משפט

הרשויות שדחו הכי הרבה תלונות חופש מידע – הדירוג המלא

על פי הדו"ח השנתי של היחידה הממשלתית לחופש המידע: משרדי החינוך, התקשורת והפנים נמצאים בראש הטבלה של דחיית הבקשות לחופש המידע. מנגד, משרד המשפטים, משרד התחבורה ומשרד התקשורת הנגישו הכי הרבה מידע בשנה האחרונה
אילן שניג | 
משרד המשפטים (צילום ויקיפדיה)
עד כמה מקשיבים לנו ברשויות השונות? מהדו"ח השנתי של היחידה הממשלתית לחופש המידע לשנת 2019 עולה כי בשנה האחרונה הוגשו לממשלה 12,549 בקשות לחופש המידע, עליה של כ-20% לעומת שנת 2018. הרשויות אליהן הוגשו מרבית הבקשות הן משרד החינוך, הרשות הארצית לכבאות והצלה ומשטרת ישראל  .
משרד התקשורת, משרד החינוך, המשטרה ומשרד הפנים דחו ב-2019 את הרוב המכריע של בקשות חופש המידע שהוגשו להם, אף שבממוצע מרבית משרדי הממשלה וגופים אחרים שמחויבים למסור מידע במסגרת החוק קיבלו יותר משני שליש מהבקשות.
משרד החינוך, הגוף שלו הוגש מספר הבקשות הגדול ביותר, הוא גם הגוף עם שיעור הדחייה הגדול ביותר – 61.6% מהבקשות למידע נדחו, בעיקר בעילה של פגיעה בפרטיות. משרד התקשורת במקום השני דחה 60.9%, כאשר העילה המרכזית היתה כישלון באיתור המידע או שהמידע בידי גוף אחר, המשטרה דחתה 59.6% מהבקשות כשהעילה מרכזית היא פגיעה בפרטיות ומשרד הפנים דחה 57.6% מהבקשות כשהעילה מרכזית הייתה - המידע נוצר על ידי גוף אחר.
בנוסף לבקשות חופש המידע מהממשלה, מפרסמת היחידה כי בשנה שחלפה הוגשו לבית המשפט 526 עתירות, עלייה של כ-75% משנת 2018. 64% מכלל העתירות הוגשו נגד השלטון המקומי. עוד מלמד הדו"ח כי רק ב-50% מהבקשות שהוגשו לממשלה המידע נמסר באופן מלא. בשאר הבקשות נמסר מידע חלקי בלבד או שהבקשות נדחו או לא נענו.
הרשויות שחרגו מהזמן הקבוע בחוק למענה לבקשת חופש המידע -120 יום - בשיעורים הגבוהים ביותר הן צבא ההגנה לישראל, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמנהל האזרחי באיו"ש. 
את רשימת המצטיינים מובילה רשות הכבאות שנענתה בחיוב ל-94.2% מהבקשות, ואחריה הרשת למים וביוב (86.5%), משרד התחבורה (84.5%) ומשרד החקלאות (78.5%).. רשות הכבאות גם מובילה את רשימת המגיבים המהירים, וסיפקה ל-92.7% מהפונים מענה בתוך 14 יום. את רשימת הגופים האיטיים ביותר מוביל צה"ל, ש-45.5% מהבקשות שהוגשו לו נותרו ללא מענה אחרי 120 יום, ואחריו משרד הגנת הסביבה (33.7%), משרד החקלאות (27%) ומנהל האזרחי ביהודה ושומרון (24.1%).
בנוסף לבקשות חופש המידע מהממשלה, מפרסמת היחידה כי בשנה שחלפה הוגשו לבית המשפט 526 עתירות, עלייה של כ-75% משנת 2018. 64% מכלל העתירות הוגשו נגד השלטון המקומי. עוד מלמד הדו"ח כי רק ב-50% מהבקשות שהוגשו לממשלה המידע נמסר באופן מלא. בשאר הבקשות נמסר מידע חלקי בלבד או שהבקשות נדחו או לא נענו.
הרשויות שחרגו מהזמן הקבוע בחוק למענה לבקשת חופש המידע (120 יום)  בשיעורים הגבוהים ביותר הן צבא ההגנה לישראל, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמנהל האזרחי באיו"ש. מנגד, הרשויות שהנגישו הכי הרבה מידע באופן יזום לציבור הן משרד המשפטים, משרד התחבורה ומשרד התקשורת. 
ב-90% מהתלונות שהוגשו ליחידה הממשלתית לחופש המידע הוגשו בגין מקרים בהם לא ניתן מענה כלל לבקשה למידע. מבין מגישי הבקשות, כמעט 40% הם אנשים פרטיים, בעוד כ-20% הם עורכי דין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה