חדשות

בשכר של דולר אחד: זה ההסכם שחתמה נאס"א עם חברות שיביאו לה דגימות מהירח

סוכנות החלל האמריקאית משלמת סכום מעט מצחיק לארבע חברות שקיבלו חוזים לליקוט ממצאים מהירח עבורה. המענק עומד על 25 אלף דולר, עבור הדגימות יקבלו החברות שלושה תשלומים - 0.10 דולר, 0.10 דולר ו -0.80 דולר. אך מה הן מרוויחות?
כפיר אדר | 
נחיתה על הירח (צילום NASA PEXLES)
נאס"א משלמת לחברה שבסיסה בקולורדו 1 דולר (0.74 ליש"ט) כדי לאסוף דגימת סלעים קטנה מהירח. Lunar Outpost היא אחת מבין ארבע חברות שקיבלו חוזים לאיסוף דגימות מהירח, או אדמת ירח, עבור סוכנות החלל האמריקאית, בסכום כולל של 25,001 דולר.
סוכנות החלל תשתמש באדמה בתוכנית ארטמיס שלה, שמטרתה לשלוח את הגבר והאישה הבאים לירח עד 2024. נאס"א מנסה גם לבסס מודל עסקי למיצוי, מכירה ושימוש במשאבים מחוץ לכדור הארץ. המתמודדים האחרים שזכו היו Masten Systems מבוסס קליפורניה ו-ispace שבסיסה בטוקיו, יחד עם החברה הבת האירופית שלה.
נאס"א תשלם לחברות עבור אוספים בודדים של ריח ירח במשקל של 50 גרם עד 500 גרם. "החברות יאספו את הדגימות ואז יספקו לנו ראיות ויזואליות ונתונים אחרים שנאספו", אמר דובר נאס"א בהצהרה. לאחר שזה קרה, הבעלות על החומר תעבור לסוכנות החלל האמריקאית.
המימון כל כך נמוך מכיוון שנאסא משלמת רק עבור גביית הרגולית, ולא עלויות פיתוח או הובלה של החברות, אמרו גורמים בסוכנות. מנכ"ל Lunar Outpost ג'סטין סיירוס הבהיר בראיון ל-BBC שהאגרה אינה המניע לחברות שנבחרו. מבחינתן, הצפי הגדול הוא ליתרונות מדעיים רבים למשימה, כמו למשל לאפשר לחברות להתאמן על שאיבת משאבים מעל פני הירח.
סיירוס כינה זאת: "שינוי פרדיגמה באופן בו החברה חושבת על חקר החלל". החברה מנהלת שיחות עם Blue Origin - חברת חקר חלל שהקימה מייסד אמזון ג'ף בזוס - וכמה חברות אחרות שכבר מתזמנות טיסות לירח על נסיעות איתן. בסך הכל חלוקת הכסף תהיה כדלקמן: 10% מהכספים עם קבלת ההחלטה על המענק, 10% כאשר החברה תשיק את חלליות האיסוף שלה ו-80% כאשר נאס"א תאמת כי החברה אספה את החומר.
ואיפה יתרת הכסף? "הדולר הבודד הנוסף יגיע בשלושה תשלומים זעירים אך חשובים של 0.10 דולר, 0.10 דולר ו -0.80 דולר", התלוצץ סיירוס. ההודעה של סוכנות החלל ביום חמישי מגיעה כשסין ערכה משלחת לאיסוף דגימות ירח משלה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה