חדשות

בצלאל סמוטריץ' בריאיון: "בנט ילך לממשלת שמאל"

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', בראיון ל-ice על נתניהו "רחוק מלהיות ימני כמו ראש הממשלה שאנחנו רוצים", על המפלגות החרדיות: "התנהלותן בלא מעט סוגיות פגעה הכי הרבה בחרדים", ולא מתנצל על החיבור עם בן גביר | ראיון

אורן שטרנברג | 
בצלאל סמוטריץ (צילום יוסי אלוני פלאש 90)
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בטוח שנתניהו הוא האופציה הבלעדית להקמת ממשלת ימין. לאחר ששמע את נפתלי בנט אומר בראיון כי לא ישלול ישיבה לצד יאיר לפיד (אך לא תחתיו) באותה ממשלה, מבחינתו החלופה היחידה היא ללכת עם בנימין נתניהו.  
נראה שמאז שנפרדה דרכו המשותפת עם נפתלי בנט, לא חוסך סמוטריץ' בביקורת כלפי שותפו למפלגה לשעבר שמתיימר להפוך לראש הממשלה. סמוטריץ' טוען כי חרף כך שנפתלי בנט מגדיר את עצמו כאיש ימין, אין שום ערובה לכך שהוא לא ימנע בכל נפשו ובכל מאודו את הקמתה של ממשלת שמאל. "מי שהקשיב היום לנפתלי בראיון שלו לרשת ב' שמע דברים ברורים. הוא אמר שנתניהו לא צריך להיות ראש ממשלה. אי אפשר להקים ממשלה בלי 30 המנדטים של הליכוד, אלא אם הליכוד ישב תחת בנט כראש ממשלה. אולי הוא וגדעון יעשו רוטציה ביניהם, אני לא יודע. אבל התוצאה היא ישיבה עם לפיד, הורביץ ומיכאלי. ברור שממשלה כזו לא תקדם את ההתיישבות, לא תוציא את המסתננים עם מיכאלי ולא לא תתקן את מערכת המשפט עם הורביץ".
ונתניהו כן סממן ימני?
"לא, ממש לא. הוא רחוק מלהיות ימני כמו ראש הממשלה שאנחנו רוצים. אבל אני חושב, עכשיו כשאני מנצח, לא יהיו לו הרבה אפשריות אחרות. אל תשכח שבסוף בפוליטיקה אתה בוחר בחלופות. ממשלה של נתניהו, גם אם היא לא מושלמת, היא טובה הרבה יותר מממשלת שמאל עם עלי תאנה ימניים". 
אתה מאוכזב מבנט?
"אני מאוד כואב את האמירה שלו, 'כשיש קורונה שמים את הכול בצד והולכים לממשלה  עם השמאל', זו אשליה אופטית. יש למנות שופטים בעוד שנה, ממשל מורכב בארצות הברית שצריכים להתמודד איתו, ופסקי דין מקומיים של העליון, שצרכים להתמודד איתם. אני ציפיתי שנפתלי יקים ממשלת ימין. עכשיו הוא הולך לממשלה עם השמאל?"
בנט לא איש ימין?
"בנט עצמו בוודאי ימין בתפיסות שלו. לצערי נפתלי היום בבוקר בעצם אמר שילך לממשלת שמאל. ללא הליכוד, אין לך איך להרכיב ממשלה אחרת שהיא לא שמאל. נתניהו לא מושלם אבל יותר טוב מהשמאל".
אם כן, סמוטריץ' החליף בסך הכול את שותפו למפלגה. אם בעבר היה הסממן הימיני של המפלגה המאוחדת עם בנט, נראה שכיום התחלפו התפקידים כשאת מקומו של הסמן הימני תפס עו"ד איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית. ונראה שהשותפות הטרייה בין השניים עדיין סובלת מתקלות הרצה. רק בסוף השבוע האחרון סרטון שהופץ מטעם הקמפיין של מפלגת עוצמה יהודית עורר זעם רב בטענה שגרם לזילות זכר השואה. כזכור, בסרטון המדובר, הוצג נפתלי בנט כמי שיושב בממשלה יחד עם חברי הרשימה המשותפת ומתמודדת מספר 7 של רשימת העבודה, שהוצגו כתומכי מחבל סמיר קונטאר וצורר היהודים אדולף היטלר.
סמוטריץ' מיד מיהר להסתייג מתוכן הסרטון ולהבהיר כי הוא נעשה על דעתו של בן גביר ובמסגרת הקמפיין של מפלגתו בלבד. יחד עם זאת, תוקף סמוטריץ' את הביקורת על עצם השותפות שלו עם בן גביר. "אני שלם עם החיבור הזה ואני שמח שגילינו אחריות. אני שמח שלא חזרנו על הטעות של בחירות 92, אז התוצאה הייתה שנזרקו קולות ימיניים לפח ואז באאו הסכמי אוסלו שהביאו פיגועים עם אוטובוסים מתפוצצים.
"אני לוקח אחריות על מדינת ישראל. שתהיה ממשלת ימין. שנינו רוצים ממשלת ימין. שנינו אוהבים את מדינת ישראל ואת ארץ ישראל. אנחנו חושבים אותו דבר. אבל זה בלוק טכני ועשינו אותו כדי שאף קול לא ילך לאיבוד. יש לו מחירים, כמו הסרטון שיצא במוצאי שבת שהוא חמור מאוד. כדור שלישי לשואה, הדבר הזה נמצא אצלי מחוץ לתחום. אצלי השמאל  הוא לא סרגל מוסרי, לא לכאן ולא לכאן. שימוש בשואה זה דבר שנמצא רחוק מחוץ לגבול מבחינתי. סיכמתי עם איתמר שיהיה בינינו תיאום בקשר לדברים האלה". 
למה שאנשים המזוהים עם הזרם המרכזי של המפד"ל יצביעו לך ולא לבנט? רוב המיינסטרים של הציונות הדתית הוא בורגני ודומה יותר לבנט מאשר לפלג החרד"לי.
"אני לא מסכים אתך. תסתכל על הרשימה שלנו. מספר 2 אצלנו היא מגבעת שמואל. כמו שיש כל מני גוונים של הציונית הדתית בין בנט לביננו, אנחנו חושבים שצריכה להיות מפלגה דתית לאומית עם זהות מאוד ברורה. אנחנו משתלבים מאוד בחברה הישראלית. מי שחושב שצריכה להיות מנהיגות דתית לאומית, שייבחר בנו". 
אנו מקיימים את השיחה במהלך תקופת התפר שבין פתיחת חלקים נרחבים מהמשק, חלקם כאלה שלא פעלו חודשים רבים, ולבין העוצר הלילי שיחול במהלך חג הפורים. סמוטריץ' שכיהן רק לפני שנה כשר התחבורה של מדינת ישראל, מבקר בחריפות את התנהלות הממשלה, ובפט את זו של ממשיכתו, השרה מירי רגב, בכל הנוגע לסגירתו הכמעט מוחלטת נמל התעופה בן גוריון, זאת לאחר שפעל בצורה לא מבוקרת והיווה את שער כניסה מרכזי עבור אלפי חולים לארץ, בהם נשאים של מוטציות.
"המעבר הקיצוני מפתיחה מופקרת ללא בידוד, לקיצוניות אחרת של סגירה מוחלטת של שער הכניסה לארץ עבור אנשים שיצאו כחוק לא הגיונית" אומר סמוטריץ', "אתה תוקע אותם בפינות נידחות בעולם. משפחות שלמות תקועות בלי טיפולים רפואיים, וועדות חריגים שנתנו תשובות שלישיות.
סמוטריץ' מבקר את השלב שבו שערי הכניסה לארץ היו פתוחים ואומר, "היינו בהפקרות. צעקנו אז למה פותחים בלי שום בקרה. היה ניתן לקיים מדיניות של בידוד למי שנכנס וביצוע של שלוש בדיקות קורונה. לא סגירה הרמטית כמו במצב הנוכחי. להוריד את המכסה מ-2,000 ל-200 איש ביום זו קטסטרופה. יש אנשים שעברו את שני החיסונים או שיש להם תעודת מחלים, צריך לתת להם לעבור.
"אחד הקשיים של הקורונה הוא חוסר ההצלחה לנהל את המשבר הזה בצורה דיפרנציאלית, הרי אדם שמחוסן או החלים, יכול היה להיכנס לארץ. אדם שעשה שלוש בדיקות -תנו לו להגיע" סמוטריץ' אומר כי גם בתוך הארץ היה צריך לנהל את המשבר בצורה דיפרנציאלית, לפי אזורים עם כמות תחלואה שונה, תוך התגברות על המחלוקות הפוליטיות, "כן, זה אומר שצריך לעמוד בלחצים פולטים ולקבל החלטות מתוך שיקולים ענייניים" הוא אומר בתוקף. "בראשית הדרך, כשהייתה ממשלה הומוגנית, הייתה תחושה שהכול מבוצע בצורה עניינית ולא פוליטית. היה אמון של הציבור. עבור קבלת החלוטות אתה חייב לקבל את אמון הציבור. ברגע שנהייתה ממשלה לא נורמלית שבה כולם רבו אחד עם השני, אף אחד לא יצא בסדר, והייתה תחושה שהכול בה מתקבל באופן לא ענייני. אז התקבלו התמונות הקשות".
ובכל זאת, המפלגות החרדיות התנגדו לחלוקה דיפרנציאלית, בטענה שזה יפגע בציבור שלהן.
"אני חושב שההתנהלות של המפלגות החרדיות, בלא מעט סוגיות, פגעה הכי הרבה בחרדים". אומר סמוטריץ' ומוסיף: "למשל ההתנגדות להגדלת הקנסות, מצד עסקנים חרדים,  פגעה קודם כל בציבור החרדי".
יחד עם זאת, ממהר סמוטריץ' לסייג במעט את דבריו ואומר כי ההתמקדות בהפרות שנרשמו בציבור החרדי הייתה מעבר לכל פרופורציה, זאת ביחס להפרות שנצפו בציבורים אחרים. "נהגו בציבור החרדי בחוסר הוגנות. הציבור החרדי ברובו ציית להנחיות. לא נהגו באותה צורה כלפי ההפרות של כל הסלבריטאים שהעלו לסטורי תמונות שלהם ממסיבות. הייתה אכיפת ייתר נגד החרדים. האלימות שהופעלה נגד הציבור החרדי לא הייתה בשום מקום אחר".
סמוטריץ' מתייחס לקרב על התודעה מול הרשות הפלסטינית, בה לתפיסתו ישראל נמצאת במקום נחות יותר מבחינת הקצאת המשאבים. כזכור, בשבוע שעבר הרס קבלן עבודות מטעם הרשות הפלסטינית, קטע חומה בן עשרות מטרים שהשתייך לאתר הארכיאולוגי בהר עיבל, המיוחס למזבח יהושוע בן נון מימי התנ"ך. כמי שעמד בראש עמותת רגבים, טוען סמוטריץ' כי קיימת בעיה קשה של ממשלת ישראל בהחזקת השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון.
"יש ביהודה ושומרון מאבק על השטחים הפתוחים והוא לא סימטרי. יש את הרשות הפלסטינית שלה יש משרדים מסודרים שרוצים לקבוע עבודות בשטח כדי לצמצם את הנוכחות הישראלית. הבעיה שמול המערכה המתוכננת והשיטתית, בישראל לא מנהלים את הקרב הזה. זעקנו על כך זעקות  בעמותת רגבים, הכנו תוכנית שלמה איך לשמור את השטחים הפתוחים, לשמור על אדמות מדינה ולסלק פלישות. המנהל האזרחי כמעט לא עושה כלום בקשר לזה".  
כיצד אתם מתכוונים לקיים רפורמה במערכת המשפט?
"אנחנו פרסמנו אתמול את התוכנית שלנו על הרפורמה של מערכת המשפט. על פסקת ההתגברות, על השיטה לבחירת שופטים. דברים שכמעט לא קיימים בישראל. כתוצאה מזה אנחנו רוצים יותר ביקורת על רשויות האכיפה. בראייתי את הדמוקרטיה, אי אפשר לקדם אותה בלי לתקן את מערכת המשפט".
ומה לגבי רפורמה בכל שיטת הבחירות? לא הגיע הזמן לדמוקרטיה נשיאותית? הדמוקרטיה הפרלמנטרית בישראל לא מוכיחה את עצמה כשכל כמה חודשים יש בחירות.
"על שינוי שיטת בחירות צריך להתמקד בדברים רחבים. החברה הישראלית היא הטרוגנית. אני כן חושב שצריך להוריד את אחוז החסימה כדי שלא יכנסו קולות לפח, וכך תוגדל היציבות. אני רוצה את כולם בתוך המגרש הדמוקרטי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה