משפט

יריית הפתיחה של בית הדין לתחרות: 3.5 מיליון שקל קנס לנמל אשדוד

בית הדין קיבל את קביעת רשות התחרות, לפיה הנמל ניצל את כוחו כמונופול בתחום פריקת כלי הרכב ופגע בכדאיות של היבואנים להשתמש בשירותי נמל חיפה המתחרה. המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס יקנס ב-20 אלף שקל

איתי פת-יה | 
נמל אשדוד (צילום ויקיפדיה/עמוס מרון)
בית הדין לתחרות קיבל את הכרעת הבכורה שלו: קנס של כ-3.5 מיליון שקל על נמל אשדוד. חמש שנים לאחר שרשות התחרות (אז הרשות להגבלים עסקיים) הכריזה על הנמל כמונופול בתחום פריקת כלי הרכב, בית הדין לתחרות מקבל את הקביעה.
בלב הפרשה נמצאת התנהלותו של הנמל מול יבואני הרכב בין 2010-2014, שפגעה באלטרנטיבה שלהם להשתמש בשירותי נמל חיפה המתחרה לצורך פריקת כלי רכב. לפי ההסכמים שהחתים נמל אשדוד רבים מיבואני הרכב, לאלה ניתנה מכסה מינימלית של כלי רכב שישלחו אליו לפריקה, המבוססת על צפי של היקף היבוא. במידה והיבואנים יעברו את המכסה תינתן להן הנחה רטרואקטיבית על דמי הפריקה.
לו היו בוחרים היבואנים להסיט רכבים לפריקה בנמל חיפה, לא היו עומדים במכסה וכך לא היו מקבלים את ההנחה. כדי לכסות את הפער היו צריכים היבואנים לבקש מנמל חיפה פיצוי, מה שיפחית מצדו, כנותן שירות, את הכדאיות בהתקשרות עם אותם יבואנים כלקוחות. בכך למעשה פגע נמל אשדוד בתחרות בענף וצמצם את אפשרויות הבחירה של היבואנים.
 
קראו עוד ב-ice
במקור, ב-2014 ביקש הממונה דאז על התחרות פרופ' דייויד גילה להשית קנס בגובה 12 מיליון שקל על נמל אשדוד, בצד 200 אלף שקל סכום מצטבר של עיצומים אישיים על מנהליו. לאחר שימוע של קרוב לשנתיים, בסוף 2015 הגיעה ההכרזה מצד רשות התחרות על הנמל כמונופול, בצדה דרישה להטיל קנס של 9 מיליון שקל – החלטה עליה ערערו בנמל אשדוד לבית הדין של התחרות.
כעת, החליטו בבית הדין השופטת תמר בזק-רפפורט, פרופ' אורית פישמן-אפורי ועו"ד יחיאל שמיר על קנס של 3.46 מיליון שקל לנמל, ועיצום אישי של 20 אלף שקל (זהה להחלטת הרשות) על המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס וסמנכ"ל הלקוחות אלי בר יוסף.
עו"ד טליה סולומון, ראש מחלקת התחרות במשרד הרצוג פוקס נאמן, שייצגה את נושאי המשרה בנמל אשדוד מסרה: "בצדק פסק בית הדין כאשר הפחית באופן משמעותי את הקנס שהטילה הממונה על התחרות. עם זאת, הטלת קנס על גוף שהתחרה והעניק הנחות, צריכה להיעשות במקרים חריגים ביותר, ולדעתנו לא זה המקרה המתאים. הטלת קנסות בגין מתן הנחות יוצרת הרתעת יתר בעייתית, בייחוד כשמדובר כאן בהטלת קנסות גם על הנמל, וגם על נושאי משרה בו. העובדה שהקנס שהוטל על נושאי המשרה הוא "סמלי" כהגדרתו של בית הדין, לא מספיקה. החשש הוא שההחלטה הזו תגרום למנהלים בחברות לתמחר לפי טבלת אקסל ולהימנע ממתן הנחות, באופן שיפגע בסופו של דבר בתחרות."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה