משפט

קנס כולל של 60.5 מיליון יורו: התרגיל שעלה ל'טבע' ביוקר ובמוניטין

חברת התרופות הישראלית ו'ספלון' אותה רכשה ב-2011, ספגו קנסות כבדים בשל עיכוב של אספקת תרופות מוזלות לבעיות שינה בשם מודפיניל. בכך הן הפרו את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי וגרמו נזק משמעותי לחולי האיחוד האירופי
כפיר אדר | 
טבע (צילום Magma Images)
מכה כלכלית לא קטנה ל'טבע'. האיחוד האירופי קנס את חברת התרופות הישראלית בסכום של כ-30 מיליון יורו, זאת לאחר שנמצא כי עיכבה אספקת תרופות מוזלות לבעיות שינה בשם מודפיניל.
בנוסף 'קנס' האיחוד גם את חברת התרופות האמריקנית "ספלון", אותה "טבע" רכשה ב-2011 בסכום של 30.5 מיליון יורו, כך שהקנס הכולל עומד על 60.5 מיליון יורו. ההסכם בין שתי החברות היה זה הפר את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי וגרם נזק משמעותי לחולי האיחוד האירופי ולמערכות הבריאות בכך שהוא שומר על מחירים גבוהים עבור מודפיניל.
סמנכ"לית ההנהלה, מרגרטה וסטגר, האחראית על מדיניות התחרות אמרה: "אין זה חוקי אם חברות התרופות יסכימו לרכוש תחרות ולהרחיק את השוק של תרופות זולות יותר. גם כאשר ההסכמים שלהן הם בצורה של הסדרי פטנטים או עסקאות מסחריות אחרות לכאורה רגילות. הסכם התשלום בעיכוב של טבע וספלון פגע בחולים ובמערכות הבריאות הלאומיות, ומנע מהם תרופות משתלמות יותר".
מודפיניל היא תרופה המשמשת לטיפול בשינת יתר בשעות היום הקשורה במיוחד לנרקולפסיה. זה היה המוצר הנמכר ביותר של קפלון תחת שם המותג "פרוביגיל" ובמשך שנים היווה יותר מ -40% מהמחזור העולמי של קפלון. בעוד שהפטנטים העיקריים המגנים על מודפיניל פג באירופה עד שנת 2005, ספלון עדיין החזיקה בכמה פטנטים משניים הקשורים להרכב התרופות של מודפיניל, שמטרתם הייתה הגנה נוספת על פטנטים.
טבע, שהחזיקה בפטנטים משלה הנוגעים לתהליך הייצור של מודפיניל, הייתה מוכנה להיכנס לשוק המודפיניל עם גרסה גנרית משלה, והיא אף החלה למכור את האב טיפוס שלה בבריטניה. ואז היא הסכימה עם קפלון להפסיק את כניסתה לשוק ולא לערער על הפטנטים של ספלון.
מחקירת הנציבות נמצא כי במשך מספר שנים, הסכם "תשלום בעיכוב" זה חיסל את טבע כמתחרה ואיפשר לספלון להמשיך לגבות מחירים גבוהים גם אם הפטנט העיקרי על המודפיניל פג זמן רב. הקנסות נקבעו על בסיס הנחיות הוועדה לשנת 2006 לקנסות, כאשר הוועדה לקחה בחשבון, במיוחד, את משך ההפרה ואת חומרתה. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה