משפט

הוצגתם בתקשורת בלי מסכות? ייתכן ומגיע לכם פיצוי

אזרחים רבים תועדו בכלי התקשורת ללא מסכות ופניהם חשופות לעיני כל. העיתונאי עמית קוטלר: "מה הטעם להציג אנשים ספציפיים מרוחים בעיתון? זה שיימינג". מומחית לדיני פרטיות: "השפלת אדם ברשות הרבים עלולה להוות פגיעה בפרטיות"
שרון טל | 
בלי מסכות (צילום מסך חדשות 12, 13, ידיעות אחרונות)
השבוע חלה עלייה בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל, לאחר שבועות של הפוגה וחזרה לשגרה יחסית. הישראלים שכבר חשבו שהקורונה חלפה מן המדינה, החלו להסתובב בלי מסכות ולא יישמו את הנחיות משרד הבריאות. בכלי התקשורת השונים סיקרו את המתרחש ואף פרסמו תיעוד של אזרחים ספציפיים שהולכים בלי מסכה ברחובות השונים ברחבי הארץ. פרצופם של העוברים והשבים חשוף וניתן לזיהוי, ספק אם ידעו כי צולמו,לכתבה וככל הנראה לא שיערו כי יופיעו בהקשר נגיף הקורונה בכלי התקשורת.
כך לדוגמה, בחדשות 13 שידרו כתבה בה נשאלו אזרחים מדוע הם מסתובבים בלי מסכות בניגוד להנחיות, תוך הצגת פניהם החשופות לעיני עשרות אלפי צופים. בחלק מהכתבה האזרחים אף הגיבו לשאלה, בחלקים אחרים רק צולמו הולכים ברחוב. בכתבה ששודרה במהדורת החדשות 12 גם תועדו אזרחים בלי מסכות, אך גם נראו מקרים בהם פני העוברים והשבים טושטשו. המגמה דומה גם בכלי תקשורת נוספים, כך לדוגמה תיעדו בידיעות אחרונות אזרחים המתהלכים ברחוב ללא מסכות ופרסמו את תמונותיהם בעיתון. מכלי התקשורת הנ"ל לא נמסרו תגובות בנושא.  
הפרסומים קוממו במיוחד את העיתונאי עמית קוטלר, שכתב בפייסבוק: "שיימינג הוא לא הדרך. נכון, במרחב הציבורי מותר באופן חוקי לצלם אדם בפנים גלויות (תרתי משמע), אבל למרות המצב הבעייתי - הצילומים האלה לא פחות ממסוכנים. מה הטעם בלהציג אנשים ספציפיים, עוברי אורח? הפחדה? שיימינג? להעביר מסר שמחר גם אתם יכולים למצוא את עצמכם מרוחים בעיתון כשאתם לא מצייתים ל״הנחיות״? האייטמים האלה שמתעקשים להציג פרצופים ספציפיים עדיף שיופסקו מיידית".
 

שיימינג הוא *לא* הדרך!אתמול במהדורות והיום בעיתונים, כתבות על הציבור הישראלי שאינו עוטה מסכה. נכון, במרחב הציבורי מותר...

Posted by ‎Amit Cotler עמית קוטלר‎ on Sunday, May 31, 2020
"תיתכן פגיעה בפרטיות בנסיבות בהן הפרסום ברשות הרבים עלול להשפיל ולבזות"
חשוב להבהיר כי העבודה העיתונאית דורשת לא פעם צילום במרחב הציבורי לשם הצגת תופעות שונות בחברה הישראלית, ומדובר בפעילות חשובה. ככלל, צילום ברשות הרבים הוא חוקי לחלוטין. אלא שבמקרים המדוברים, עשוי להיות כי תעמוד בפני המצולמים עילה לתביעה בגין פגיעה בפרטיות.  
לדברי עו"ד אלן יוסף, ממשרד מ. פירון ושות', המתמחה בדיני הגנת הפרטיות: "חוק הגנת הפרטיות קובע כי פגיעה בפרטיות היא, בין היתר, צילום אדם ברשות יחיד וכן פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפיל ולבזות. החוק קובע הגנות לעניין זה ובין היתר במקרים בהם היה בפגיעה עניין ציבורי המצדיק אותה בנסיבות העניין, הפגיעה היא בדרך של צילום או פרסומו, שנעשה ברשות הרבים ודמות הנפגע מופיעה בו באקראי והגנות נוספות. כך, אדם אשר פורסמה תמונתו ברשות הרבים כשאינו לובש מסכה, כהמחשה לכך שהציבור אינו מקיים את ההנחיות הרלוונטיות, יכול בנסיבות מסוימות לעלות טענה לפגיעה בפרטיותו. מעניין יהיה לראות כיצד בתי המשפט יתמודדו עם הטענה ככל שזו תגיע לפתחם והמשקל שיינתן להגנות הקבועות בחוק בנסיבות העניין".

עו"ד אלן יוסף, מ. פירון ושות'. צילום: איל מרילוס
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה