חדשות

4 חברות מחזיקות ב-77% מענף הדלק: כך כשלה הממשלה בטיפול בתחרות

מדוח מבקר המדינה עולה כי קיימים הפרשים משמעותיים בהנחה על בנזין בין חברות הדלק הגדולות לקטנות. למרות החלטה לפיה יש לבדוק את דיוק המשאבות פעם בשנה - הדבר התבצע רק בכ-58% מהתחנות 
מערכת ice | 
תדלוק (צילום freepik)
בסוף 2019 היו על הכבישים בישראל כ-3.65 מיליון כלי רכב, ו-1,209 תחנות תדלוק ציבוריות המספקות דלק ושירותים נלווים - כ-77% בבעלות ארבע חברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול ודור אלון). כדי לקדם תחרות במחירי הבנזין והסולר החליטה הממשלה בשנת 2011 על פעולות לקידום התחרות בענף – ומבקר המדינה בדק את הפעולות וכן את הפיקוח הממשלתי על השירותים בתחנות התדלוק.
לפי נתוני משרד האנרגיה לשנת 2016, כ-70% מתחנות הדלק מכרו בנזין 95 ללא הנחה. בין החברות הגדולות, שיעור התחנות שנתנו הנחה היה בין 8% ל-34% (בהיקף של בין 1 ל-5 אגורות לליטר), לעומת כמעט כל החברות הקטנות שנתנו הנחה (בהיקף של בין 14 ל-25 אגורות לליטר), כך עולה מדוח המבקר.
עוד מציין הדוח כי בחינה שערכה רשות התחרות בשנת 2015 העלתה שמתוך 715 תחנות תדלוק עירוניות היו 360 תחנות שמשווקות בנזין, אשר אזור התחרות שלהן נמצא כריכוזי, באזור התחרות של 309 תחנות לא נמצא מתחרה קטן ובאזור התחרות של 297 תחנות מוחזקת רק תחנת תדלוק אחת על ידי אחת מחברות הדלק.
המבקר כותב כי לפי החלטת הממשלה מ-2011, נקבע יעד לשיווק 40 מגרשים לצורך הקמת תחנות תדלוק ליזמים שאינם מוגדרים כגורם ריכוזי בענף. אולם, במשך כעשור לא הושלמו הפעולות הנדרשות להשגת יעד זה. כמו כן, בחלוף תשע שנים מאז החלטת הממשלה להגברת התחרות במשק הדלק, טרם הושלמה הכנת טיוטת תזכיר חוק לתיקון חוק משק הדלק, אותה נדרש לגבש שר האוצר בשיתוף עם משרד האנרגיה, משרד הכלכלה, רשות התחרות ומשרד המשפטים - והפעולות שעשו גופים אלה לא קידמו את התחרות.
נוסף על כך, המפקח על היחידה למשקלות ומידות במשרד הכלכלה קבע שיש לבדוק את דיוק משאבות הדלק בכל תחנות התדלוק פעם בשנה. למרות זאת, לפי נתוני היחידה למשקלות ומידות, נכון לסוף 2019 נבדקו רק כ-58% מהמשאבות עד שנה מאז בדיקתן הקודמת, ויתר התחנות נבדקו לאחר יותר משנה.     
בשנים 2019-2017 בוצעו 2,764 בדיקות אקראיות של סולר ובנזין בתחנות התדלוק, ונמצאו 64 סטיות מתקני הדלק. עוד נמצא כי אין הסדרה של נושא הבדיקות למתקני מילוי אוויר והמעקב התקופתי אחר תקינותם. לפיכך, קיים קושי להבטיח כי מילוי האוויר בצמיגים מתאים לדרישות מילוי האוויר של יצרן הרכב.
מתלונות של אנשים עם מוגבלות למשרד מבקר המדינה עולה שלא ניתן להם מענה מספק לצורכיהם בתחנות התדלוק, כך לפי הדוח. תוכנית העבודה של הנציבות לשוויון זכויות אנשים עם מוגבלות לא כללה בדיקות נגישות בתחנות תדלוק בשנים 2019-2017 ולא אותרו בדיקות או חקירות של הנציבות משנים קודמות בעניין זה.
בסיכומו של דבר, המבקר מסביר שבעשור הקרוב כמות כלי הרכב בישראל צפויה לגדול ביותר מ-3% בשנה. נראה כי בעתיד ישתנה תפקידן של תחנות התדלוק, בשל השימוש בגז טבעי דחוס כדלק למכוניות והתְרבות עמדות טעינה למכוניות המופעלות בחשמל, ובעקבות מדיניות משרד האנרגיה להפסיק מכירת רכבים עם מנועי בנזין ודיזל עד שנת 2030. כל אלה אמורים לשנות את אופי השירותים הניתנים בתחנות התדלוק. ראוי כי השינויים הצפויים יובאו בחשבון כבר היום בתכנון התחנות החדשות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה