משפט

"זייפה נתונים": המדינה תובעת את צ'מפיון מוטורס בחצי מיליארד שקל

מדינת ישראל תובעת 523 מיליון שקל גם מפולקסווגן ומאאודי בגין זיוף נתוני פליטת גזים. הטענה המרכזית: 12 אלף כלי רכב שהותקנה בהם "תוכנה תרמיתית" יובאו לארץ, נמכרו ונעו בכבישים
רועי בהריר-פרל |  1
צ'מפיון מוטורס (צילום unsplash, אתר צ'מפיון מוטורס)
תביעה בסך 523 מיליון שקל שהגישה מדינת ישראל בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד קונצרן פולקסווגן (האוחז גם בבעלות על אאודי) ונגד היבואנית הרשמית שלו בישראל צ'מפיון מוטורס, מתארת מסכת הונאה לכאורה שבוצעה בין השנים 2016 ל-2018. במהלכה, יובאו לארץ כ-12 אלף כלי רכב שהותקנה בהם "תוכנה תרמיתית שמטרתה זיוף של נתוני פליטת גזים במנועי דיזל". הפרשה ידועה גם בפרשת דיזלגייט. 
המדינה מאשימה את הקונצרן ואת היבואן המקומי בניסיון להונות את גורמי הרגולציה - הן בארץ והן במדינות נוספות - באמצעות הצגה של נתוני פליטת גזים מזויפים, נמוכים בהרבה מהנתונים האמיתיים, כדי לעמוד בתנאי הסף לקבלת אישור המכירה והתנועה. "אילולא נתוני הפליטה הנמוכים שהוצגו כתוצאה מהונאה זו, לא היו כלי הרכב מקבלים את האישור הנדרש לפיו הם לכאורה עומדים במגבלת הפליטה המקסימלית אשר נקבעה בתקינה ומשכך לא היו נכנסים לגבולות מדינת ישראל", נטען בתביעה.
כתוצאה ממתן האישור הנ"ל, הרכבים מקונצרן פולקסווגן, בעלי מנוע מסוג EA18, שנכנסו לארץ "פלטו מזהמים בהיקף רחב מעל רף הפליטה המקסימלי לרכב הקבוע בתקינה אשר אומצה בישראל, תוך הפרת הוראת הדין", כלשון התביעה. על פי ההערכות שפורסמו בכתב התביעה, היקף הפליטה של תחמוצת החנקן מכלי הרכב הללו עומד על 3,881 טון.
התביעה המקומית מעלה חשד למעשי זיוף ומרמה בקנה מידה בינלאומי על שתיים מיצרניות הרכב היוקרתיות והמובילות בעולם - זאת, לאחר שהפרשה נחשפה בארצות הברית עוד בספטמבר 2015 ומאז יוצרו ושווקו כלי הרכב המדוברים למדינות רבות בהיקפים גדולים. פולקסווגן נתבעה על כך בארצות הברית (במסגרת מה שכונה אז "פרשת דיזלגייט"), הודתה בייצור של 11 מיליון כלי רכב בעלי מנוע מזהם וחויבה, בהסדר בבית המשפט, בקנס של 22 מיליארד דולר - עובדה שמדינת ישראל מבליטה כעת בתביעה, כעדות לצדקתה.
כתב הגנה מטעם פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס עדיין לא הוגש.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מאחל למדינה הצלחה צ',מפיון זה רק נזקים לרכב
    מאיר 07/2020/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנסיון מר עם פאסאט תיתרחקו מהם כמו מאש
    סגור