נשים מובילות קיימות

קיימות כאמצעי להעצמת נשים, מניעת אפליה ושוויון מגדרי בשוק התעסוקה

יעדי הקיימות של האו"ם מציבים את קידום השוויון המגדרי כנושא בעל חשיבות נעלה. החדשות הטובות: ישנה התקדמות. החדשות הרעות: ההתקדמות איטית, איטית מדי. עו"ד ענת מוסנקו סוקרת את הפעולות הנדרשות לשינוי המצב

עו"ד ענת מוסנקו | 
עו"ד ענת מוסנקו, מנהלת רשת העמיתים וקיימות במעלה (צילום שרון עמית)
תפקיד מנהל/ת אחריות תאגידית ממצב עצמו כאחד המקצועות הנחשקים ביותר בשוק העבודה בישראל – ובהתאם לכך, מספר העוסקים בו גדל בהתמדה. כיום פועלים למעלה מ-150 מנהלים ומנהלות אחריות תאגידית/קיימות במסגרת כ-115 חברות עסקיות ברשת עמיתי מעלה -ארגון הגג של חברות לקידום אחריות תאגידית/קיימות בישראל, כמו גם בגופים נוספים. היקפי המשרה משתנים אמנם בהתאם לארגונים ולחברות השונות, אך מי שנותנות בו את הטון הן הנשים, המהוות בו רוב.
ניתן לטעון כי יש לכך סיבה היסטורית, שכן חלק גדול מהתחום התפתח ממשאבי אנוש ומקצועות שברובן אוישו לאורך השנים על ידי נשים. עם זאת נדרשת הסתכלות מעמיקה יותר, וניתן בהחלט לומר כי התכונות הנדרשות לתפקיד, המצריכות הסתכלות הוליסטית ומתכללת יותר, מזוהות על פי רוב עם נשים.
כאשר עולה המנוח קיימות, הקונוטציה הראשונית היא להיבטים של שמירה על איכות הסביבה. אלא שהמונח הזה מגלם בתוכו הרבה מעבר לכך. לקיימות יש גם היבט חברתי עמוק, המכוון בין היתר לצמיחה כלכלית והקצאה נבונה של משאבים שתאפשר חלוקה צודקת והוגנת.
בשנת 2015  הוצגו יעדי הקיימות הגלובליים של האו"ם (ה-SDG'S), שאומצו על ידי מדינות, חברות וארגונים. יעדים אלו הינם סביבתיים, חברתיים וכלכליים – כאשר שניים מתוכם מתייחסים מפורשות לחשיבות השגת השוויון המגדרי ולקידום צמיחה כלכלית בת-קיימא ומכלילה לכל.
כחלק מפעילותו בודק ארגון מעלה את פעילות החברות העסקיות למען קידום נשים ושוויון הזדמנויות. בדיקה זו נעשית במסגרת דירוג מעלה לאחריות תאגידית – דירוג המסמן את הסטנדרטים הנדרשים מחברה המחויבת לאחריות תאגידית ומהווה מערכת ניהול לחברות הגדולות במשק.
החדשות הטובות: ישנה התקדמות. החדשות הרעות: התקדמות איטית, איטית מדי.

כאשר בוחנים את אחוז הנשים המכהנות כחברות הנהלה, תמונת מצב חיובית באופן יחסי מתגלה כשצוללים לתוך סקטורים. כך מגלים למשל שבהנהלות בסקטור הביטוח והבנקאות יש נציגות נשית של 40%, בסקטור המזון מדובר על נציגות נשית של  35%.
תמונה חיובית פחות עולה כשבוחנים את סקטור התעשייה וההיי-טק המשתרכים הרחוק מאחור עם 20% ו-15% נשים בלבד בהנהלות (בהתאמה) – זאת, אגב, בהלימה לאחוז הנשים הנמוך המועסק בענפים אלו.
אין ספק שעל אף ההתקדמות, הקצב רחוק מלהשביע רצון. כצעדי ייעול לשנים הבאות, אחת השאלות החדשות שהפנה בדירוג מעלה מתייחסת לפעולות ארגוניות המכוונות ליצור עתודה ניהולית נשית ולטיפול שיטתי ומקיף בהגדלת אחוז הנשים – ומתברר כי 40% מהחברות דיווחו על תוכניות שכאלה.
ארגון מעלה מקפיד לפגוש יזמיות רבות הרוצות להניע שינוי בנושא. המלצתנו לכולן היא לעבור משלב העלאת הנושא למודעות לשלב העשייה וההתערבות הפנים-ארגונית. הכלים שנדרשים כאן הם מתחום הייעוץ והתרבות הארגונית, לצד יכולת ניתוח ושינוי תהליכים אשר מעכבים את ההתקדמות בתחום. כולנו תקווה כי ב-8 במרץ 2022, יום האישה הבינלאומי הבא, יוכל ארגון מעלה לדווח על שינוי משמעותי בשטח, ועל עלייה באחוז הנשים המכהנות בתפקידי מפתח, מובילות ומשפיעות.
*הכותבת היא מנהלת רשת העמיתים והקיימות בארגון מעלה, הפועל לקידום נושאים של אחריות תאגידית ולפיתוח סטנדרטים של ניהול אחראי בישראל
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה