משפט

"עקבה דרך ווטסאפ": בית המשפט נתן אור ירוק לפייסבוק נגד NSO

בית המשפט הפדרלי בקליפורניה התיר לפייסבוק להמשיך את התביעה נגד חברת הסייבר הישראלית, בה היא מאשימה את NSO בריגול אחר משתמשיה ביניהם עיתונאים, דרך יישומון ווטסאפ
רועי בהריר-פרל | 
פייסבוק NSO (צילום FREEPIK, UNSPLASH)
בית משפט פדרלי בקליפורניה התיר לפייסבוק להמשיך במהלך התביעה נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO. בתביעה, שהוגשה לפני כשנה וחצי לבית המשפט המחוזי בסן פרנסיסקו, פייסבוק מאשימה את NSO בריגול אחר עשרות עיתונאים, מתנגדים לממשל טראמפ, פעילי זכויות אדם ואחרים באמצעות שירות שיחות הווידאו של ווטסאפ שבבעלותה. NSO, מצדה, טוענת כי היא אינה צד בפרשה וכי היא מחויבת לחיסיון לקוחותיה. משמעות ההחלטה להמשיך בתהליך התביעה היא שכעת פרטיהם של ה"מרגלים" שעשו שימוש בתוכנת פגסוס - מוצר הדגל של NSO - עלולים להיחשף בצו משפטי.
הסיפור החל במאי 2019, אז הודיעה וואטסאפ כי היא זיהתה (וחסמה) מתקפת סייבר שכוללת פגיעה בשירות שיחות הווידאו שלה. בתום חקירה ארוכה, יוחסה הפרצה לתוקפים שהשתמשו בשרתים המקושרים ל-NSO. כמו כן, הרשת החברתית טענה שהיא הצליחה למצוא קשר בין כמה חשבונות פייסבוק לחברת הסייבר הישראלית. על פי כתב התביעה של פייסבוק, התוקפים יצרו עם הקורבנות קשר בשיחת וידאו ובדרך זו שתלו את הרוגלה של NSO, המסוגלת להשתלט על טלפונים חכמים. הקורבנות, לטענת פייסבוק, אפילו לא היו צריכים לענות לאותה שיחה כדי ליפול בפח. זאת ועוד: השיחה הזדונית אף לא תועדה בפירוט השיחות של המכשיר.
החברה הישראלית, ששמה נקשר בעבר גם לרציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ולריגול אחר עיתונאים נוספים, הכחישה את ההאשמות נגדה לאורך כל הדרך ופעלה בדרכים שונות להסיר את התביעה. בשלב מסוים היא האשימה את התובעת בהסרה מכוונת של חשבונות הפייסבוק של כמה מעובדי NSO ואף הצליחה לגרום לבית המשפט להורות לרשת החברתית להסיר את החסימות לאלתר. כעת, נוכח המשך התביעה, נראה שמצבה המשפטי בכי רע ושהסיכוי לחשיפת פרטי לקוחותיה גבוה מתמיד.
בהחלטתה, קבעה השופטת פיליס המילטון כי עורכי הדין של NSO לא יוכלו להתבסס על ההגנה של "חסינות ריבונית נגזרת" - מה  שהיה מאפשר להם לשמור חיסיון פרטי הלקוחות של החברה. "אנו מרוצים מהחלטת בית המשפט, המאפשרת לנו להתקדם עם טענותינו כי NSO התנהלה באופן בלתי חוקי" נמסר מדוברות וואטסאפ, "ההחלטה מאפשרת לנו להשיג מסמכים רלוונטיים ומידע אחר אודות נהליה של NSO".
מ-NSO נמסר בתגובה להחלטה: "הטכנולוגיה שלנו משמשת להצלת חיים ולמניעת טרור ופשע ברחבי העולם, ואנחנו בטוחים שהתנהלותנו היא כדין".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה