חדשות

נגיד בנק ישראל: "לאשר בהקדם את התקציב", גפני: "הייתי מצפה שתהיה יותר מעורב"

פרופ' אמיר ירון הציג סקירה אופטימית אודות המצב הכלכלי של ישראל אך קרא למקבלי ההחלטות להכשיר מובטלים ולהגמיש את המודל של חזרה לשוק העבודה. יו"ר ועדת הכספים מתח ביקורת: "הייתי מצפה שבנק ישראל יגיד מה עושים בשעה כזו"
יהודה לוינגר | 
אמיר ירון, משה גפני (צילום פייסבוק/בנק ישראל - קריירה, אתר הכנסת)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הציג היום (שני) בפני וועדת הכספים את המלצתו לאישור תקציב 2021 והסקירה הכלכלית של בנק ישראל במשבר הקורונה. יו"ר הועדה חבר הכנסת גפני: "דווקא בתקופה הזו שאין את הדברים הקריטיים, חברתיים כלכליים, הייתי מצפה שתהיה יותר מעורב".
הנגיד פתח בסקירה אופטימית למשק הישראלי. לדבריו, התכווצות התוצר במשק גדלה אך בהשוואה בינלאומית - ההתכווצות לא גדולה מדי: "המשק הישראלי חסון וחוזר לעצמו כמו קפיץ", אמר ירון, והתייחס לדירוג האשראי: "אישרור הדירוג של מדינת ישראל ע"י s&p מראה את החוזקות של המשק הישראלי, אך הודגשה הציפייה להתייצבות בתחום הפיסקלי.״
על עבודתו של בנק ישראל במהלך המשבר, אמר הנגיד: "בנק ישראל ייצב את השווקים בצורה מהירה בתחילת המשבר, וכעת הם פועלים באופן תקין. זה משבר שהתחיל בתור משבר בריאותי, הפך למשבר כלכלי ויכול להפוך למשבר פיננסי". לדבריו, הסינרגיה בין הפיקוח על הבנקים למדיניות המוניטרית אפשרה את זרימת האשראי, בין היתר על ידי צעדים חסרי תקדים ובהיקפים גדולים, כלשונו.
על משבר האבטלה בעקבות נגיף הקורונה, אמר כי אם המדינה לא תדאג להכשרות של בני 40-50 שהם כרגע מובטלים, נאבד שנות עבודה רבות: "מודל החל"ת התאים עם כניסתנו לסגר, וצריך להגמיש את המודל של חזרה לשוק העבודה". עוד הוסיף הנגיד כי האי-וודאות במשק הינה קריטית: "קשה לעסקים לקחת הלוואות לטובת השקעות, או משקי בית לצרכים צרכניים. זה משקף שברמת המקרו אין עודף ביקוש להלוואות. אנו פועלים עם המערכת הבנקאית על השלב הבא של מתווה דחיית ההלוואות. בנק ישראל הופך כל אבן, כדי לסייע למי שצריך ולגבש מתווה שיאפשר פריסה מחודשת של אותן ההלוואות."
נגיד בנק ישראל הוסיף גם קריאה לאשר בהקדם תקציב לשנת 2010 וכי בשנים הבאות יש להתכנס למסגרות פיסקליות רב-שנתיות שייצבו את יחס החוב לתוצר.יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, דרש מבנק ישראל להיות אקטיבי בשעה שאין תקציב: "אנחנו כל הזמן נמצאים במצב שבו יש דברים חיוניים בחברה הישראלית שלא מתבצעים בגלל שאין תקציב", אמר גפני.
לדבריו: "הייתי מצפה שבנק ישראל יגיד דברים מה עושים בשעה כזו. זו לא חכמה להיות מעורב בשעה שהכול מתנהל על מי מנוחות. דווקא בתקופה הזו, שאין את הדברים הקריטיים, החברתי, הכלכלי, הייתי מצפה שתהיה יותר מעורב. אנשים מעריכים אותך ואתה נמצא בתפקיד מאוד מרכזי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה