משפט

הורים גרושים? כך מצבכם הכלכלי יכול להשפיע על דמי המזונות שתשלמו

ברקע משבר הקורונה הורע מצבם הכלכלי של ישראלים רבים, אך האם זו עילה לפתיחה מחדש של הסכם המזונות בין הורים גרושים? פסק הדין שהכריע וגם: מי נחשב בן זוג הזכאי לירושה? השנה החולפת בדיני משפחה
שרון טל | 
גירושים (צילום unsplash, freepik)
משבר הקורונה הוביל למיליון מובטלים במשק הישראלי, וכידוע המצב הכלכלי עלול להעיב רבות על התא המשפחתי ועל הקשר הזוגי. לפי נתוני מחקר של קרן ברל כצנלסון שפורסם לאחרונה, מצבם של אחד מכל שלושה הורים הידרדר באופן חמור מתחילת המשבר, ואחד מכל שלושה הורים נאלץ לצמצם בשעות העבודה כדי לטפל בילדים, דבר שפוגע ישירות בתלוש השכר ובמצב הכלכלי.
סקר נוסף שערך הלמ"ס בשיתוף המל"ל ומשרד רוה"מ העלה כי מצבם הכלכלי של כמעט מחצית מהישראלים החמיר עקב משבר הקורונה. כ-780 אלף איש (14%), נאלצו לצמצם את כמות המזון שהם צורכים מסיבות כלכליות. כ-50% מהאוכלוסייה דיווחו כי הם חיים בחשש שלא יוכלו לכסות את הוצאותיהם.
אך האם הרעה במצבנו הכלכלי היא עילה לפתיחה מחדש של הסכם הגירושים? השנה ניתן פסק דין שעסק בסוגיה זו.
עו"ד הילה צאירי, ראש מחלקת דיני משפחה וצוואת במשרד גדעון פישר ושות' מסבירה: "כידוע, ביולי 2017 נפל דבר ויצא פסק דין של ביהמ"ש בעניין מזונות ילדים שטרף את הקלפים ואת שיטת חישוב המזונות ונתן משקל מאד גדול לחלוקת זמני השהות בין ההורים. בגדול נקבע שאם הכנסות ההורים שוות וחלוקת הזמנים שווה, אין תשלום מזונות. משתתפים רק בהוצאות החריגות של הילדים שלא תלויות בשאלה היכן נמצא הילד (חוגים, הוצ' ביס, הוצ' רפואיות וכו').
אלא שאז נוצר מצב שיש בני זוג שערכו הסכמי גירושין לפני פסק הדין וקבעו תשלום מזונות. עלתה השאלה - האם לאור פסק הדין החדש, הם זכאים לפתוח את ההסכמים שלהם? השאלה הזאת חזרה על עצמה שוב ושוב בביהמ"ש פחות או יותר מיד לאחר מתן פסק הדין הנ"ל.
בדיקת פסקי הדין מהשנה האחרונה, קרי שנתיים לאחר מתן פסק הדין, נותנת תשובה די ברורה. והתשובה הזאת היא לא. לא ניתן לפתוח הסכמים או פסקי דין ישנים רק על סמך אותו פסק דין.
כדי לפתוח את סוגיית המזונות, חייבים להראות שחל שינוי נסיבות כלשהו. בשנה האחרונה הסכימו בתי המשפט לפתוח הסכמים אם קרה אחד מהשינויים האלה: הרעה במצבו הכלכלי של אחד הצדדים, הולדת ילד נוסף, הרחבה משמעותית של זמני השהות ועוד.
לכן אם אב שוקל לפתוח את ההסכם שלו, עליו לבחון ראשית אם חל שינוי כלשהו במצבו האישי או הכלכלי, אחרת כנראה שלא ישנו את סכום המזונות".
נשוי לה אך לא בן זוגה
האם קן אוהבים שדעך עד כדי מציאת זוגיות חדשה במהלך הנישואין הרשמיים, מבטיח את הירושה לאחד הצדדים? השנה ניתן פסק דין שעסק בסוגיה זו (מס' תיק  3688-09-18). עו"ד הילה צאירי מסבירה את פסק הדין שקבע "מיהו בן זוג לפי חוק הירושה?"
עו"ד הילה צאירי: "לפי חוק הירושה אם לא נערכה צוואה, בן/בת הזוג יורשים את המנוח, ואם  יש ילדים הם יורשים ביחד עם הילדים. אבל... מה קורה אם זוג נפרד, לא מתגרש עדיין ואז אחד מהם הולך לעולמו? האם במקרה כזה בן הזוג צריך לקבל חצי מהירושה? לפי פסקי דין ישנים יותר, התשובה היתה כן. בן זוג הוא מי שהיה נשוי למנוח/ה באותה עת. ואם היו הליכי פרידה, אפשר היה לערוך צוואה שמנשלת את בן הזוג (משהו שאני נוהגת לעשות אצל כל מי שבא להתגרש דרכי).
באותו מקרה, זוג נפרד ולא התגרש. לאישה כבר היתה זוגיות חדשה, אך היא סרבה להתגרש מהמנוח. המנוח הפך חסוי ו 12 שנים טרם פטירתו היה בתרדמת.
בית המשפט לדיני משפחה עסק בשנה בסוגיה הזו. ביהמ"ש פנה לבדוק את מהות הקשר בין הצדדים ולא רק האם הם רשומים כנשואים על הנייר וקבע שבדיקה מהותית של הקשר, מראה שהאישה זנחה את קשר הנישואין ובחרה ללכת עם בן זוג אחר ולכן היא לא יכולה להנות כיום מירושת בן זוגה. בסופו של יום והיות ולא היו להם ילדים, הוריו ירשו אותו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה