משפט

היועמ"ש לתיאטראות: העניקו הטבה לאזרחים הוותיקים מבלי שירכשו מנוי

היועץ המשפטי לממשלה מסר את עמדתו במסגרת תובענות ייצוגיות נגד תיאטראות שלא העניקו הנחה של 50% לאזרחים ותיקים: "לצורך קבלת "ההטבה" יידרשו חברי הקבוצה להוציא מכיסם סכום כסף נוסף ומשמעותי לצורך רכישת המנוי וכל זאת רק כדי לקבל כרטיס מתנה למופע אחד"
כפיר אדר | 
תיאטרון הבימה (צילום יהודית גרעין-כל, מתוך אתר פיקיויקי)
היועץ המשפטי לממשלה הגיש לבית המשפט המחוזי-מרכז התנגדות להסדרי פשרה מתוקנים במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד תיאטראות שלא העניקו הנחה של 50% לאזרחים ותיקים ברכישת כרטיסים להצגות תיאטרון, בניגוד להוראות החוק.
בפברואר 2020 הוגשה התנגדותו הראשונה של היועץ המשפטי לממשלה להסדרי הפשרה, ובמרץ 2021 הוגשו בקשות לאישור הסדרי פשרה מתוקנים. בהסדרים המתוקנים נערכו שיפורים בעיקר בכל הנוגע למתן ההנחה בעתיד על פי חוק האזרחים הוותיקים, בהתאם לעמדת היועץ המשפטי לממשלה.
עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה סבר כי יש מקום להורות על שינויים נוספים בעיקר בנוגע לפיצוי שיינתן לחברי הקבוצה. כך, באחד מההסדרים נקבעה הטבה של כרטיס מתנה לאזרח ותיק אך נראה היה כי התנאים להוכחת הזכאות לקבלת הטבה הם מכבידים ושההטבה בפועל תינתן רק למי שירכוש מנוי בתיאטרון, כאשר ברור שהטבה שכרוכה ברכישת מנוי אינה מהווה הטבה ממשית ולצורך קבלת "ההטבה" יידרשו חברי הקבוצה להוציא מכיסם סכום כסף נוסף ומשמעותי לצורך רכישת המנוי וכל זאת רק כדי לקבל כרטיס מתנה למופע אחד.
יתרה מכך, לאור העובדה שכדי לקבל את ההטבה חברי הקבוצה נדרשים לרכוש מנוי, בפועל, לא מדובר בהטבה שמפצה אותם על כך שלא קיבלו הנחה אלא מדובר במבצע שיווקי שעשוי להגדיל את מכירת המינויים. לכן היועץ המשפטי לממשלה סבר שיש לאפשר את מתן ההטבה לאזרחים ותיקים מבלי לקבוע תנאים שלא יאפשרו את מימושה ויאלצו אותם לרכוש מנוי בתיאטרון. כמו כן היועץ המשפטי לממשלה עמד על כך שיש לוודא שהפרסום לחברי הקבוצה יהיה אפקטיבי על מנת להגדיל את הסבירות שחברי הקבוצה יידעו על ההטבות ויוכלו לממש אותן.
בנוסף, ביחס לשכר הטרחה העיר היועץ המשפטי לממשלה על כך שככל שביצוע ההסדרים יתארך אין מקום שמלוא שכר הטרחה ישולם לב"כ הקבוצה עוד לפני שיינתנו מלוא ההטבות לחברי הקבוצה. היועץ המשפטי לממשלה עמד על כך שהפיצוי לקבוצה הוא – ולא שכר הטרחה – משמש כתכלית העיקרית של ההליך הייצוגי. לכן, וככל שהפיצוי עשוי להיפרס על פני תקופה של מספר שנים, יש מקום גם לעכב חלק משכר הטרחה על מנת שלעורך הדין של הקבוצה יהיה תמריץ לפקח על מתן ההטבות.
עמדת היועץ המשפטי לממשלה גובשה על ידי פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), בשיתוף ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) במשרד המשפטים והוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי עו"ד חנה לנדאו מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה