חדשות

הסגר נכנס לתוקף; ללא איסור הפגנות | רשימת ההגבלות המלאה

כלל המשק נסגר למעט מפעלים חיוניים, סופרים ובתי מרקחת וחנויות פארמה, יתאפשרו תפילות עד 20 איש במרחק עד 1 ק"מ מהבית, בכיפור יתאפשרו תפילות בבתי הכנסת. הממשלה לא הספיקה להעביר את ההגבלה על ההפגנות
אנגלינה יוסים |  2
סגר בחגים
סגר נרחב החל היום (שישי) בשעה 14:00, ה-25 בספטמבר ועד ה-11 באוקטובר, בלי הגבלת ההפגנות. ועדת חוקה, חוק ומשפט לא סיימה את הכנת חוק הסגר לקריאה ושנייה ושלישית עקב אי הסכמה על נוסח החוק הכולל את תקנת הגבלת ההפגנות, לכן לא הובא לאישור המליאה.
שר הבריאות, אדלשטיין, יביא לאישור הממשלה "תקנות לשעת חירום שבכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקה בכנסת שבוע הבא", זאת המקום החוק בכנסת - היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט מתנגד לכך.
רוב המשק ייסגר לפעילות, מלבד סופרמרקטים, רשתות פארמה, בתי מרקחת ומפעלים חיוניים. במסגרת זאת, תיאסר יציאה מהבית למעט צרכים חיוניים כגון הצטיידות במזון, תרופות וכד', פעילות ספורטיבית יחידנית תותר, יציאה מהבית תתאפשר עד קילומטר מהבית. התחבורה הציבורית תצומצם משמעותית.
תפילות בבתי הכנסת ביום כיפור בלבד יותרו על פי מתווה שיציג משרד הבריאות. בשאר ימי הסגר, בתי הכנסת ייסגרו ויותרו תפילות במרחק של עד קילומטר מהבית ובקפסולות של עד 20 בני אדם.
הגבלת ההפגנות הביא למחלוקת קשה בקבינט הקורונה והוביל שורה של חברי כנסת ביניהם השר דרעי, אסנת מארק ועוד, לדרוש לאסור הפגנות במידה וסוגרים את בתי הכנסת. לבסוף, הוחלט להתיר הפגנות בקבוצות של עד 20 איש ובמרחק קילומטר מהבית – אך החלטה זו לא עברה קריאה שנייה ושלישית במליאה לכן אינה תקפה. כמו כן, להפגנה בבלפור יותרו להגיע 2,000 איש, בשונה מלמעלה מ-10,000 ויותר שהגיעו עד כה, וזאת במטרה לצמצם התקהלויות לצד שמירה על חופש ההפגנה כזכות יסוד דמוקרטית. 
​שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד לסגר מלא וביקש להחיל סגר על כ-50% מהמשק בלבד, "ניתן היה לקדם צעדים לבלימת המחלה מבלי לפגוע פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי" אמר השר כ"ץ. חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל הוא חלק מהחוסן הלאומי ויש לשמור עליו". נגיד בנק ישראל אמיר ירון תמך בעמדת שר האוצר, כמו גם הפרויקטור רוני גמזו שהתנגד לסגר המהודק והציע לפעול לפי מתכונת של 50% פעילות במגזר הפרטי.
"הסגר נדרש לטובת הכלכלה"
ראש הממשלה נתניהו פתח את ישיבת הממשלה הדרמטית שלשום ואמר: "ידידיי השרים, אני יודע שהשעה מאוחרת, אבל ביותר ממובן אחד אנחנו נמצאים ברגע האמת. הגל השני של הקורונה מכה בכל העולם, הוא מכה גם בנו. התחלואה בישראל עולה, מספר החולים הקשים עולה, לצערי גם מספר המתים. ביומיים האחרונים אנחנו שמענו מהמומחים שאם לא ננקוט צעדים מידיים וקשים אנחנו נגיע אל פי התהום". 
כדי להציל את החיים של אזרחי ישראל נדרש מאיתנו עכשיו להטיל סגר מלא למשך שבועיים - מיום שישי הקרוב ועד מוצאי שמחה תורה. אח"כ נמשיך בשבועיים נוספים של סגר, אני מקווה עם פחות הגבלות, אבל אני אומר מראש, זה תלוי בנתוני התחלואה. ככל שהמצב יאפשר אנחנו נחזור בהקדם לתכנית הרמזור ולניהול שגרת קורונה. המטרה היא להוריד את רמת התחלואה, והמטרה היא בפירוש להציל חיים רבים בישראל". 
הדבר הזה גם נדרש לטובת הכלכלה. מי שחושב שאנחנו יכולים לעבוד עם מגפה מתפרצת, עם תמותה ותחלואה עולה ושהדבר הזה לא ישפיע על הכלכלה - הוא טועה, ואם אנחנו צריכים לפעול ולעשות צעדים קשים, עדיף לעשות את זה בחגים עכשיו, כשהכלכלה נמצאת בהילוך נמוך יותר.
שני הדברים החשובים ביותר, שהם מעבר להחלטות שאנחנו מקבלים, והם דורשים שיתוף פעולה מלא של כל אזרח ואזרח - שני הדברים הללו הם עטיית מסכות, ואני שמח לראות שבאולפנים עברו לעטיית מסכות, והדבר השני הוא מניעת התקהלויות.
אנחנו אבל נדרשים לקבל החלטות ומנהיגות פירושה קבלת החלטות קשות, החלטות מתבקשות, החלטות מצילות חיים. אין לנו את הפריבילגיה לדעת שהיינו יכולים למנוע תמותה נוספת ולא עשינו זאת. זאת האחריות שלנו, כנציגי ציבור אנחנו חייבים לפעול עכשיו, ואני אומר לכם לפעול יחד, למען כל אזרחי ישראל ".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הסגר הוא נגד הפגנות (ל"ת)
    אלמוג 09/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    איך אלפיים איש בהפגנה בבלפור, ואני לא יכול להתפלל ?
    יוסי 09/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בורא עולם לפני כל הפגנה
    סגור