תקשורת ומדיה

הרשות השנייה הסירה 4 תכניות מהאוויר: 1.5 מיליון ש' קנס לקשת, רשת וערוץ 10

בעקבות מכירת אייטמים בתכניות בערוצים 2 ו-10, פסלה הרשות לשידור את 'יופי של יום', 'בריאות 10', 'משפחה 10' ו'לחיות טוב', כולל שידורים חוזרים
חיים בטוב? (צילום: יוני המנחם) (צילום יוני המנחם)
הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, פסלה לשידור מספר תכניות בוקר של הזכיינות המסחריות קשת, רשת וערוץ 10, וקנסה אותן בסכום כולל של כ-1.5 מיליון שקלים, בשל מכירת אייטמים בתכניות אלו.
צוות מיוחד של הרשות השנייה בראשות המנכ\"לית בפועל, אילת מצגר, סיים בימים אלו את עבודתו בנושא בדיקת תופעת מכירת האייטמים. המדובר בשילובם של אייטמים תוכניים תמורת תשלום בתכניות \'יופי של יום\' של \'קשת\', \'בריאות 10\' ו\'משפחה 10\' של ערוץ 10, ו\'לחיות טוב\' של \'רשת\'. הצוות כלל את היועצת המשפטית של הרשות, עו\"ד הילה שמיר, סמנכ\"ל הכספים, ניר שוויקי, ומ\"מ סמנכ\"ל הטלוויזיה, יהודית לויט.
בהודעה שמסרה הבוקר הרשות השנייה, נמסר כי הצוות בדק בחודשים האחרונים את התופעה תוך הצלבות נתונים, בדיקת הסכמי ההתקשרות של המפיקים, חוזים שבין הזכיין לחברת ההפקה, חשבוניות והכנסות שעלו מתוך הדוחות ועוד. הצוות קיים במהלך חודש מארס שימועים להנהלות הזכיינים – ערוץ 10, קשת ורשת.
במסגרת הבדיקה איתרה הרשות מסמכים וחוזים המעידים על רכישת אייטמים בתכניות, כך למשל, בתכניות \'יופי של יום\' ו\'תהיו בריאים עם דנה רון\' נמצאו פינות קבועות שקידמו מכון פרטי של מרואיין; בתכנית \'לחיות טוב\' אותרו הסכמים בהם הוצע למרואיינים לשלם עבור הופעה בתכנית וחשיפות פרסומיות ניכרות למרואיינים שקידמו אינטרסים מסחריים של גופים שונים; בתכנית \'איזה יופי\' נמצא כי הועברו תשלומים על ידי מרואיינים שקידמו את עיסוקיהם בתחומי הרפואה והקוסמטיקה; ובתכניות \'בריאות 10\' ו\'משפחה 10\' נמצאו קרדיטים ומסמכים המעידים על התקשרות עם חברות מיתוג ושיווק שסיפקו אייטמים לתוכניות.
בעקבות הממצאים הללו נדרשו הזכיינים להעביר לרשות נתונים ומסמכים הכוללים בין היתר, חוזי התקשרות להפקת התכניות, חוזים שבין הזכיין לבין חברת ההפקה לגבי שידור/פרסום באתרי האינטרנט, תקציבי ההפקה של כל תכנית, דו\"ח עלויות הפקת התוכניות ששודרו כולל הנהלת חשבונות, ועוד.
הרשות קבעה כי התכניות \'יופי של יום\', \'בריאות 10\', \'משפחה 10\' ו\'לחיות טוב\' לא ישודרו עוד, גם לא בשידור חוזר. כמו כן הרשות הטילה עיצומים כספיים בסך כולל של כ-1.5 מיליון שקלים - על \'קשת\' הוטל קנס בסך 480 אלף שקלים, על ערוץ 10 בסך 440 אלף, ואילו על רשת בסך 540 אלף.
מהרשות נמסר עוד כי תופעה זו היא פסולה ומנוגדת להוראות הדין והזיכיון, ומהווה \"הטעיה של ציבור הצופים וגניבת דעת, כאשר הצופה סבור כי תוכן השידורים הנצפה על ידו הינו אמין ומהימן, ומובא בפניו משיקולים מקצועיים\". בהודעה נמסר עוד כי \"במקרה של מכירת אייטמים, התכנים מושפעים על ידי אינטרסים מסחריים ושיווקיים וזאת תוך פגיעה בחופש היצירה ובאתיקה תוכניתית ועיתונאית בסיסיים\"
המנכ\"לית בפועל של הרשות השנייה, אילת מצגר, מסרה כי \"תופעת מכירת האייטמים בתוכניות טלוויזיה הינה פסולה ומנוגדת לחוק בכל העולם, לרבות במדינות אשר יש בהן הסדרה של התוכן השיווקי במתכונת מסוימת. הרשות השנייה מתכוונת לטפל בתופעה שהתגלתה בכל האמצעים העומדים לרשותה ובמלוא החומרה. הדבר מהווה הטעיה של ציבור הצופים ויוצר שילוב בלתי נסבל של פרסום בתוכן, בשעה שהצופה בבית סבור שהוא צופה בתוכניות המספקות מידע אובייקטיבי\".
מ\'רשת\' נמסר: \"רשת פועלת ותמשיך לפעול על פי כללי הרשות השנייה\". מערוץ 10 נמסר: ״על אף שהקנס שהושת על ערוץ 10 נמוך בחצי מזה שהוטל על ערוץ 2, אנו סבורים כי הוא אינו מידתי. איננו מקבלים את הקביעות בדוח ואנו שומרים לעצמנו את הזכות לערער על סעיפי הדוח בפני מועצת הרשות השנייה, יחד עם זאת נדגיש כי נקיים את הנחיות הרשות השנייה״. מ\'קשת\' נמסר: \"קשת תמשיך לפעול על פי כללי הרשות השניה. בעניין זה, קשת שומרת על זכותה לערער על ההחלטה וגובה העיצום שהושת עליה\".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    עבודה יפה לחבר'ה ברשות השניה! חשוב לשמור על
    סחטיין 07/2012/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האתיקה בתקשורת שלא נדרדר ונטעה את הציבור בשביל כסף מלוכלך
    סגור
  • 10.
    מה איתי ? כמה זבל ושקרים אמי צריכה למכור כדי
    אודטה 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שרשת והחברה לתוכן שיווקי ירויחו !
    סגור
  • 9.
    מי בכלל רואה את הזבל הזה?
    הגיע הזמן 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכי מצחיק שיחצנים סוג ז' משלמים בשביל "תוכן שיווקי". באמת אנשים קונים את זה? באמת אפרת אנזל נחשבת לאושייה בתחום הבריאות וקרין מרגיזו לאחת שמבינה ביופי וטיפוח? להיגנב מהטמטום
    סגור
  • 8.
    אנזל עזבה מזמן בגלל שנמאס לה מהאייטמים האלה.
    מקורב 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בחורה עם אג'נדה!
    סגור
  • (ל"ת)
    אנזל פוטרה 07/2012/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    כסף מתגלגל - מי קיבל ומי שילשל
    משה דיין 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין ביותר. הלקוח שילם ליח"צן X, ששילם להפקה Y ושילשלה את הכסף לקופתה. "רשת" "קשת" ערוץ 10 לא קיבלו נתח מה-X-Y, אבל משלמים קנס... בטח שיערערו.
    סגור
  • 6.
    לילה כלכלי הכי מושחתים !!! (ל"ת)
    הכל שם מכור תבדקו 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    גועל נפש של תוכניות. תת רמה ורמאות (ל"ת)
    טוב שהעיפו אותן 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד!!! הגיע זמן לעשות סדר. (ל"ת)
    נרקיס 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    ומה עם התוכנית של אודטה?
    אורן 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התוכנית החדשה שלה היא ביזיון גמור. רצף בלתי נדלה של פרסומות. יש לי גם מידע על רופא מסויים, אשר קיבל הצעת מחיר לקידום הפרקטיקה שלו בתוכנית דרך "אייטמים". יש להוריד את התוכנית לאלתר.
    סגור
  • 2.
    יופי. עכשיו לבדוק את "לילה כלכלי" (ל"ת)
    שירת המרגלית 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אביבה שמר 07/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד! הגיע הזמן לעשות סדר בנושא התוכן השיווקי ולספק לציבור הצופים מידע מהימן ואמיתי.
    סגור