תקשורת ומדיה

האוצר נגד "שכר בכירים בת"א"? 90% מעובדי החדשות המקומיות - מהפריפריה

באוצר טוענים כי יש לדאוג לחלוקה שוויונית ושקופה של תקציב החדשות. בינתיים: 60 עובדים זומנו לשימועים שייחלו ב-15 לחודש. ב-1 בדצ' - הפיטורים
עובדי 2 מהדורות \'חדר חדשות\' - בתל אביב ובחיפה, קיבלו בשעות האחרונות (יום ה\') זימונים לשימועים שיערכו החל מ-15 בנובמבר. במהלך היום יקבלו גם עובדים ב-4 המהדורות הנוספות - ירושלים, קריית שמונה, באר שבע והמהדורה בערבית - זימונים לשימועים.
כאקט הצהרתי, החליטו העובדים לקרוע את הזימונים לשימועים, אולם יש לציין כי אין למהלך זה משמעות משפטית. בהנהלת \'קודה תקשורת\' שמפעילה את המהדורות המקומיות, שלחו ביממה האחרונה מכתב לעובדים על פיו \"הייתם שותפים למאמץ אדיר להפוך את החדשות המקומיות ליצירה משמעותית, לקול אלטרנטיבי אמיתי, לבית חם ומקצועי לאנשים שלא מצאו מקום וביטוי בשום אמצעי תקשורת אחר מסיבה אחת בלבד - שהם גרים באזור שמרוחק ממרכז הארץ\".
במכתב צוין עוד כי \"למרות החשיבות הציבורית העצומה של מתן ביטוי לתושבי המדינה שקולם אינו נשמע במהדורות החדשות הרגילות, ועל אף הצורך הקריטי לחברה הישראלית לאפשר לאנשים שגרים הרחק ממרכז הארץ להשתלב בעשייה חדשותית ולהשפיע על השיח הציבורי בישראל, עדיין לא גובש ההסדר המאפשר המשך מימון החדשות המקומיות\".
תקציב החדשות המקומיות שעמד על סך 25.5 מיליון שקלים בשנה, אמור היה להיות מופחת ל-18.5 מיליון, לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה לפני 5 חודשים את הצעת החוק של חברי הכנסת כרמל שאמה-הכהן, שלי יחימוביץ\' ונחמן שי ולפיה יימשך שידור החדשות בכבלים גם בשנת 2013. בינתיים הסכום עלה ל-20 מיליון שקלים, אולם משרד האוצר הגיש ערר על תמיכת הממשלה בהצעת החוק וסרב לאפשר את העלאת ההצעה להצבעה בכנסת.
גורם ב\'קודה\' זועם על התנהלות מול החדשות המקומיות: \"מצד אחד מתווכחים איתנו על כמה מיליונים בודדים של שקלים, ומצד שני הממשלה נותנת מיליארדים לכל מיני גופים ולא גובה מס על חובות כלואים. אין לנו קשר עם שר האוצר, היחיד שמוכן לדבר איתנו זה סגן שר האוצר איציק כהן, אבל בתכלס אין לו מה לעשות\".
המהדורות המקומיות יוצרות תעסוקה לעובדים רבים בפריפריה. במהדורת תל אביב אומנם עובדים 22 איש, לא כולם מתל אביב, אבל בשאר המהדורות – בקריית שמונה, באר שבע, חיפה, ירושלים והמהדורה הערבית, עובדים 158 איש. \"אם אנחנו נפוטר, איפה נעבוד בדיוק?\", אמר אחד מעובדי המהדורות. \"באזור שלנו אין עבודה, אז מעדיפים כנראה שניקח דמי אבטלה במקום שנעבוד וניצור הכנסה למדינה\".
בכל אופן, העובדים יזומנו לשימועים שיערכו החל מ-15 בנובמבר. אם לא יתקבל עד סוף החודש תקציב, ב-1 בדצמבר יפוטרו כל 180 העובדים, וב-31 בדצמבר תסתיים עבודתם בחברה.
ממשרד האוצר נמסר: \"על פי החוק הקיים, החדשות המקומיות פועלות עד סוף שנת 2012 בלבד. על כן, על הכנסת לדון בחוק שהגיש שר התקשורת לצורך הארכת פעילות החדשות המקומיות. החדשות המקומיות פעלו במשך שנים באמצעות מימון שהגיע מתמלוגים. לאחר שהכנסת ביטלה השנה את החובה לשלמם, יש צורך להצביע על מקור מימון חלופי. במידה והכנסת תחליט כי על המדינה להמשיך ולממן את שכרם של העיתונאים והתחקירנים בחדשות המקומיות, יש לוודא כי המימון יגיע לפריפריה ולא לשכר בכירים בתל אביב ובאופן שוויוני ושקוף\".
גם ארגוני הנשים תומכים בעובדים
בשותפות ארגוני נשים, המתמחות בתעסוקה וכלכלה של נשים, מיהרו להביע תמיכה בעובדות ובעובדי החדשות המקומיות: \"צר לנו שחדשות לבקרים נמצאים אמצעי תקשורת בישראל מאוימים, והעובדות והעובדים בהם נאלצים לחשוש שוב ושוב לפרנסתם. חובת המדינה לעודד את קיומם של אמצעי התקשורת, ובמיוחד לשמור על הביטחון התעסוקתי של אלו שעובדות ועובדים בהם, וודאי כאשר המדובר בעובדים מהפריפריה. נדמה שיש קשר חד ומפחיד בין מאורעות הפיטורין במעריב, לאיומים לסגור את החדשות המקומיות ועתה האיום על קיומו של ערוץ 10. בכל אלה, חופש הביטוי והחירות להתפרנס בביטחון כרוכים אלה באלה, ונמצאים באחריות ישירה של ממשלת ישראל\".
בשותפות ארגוני נשים, בה חברים הארגונים - שדולת הנשים, אחותי, איתך מעכי, רוח נשית, העמותה להעצמה כלכלית לנשים ומרכז מהות - הוסיפו ואמרו כי \"כמו שתמכנו ציבורית בהתאגדות ועד העובדים במעריב, כך נמשיך לתמוך בכל מה שמאפשר ביטחון כלכלי-תעסוקתי לעובדים ולעובדות בישראל, כולל כאלה שמועסקים בכלי התקשורת\".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אני אשמח לקצץ את שכר הבכירים במהדורה במרכז
    איתן 12/2012/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נערת טלפרומטר, עוזר הבימאי תחקירניות ומגישה שבאה בשלוש כשכבר הכל כתוב לה. אין ספק שהם עובדים כמו שמהדורה אמורה לעבוד וגם שכרם בהתאם.אבל זה קורה רק שם, במרכז. במערכות בפריפרייה עובדים מחצית כוח אדם במחצית מהשכר.והכי מגוחך זה שקודה לא תיגע בשערה מראשם של עובדי המרכז והקיצוץ יבוא על חשבונם של עובדי באר שבע וקריית שמונה.
    סגור