיור, הממשלה תבחן מודל דמי אבטלה לעצמאיים, רפורמה מקיפה במכון התקנים, הממשלה תפעל להפחתת רגולציה, הסרת חסמים בירוקרטיים ודיגיטציה ממשלתית (״אפס נייר, אפס תור״), הצבת יעד לאומי הכולל העלאה של מספר העובדים בהייטק ל-15% מכלל העובדים במשק עד שנת 2026. 
בנושאים נוספים כמו דת ומדינה הוחלט על יצירת תחרות בתחום הכשרות והאחדת סטנדרטים בתחום, שינוי הגוף הבוחר ברב הראשי לישראל כדי להביא לבחירת רב ראשי ציוני, פתיחת האפשרות לגיור באמצעות רבני ערים, יו״ר הוועדה לבחירת דיינים יהיה שר הדתות מטעם ימינה, ואיתו יכהן בוועדה שר מטעם תקווה חדשה. לטענת "יש עתיד" מלבד נושאים אלו, יישמר הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה, ולימינה יש וטו.
נושאים נוספים שעלו הם: הבטחת האינטרס הלאומי בשטחי C שבו יוקצו למשרד הבטחון 50 תקנים ומשאבים ייעודיים לאכיפת הפרות בניה והשתלטות בלתי חוקית על קרקעות בשטחי C לאחר התעקשות של יו"ר כחול לבן, פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה בהובלת שר המשפטים המיועד, גדעון סער, הגבלת כהונת רה״מ ל-2 קדנציות או 8 שנים, קידום חקיקת חוק יסוד החקיקה וחקיקת "חוק גיוס" במתווה משרד הבטחון כשבתקופת המעבר גיל הפטור יעמוד על 21. בנוסף, ייבחן מודל חדש בתחום השירות הלאומי-אזרחי לאוכלוסיות מסוימות והגברת העליה היהודית למדינת ישראל.
ח"כ עמיחי שיקלי מימינה שעתיד להצביע נגד הקמת הממשלה התייחס להסכמים הקואליציונים ותקף את אלקין: "מעז יצאה עז, אלקין מתוך תחושת ייסורים וכאבי בטן נלחם כדי להקים יחידה שתיאבק בבנייה הפלסטינית המשתוללת בשטחי C. 'מהפשרה' יצאה תוספת של 50 תקנים למנהל האזרחי שיודע לגלות זריזות מקצועיות ונחישות ובתנאי שמדובר בבנייה יהודית. ככה נראית מכירת חיסול אידיאולוגית".
 
גם בציונות הדתית תקפו, ח"כ שמחה רוטמן התייחס: "ממשלת 59 עם רע"מ היא בעצם כמו החתול של שרדינגר. היא לא הייתה בכלל בתכנון ומעולם אפילו לא דמיינו בליכוד להקים ממשלה שכזו, אבל סמוטריץ' מנע מנתניהו להקים אותה. איזה קטעים שלתופעה הפיזיקלית ולתופעה הפוליטית יש בדיוק אותו שם. סופר-פוזיציה. כל המומחים למשפט חוקתי והתנועות להגנת השקר כלשהוא לגמרי סבבה עם ההסכמים הקואליציוניים שדורשים שינוי של כמה חוקי יסוד? מפתיע כמעט כמו זה שאף פמיניסטית לא מתחרפנת מזה שישנו את החוק כך שמהממשלה יהיו שני נציגים גברים בוועדה למינוי דיינים".
ח"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד התייחס בפוסט ארוך והוסיף משל וציטוטים מהתנ"ך, בפוסט כתב בין היתר: "הממשלה המתרקמת ובאה, הינה ממשלה המושתתת כולה על אדני הקנאה, התאווה והכבוד. שישה מנדטים עלובים שהתאווה לכס השלטון, גרמה להם לגנוב את דעת הבוחר ואפילו למנוע מהעם בעתיד את הזכות לבחור במנהיג המוערך עליו. ושישה מנדטים עלובים אחרים שהולכים בעיניים עיוורות בדרך השנאה והקנאה של קורח ועדתו. כל ה-12 האלו, שגם בשבוע שעבר לא למדו מוסר השכר ממוציאי דיבת הארץ רעה, מוכנים למכור את היהדות לליברמן, את בטחון ישראל לתנועה האיסלאמית ואת חיילי צה"ל לבית הדין האנטישמי בהאג. אבל, הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל, שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו, והקדוש ברוך הוא יצילנו מידם".
יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' התייחס גם כן: "ההסכמים הקואליציוניים הסותרים שמתפרסמים אחד אחרי השני רק מוכיחים באיזו ממשלת שקר והונאה מדובר. גוש השמאל חותם על שלל רפורמות שמאל רדיקליות ומסוכנות בכל התחומים. בנט חותם עם לפיד על הסכם הפוך ודוברי ימינה מסבירים שלימין ולדתיים אין מה לדאוג. אחד מהצדדים בטוח משקר לבוחריו. ואולי גם שניהם. אם לשפוט לפי רמת האמינות ש(אי)אפשר ליחס להבטחות בנט ושותפיו יש כנראה יותר סיכוי שהוא זה שמשקר, שוב. אבל הנקודה המדהימה היא שתיקת הכבשים של התקשורת המגויסת שמאתרגת את השקרים האלה, וחוץ מכמה צדיקים בסדום לא אומרת כמעט מילה".
יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס הוסיף: "אחרי כל סיפורי הוטו שמכרו לנו בנט ושקד השבוע, מתברר שהם נכנעו ללא קרב ומתכוונים לרסק לחלוטין את הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, ולייתר ולרוקן את הרבנות הראשית מכל תפקידיה".
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שקרים שקרים עלינו נופילם והם חושבים שאוכלים את זה (ל"ת)
    יניב 06/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בתי חולים, אוניברסיטה, שדה תעופה... זה חלום?
    גמזו 06/2021/11
    הגב לתגובה זו
    9 0
    כבר שכחנו מה זה ממשלה שאשכרה עובדת בלשרת את האזרח. שיהיה בהצלחה.
    סגור