משפט

אפל, נייקי וקוקה קולה נגד הקונגרס: דחיית האיסור על ייבוא סחורות בעבודות כפייה

החברות חוששות כי המהלך יפגע קשות בשרשראות האספקה שלהן ויגרום לעיכובים ולשיבושים בייצור. אפל דחתה כמה אלמנטים בחקיקה המתגבשת ובין השאר היא ביקשה לדחות את הדד-ליין ליישום ההחלטות החדשות 
רועי בהריר-פרל | 
מפעל סין (צילום Pixabay, מערכת ice)
אפל, נייקי, קוקה קולה, זארה וחברות נוספות פועלות למניעת חקיקה שתאסור ייבוא סחורות שנוצרו בתנאים של עבודה בכפייה במחוז האוטונומי שינג'יאנג (Xinjiang) שבסין , כך מדיווחים בתקשורת העולמית. מדובר באוכלוסיה מוסלמית שמקורה בטורקיה המונה 12 מיליון איש ונרדפת מזה שנים ארוכות על ידי הממשל הקומוניסטי בסין. על פי דיווח של מקורב לנושא בקאפיטול היל, החקיקה המדוברת זוכה לתמיכה חוצת מפלגות ועשויה לעבור ולהיכנס לתוקף עוד לפני סוף השנה הנוכחית - מה שמלחיץ מאוד את החברות המתנגדות.
התיקון לחוק זכה בתמיכה מקיר לקיר בבית הנבחרים של ארצות הברית: 406 חברים תמכו בו ושלושה בלבד התנגדו. כעת, הוא נמצא בדיונים בסנאט. אם וכאשר הוא יתקבל, המשמעות, כאמור, תהיה מגבלות חמורות ומיידיות על ייבוא של סחורה מסוג זה. חברות הענק מתנגדות לכך, שכן המגבלות החדשות צפויות לפגוע בייצור ובהפצה של מוצריהן ואף להביא לעצירה מוחלטת של פעילותן.
כידוע, רבות מבין מהחברות הגדולות בעולם תלויות בשרשראות אספקה שמקורן בסין. בנוסף לכך, חלק גדול מהלקוחות שלהן מגיע מסין. במקרה של אפל, לדוגמה, הלקוחות הסינים הוציאו השנה, עד אוקטובר, כ-8 מיליארד דולר על מוצרי החברה - מה שהופך את סין לשוק השלישי בגודלו ובחשיבותו עבורה, אחרי השוק האירופי והשוק האמריקאי. התלות הזאת בייצור בסין ובלקוחות הסיניים מניעה את החברות הגדולות לנסות לצמצם ככל הניתן את המגבלות המתוכננות למרות הפגיעה המוכחת, רחבת ההיקף, בזכויות האדם בסין.
לטענת החברות, הדרישות החדשות של החקיקה יגרמו בוודאות לנזק עצום לשרשראות האספקה. אפל הבהירה, לצד התנגדותה למהלך המתוכנן, כי היא תומכת במניעת עבודה בכפייה של האויגורים בסין ובמאמצי המחקוקקים לצמצם או למנוע אותה וכי היא מוכנה "להמשיך לעבוד עמם בשיתוף פעולה כדי להשיג זאת". נייקי וקוקה קולה, מצדן, טוענות שהן לא פועלות נגד החקיקה, מדגישות כי עבודה בכפייה מנוגדת לקודים המוסריים שלהן וכי הן מקפידות לוודא ששרשראות האספקה שלהן לא נגועות בכך.
נייקי מסרה כי היא "לוקחת מאוד ברצינות כל דיווח על עבודה בכפייה והיא פועלת למציאת פתרונות שיישמרו את שלמות שרשראות האספקה העולמיות, מבלי לפגוע בזכויות האדם". קוקה קולה דיווחה כי היא "עוקבת מקרוב אחר יישום עקרונותיה בנוגע לאספקה, תוך היעזרות בגופים שלישיים עצמאיים לביקורת".
"אנחנו מחייבים את הספקיות שלנו להקפיד על העסקה הוגנת של עובדיהן, על שעות עבודה הוגנות, על מקום עבודה נקי וראוי, ועל סביבת עבודה שאין בה ניצול", ציינה אפל באתר הבית שלה, בתגובה לדיווחים בניו יורק טיימס ובוושינגטון פוסט על הלובינג שהיא כביכול עושה לטובת מתנגדי החקיקה. ואולם, על פי הדיווחים הללו אפל דחתה כמה אלמנטים בחקיקה המתגבשת ובין השאר היא ביקשה לדחות את הדד-ליין ליישום ההחלטות החדשות ולמסור את המידע שברשותה על הנושא לקונגרס ולא לציבור הרחב, כפי שהחקיקה מציעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה