תקשורת ומדיה

לקראת כנס אילת: סקר קובע - "סגירת עיתונים יומיים כלל לא תשפיע על חיינו"

כך ענו 56% בסקר של אגודת העיתונאים בת"א לקראת פתיחת הכנס. האגודה: "ממצאי הסקר - הצלחת מסע ההסתה מצד פוליטיקאים נגד עולם העיתונות"
הפגנת עובדי מעריב, קיץ 2013 (צילום אלכסנדר כץ)
הניסיון של עובדי מעריב לזכות באמצעות סדרת סרטוני פרסומת בטלוויזיה, בסימפטיה מצידו של הציבור הישראלי, כנראה שלא צלח. על פי סקר חדש שערכה אגודת העיתונאים בתל אביב באמצעות מכון המחקר \'מאגר מוחות\', עולה כי מרבית הציבור מאמין כי אין השפעה על חייו אם ייסגרו עיתונים, על סגירת עיתונים, ואילו לרבע מהנשאלים כלל לא אכפת ממצבו של העיתונאי בעידן של משבר קשה בתחום.
הסקר נערך בין התאריכים 25 ל-29 אוקטובר, על ידי \'מאגר מוחות - מכון מחקר ויעוץ בינתחומי\' בניהולם של המנכ\"ל פרופ\' יצחק כ\"ץ , המנהל המדעי פרופ\' ברוך מבורך, ונהל המחקר ד\"ר אמיר. הסקר נערך טלפוני בקר 501 נשאלים המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה ישראלית הבוגרת. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.5%.
הסקר מצביע על 56% מהנשאלים השיבו כי סגירת עיתונים יומיים כמו מעריב או הארץ, לא תשפיע כלל על חייו, ו-21% השיבו כי היא תשפיע לטובה. רק 5% אמרו כי מצב כזה ישפיע על חייהם לרעה. בניתוח מבין המשיבים על תשובה (בניקוי אלו שלא ידעו על מה לענות), 68% טענו כי מצב של סגירת עיתון לא ישפיע על חייהם.
למרות האדישות היחסית שמגלים הישראלים ביחס לסכנת הסגירה של עיתון בישראל, רבים מאמינים בחשיבותה של עיתונות יציבה וחזקה לדמוקרטיה הישראלית. 51% ענו כי עיתונות חשובה לקיומה של הדמוקרטיה, 3% ענו ב\"ככה-ככה\", ורק 8% ענו שהיא לא חשובה.
בניגוד למגמות מובהקות בעולם התקשורת הישראלי, הציבור עדיין תופס את העיתונאי כבעל עמדות שמאלניות, הן מדינית והן כלכלית-חברתית. מבחינת עמדות מדיניות - 39% ענו שהעיתונאי שמאלני, 26% ימין, 11% מרכז ו-1% - שמאל קיצוני. בגזרת העמדות הפוליטיות – 41% טענו כי העיתונאים שמאלנים, 21% - ימין, 9% מרכז, ו-2% - שמאל קיצוני.
לדברי יו\"ר אגודת העיתונאים בתל אביב, רותם אברוצקי, עולה כי \"מהסקר עולה תמונה מדאיגה ביותר ולפיה חלק ניכר מהציבור בישראל אינו מבין הלכה למעשה מה תפקידם של עיתונים או אמצעי תקשורת אלקטרוניים וחמור מכך, שבלי עיתונות חזקה וביקורתית אין דמוקרטיה. ממצאי הסקר מלמדים על \'הצלחת\' מסע ההסתה ארוך השנים מצד פוליטיקאים ואישי ציבור נגד עולם העיתונות בכלל והעיתונאים בפרט. מסע שיסוי ארסי ונבזי שחלק ניכר ממנו כולל דמוניזציה לדמותו של העיתונאי כבעל מקצוע ובתוך כך הדבקת תווית \'השמאלניים\' לעוסקים במקצוע\".
\"חמור מכך\", הוסיף אברוצקי, \"בחסות התחבולה הדמונית וחזרה שוב ושוב על השקר הגס כאילו כל העיתונאים הם שמאלנים רחמנא לצלן, מוכשרת הקרקע להשתקת כל ביקורת ותחת זאת דרישה להצבת \'מנחה מאזן\' לעיתונאי שהוא בבחינת שם קוד או מילה נרדפת לשמאלן. לאור חומרת הממצאים ראוי ששר החינוך יורה לאלתר לשלב פרק מיוחד בלימודי האזרחות בדבר חיוניותה של עיתונות עצמאית כערובה לקיומו של המשטר הדמוקרטי במדינה. הסקר מציב לפנינו תמרור אזהרה, רגע אחד לפני שישראל תהפוך למדינה מסוכנת לעיתונאים כמו למשל ברוסיה של פוטין\".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הכל נכון, שמאלנים ולא רלבנטים. שילכו לפוליטיק (ל"ת)
    עיתונאי 11/2012/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    סתירה פנימית בסקר
    יצחק לוינסון 11/2012/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנתון של 56% שחייהם לא יושפעו מסגירת עיתונים, מול 51% שענו כי עיתונות חשובה לקיומה של הדמוקרטיה, יוצרים סתירה פנימית. אבל, כנראה שב-51% יש רבים שרק אומרים, כי עיתונות חשובה לקיומה של הדמוקרטיה, כדי להיראות נאור או ליברל, אך בפועל הם אנטי דמוקרטיים, ימניים ושונאי עיתונאים, שונאי סמולנים ושונאי עיתונאים סמולניים. ובאשר לפניית רותם אברוצקי לשר החינוך, הצחקת אותי. חרף עברו העיתונאי, סער הוא דמוקטטור לא קטן.
    סגור
  • 1.
    אבל העיתונות היא ברובה שמאלנית...
    רועי 10/2012/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו לא דעה זו עובדה. ראו לאיזה מפלגות רצים העיתונאים, עכשיו שפרנסתם בסכנה. טבעי שרוב הציבור היהודי שהוא ימני בדעותיו, יסלוד מהעיתונות שנתפסת בעיניו כלא אוביקטיבית
    סגור