תקשורת ומדיה

ערוץ 9 עתר לבית המשפט: דורש למנות גורם בלתי תלוי - לבחינת נתוני הרייטינג

בעתירה נגד הוועדה למדרוג, דורש הערוץ לבחון את הרייטינג, חצי שנה לאחר שטען כי הנתונים אינם מתיישבים עם המציאות. הוועדה: "אין יסוד בטענות"
הגיעו להבנות. מנכ"לית הוועדה למדרוג ד"ר יפעת בן חי-שגב ומנכ"ל ערוץ 9 לאוניד בלחמן (צילום: יח"צ) (צילום יח"צ)
ערוץ 9 הגיש הבוקר (יום ד\') עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נגד הוועדה הישראלית למדרוג. בתביעה שהוגשה באמצעות עו\"ד דב אברמוביץ, דורש הערוץ למנות נאמן בלתי תלוי שיבדוק את מהימנות נתוני הרייטינג המתפרסמים מדי יום.
בעתירה נכתב כי \"עבודת מנהלי הועדה והגורמים המקצועיים הפועלים מטעמה חייבת להיעשות בשקידה, במקצועיות, באמינות, וללא הטיה. כל חשד לנתונים בלתי-אמינים חייב להיבדק עד תומו, תוך מתן המלצות לבדיקה ו/או תיקון המצב. תגובה של משיכת כתף, למשל, לחשד מנומק ומבוסס לנתונים לא-אמינים, אינה עולה בקנה אחד עם תפקידיהם של המשיבים, הן בכובעם כנאמנים של חברי הוועדה, והן בכובעם כגוף מעין-ציבורי המופקד על הליבה המסחרית של שוק הטלוויזיה בישראל\".
עוד נכתב בעתירה כי \"כל שמבוקש הוא ביצוע הפעולה המינימאלית המתחייבת במצב הקפקאי אליו נקלעה המבקשת - קיום בדיקה חיצונית ויסודית של השינויים שביצעו המשיבים לשם איתור הבעיה שהביאה לשינוי הדרמטי בנתוני הצפייה של אוכלוסיית העולים. ותיקון הבעיה תוך הקניית מלוא הסמכויות הנדרשות לשם כך למומחה החיצוני\".
כזכור, מאז טורניר היורו בחודש יוני, טענו בצ\'רלטון ובערוץ 9 כי נתוני הוועדה מקפחים אותם. מסקר שערך ערוץ 9 והגיע לידי אייס, עולה כי על פי סקר אינטרנטי שערך מכון \'הגל החדש\' עולה כי 38.3% ענו שצפו במשחק בין הולנד לגרמניה שהתקיים ב-13 ביוני. נתוני הרייטינג הרשמיים עמדו על 13.5% בלבד. גם בצ\'רלטון הצביעו על משחק זה כבעייתי, בסקר משלהם שפורסם בתקשורת. על פי הסקר של ערוץ 9, עולה עוד כי כמעט 40% צפו ממנו בבית, 16.4% צפו במשחק עם חברים, ו-7.6% צפו בו בבר או מועדון, מה שמצביע אף הוא על צפייה מרובת אנשים.
בין היתר הוצגה חוות הדעת שחוברה על ידי פרופ\' פוקס בה נכתב כי \"על סמך נתוני הוועדה, עד אמצע שנת 2010 שיעור הצפייה של האוכלוסייה הרוסית היה באופן קבוע גבוה יותר בכ-5% משיעור הצפייה בקבוצת הביקורת, המייצגת את האוכלוסייה הכללית שאינה דוברת רוסית בישראל. לפתע, באוקטובר 2010 ירד הפער שבין מדגם העולים לבין קבוצת הביקורת לכדי 3% ובשנת 2011 צנח פעם נוספת והגיע לשיעור נמוך יותר מאשר באוכלוסיה הכללית. לא ניתן להסביר את הירידה החדה, בשנתיים האחרונות, בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים... לעומת קבוצת הביקורת, אלא בשינויים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בתת הפאנל האמור לייצג את אוכלוסיית העולים, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד\".
הערוץ ביקש כבר אז הקמת ועדה בלתי תלויה אולם לא נענה לכך. במשך מספר ימים התנהלה חלופת מכתבים בין הגופים, מה שהוביל למתח שיא בין ערוץ 9 לוועדה למדרוג .
בתביעה מתייחס עו\"ד אברמוביץ למודל העסקי של הערוץ עם הקמתו ומציין כי \"בעלי המניות של המבקשת השקיעו יותר מ-150 מיליון ששקלים בערוץ. הם עשו זאת על סמך תכניות עסקיות והנחות עבודה שהביאו בחשבון שיעורי צפייה מסוימים של אוכלוסיית העולים, שמהם נגזרים הכנסות ממכירת זמן פרסום. המבקשת סבורה, בין היתר על סמך סקרים בלתי תלויים שביצעה, כי הנחות עבודה אלה עודן נכונות, אלא שהמשיבים, בהתנהלות לא זהירה, ובניגוד לחובותיהם כנאמנים, הביאו לכך שנתוני הצפייה ה\'פורמליים\' של הוועדה משקפים \'יקום מקביל\' שדבר אין לו עם נתוני האמת של ציפיית אוכלוסיית העולים\".
בערוץ 9 טוענים כי כבר לפני שנתיים, באוקטובר 2010, זיהתה ההנהלה ירידה קיצונית פתאומית בשיעורי הצפייה של אוכלוסיית העולים. \"בישיבה שנערכה עם ועדת המדרוג, נאמר לקברניטי הערוץ כי הם גם מזהים את האנומליה, אבל לא יודעים להסבירה\", נמסר מערוץ 9, \"בשנת 2011 דרש היועץ המשפטי של הערוץ לברר מה מקור אי ההתאמות ואי הסדרים בנתוני של הוועדה. גם בפעם הזו לא זיהינו את נכונות הוועדה לעשות בדיקת בית יסודית\".
מנכ\"ל ערוץ 9, לאוניד בלחמן, מסר היום כי כבר \"לפני למעלה מחצי שנה, עם הגשת חוות הדעת המפורטת והנחרצת שקיבלנו מפרופ\' פוקס, פנינו בצינורות המקובלים לוועדת המדרוג בבקשה לבדיקה מעמיקה והיקפית של נתוניה המפורסמים מדיי יום. לאורך כל תקופה זו, בקשתנו להקמת גוף נייטרלי ובלתי תלוי לבדיקת הממצאים לא זכתה להתייחסות ונדחתה בכל פעם מחדש. הסיטואציה הנוכחית לא הותירה ברירה בידנו, אלא לפנות לערכאות משפטיות שכן לנתוני הרייטינג השפעה מכרעת על כל ערוץ מסחרי בישראל. אני סבור ובטוח שבית המשפט יורה לוועדה לפעול בנושא בהקדם ולבדוק את השינוי הדרסטי שחל בממצאיה בשנים האחרונות\".
מנכ\"לית הוועדה למדרוג ד\"ר יפעת בן חי-שגב, מסרה: \"העתירה טרם נמסרה לידינו, ולכן לא נוכל להגיב לתוכנה. הוועדה למדרוג פועלת על פי אמות מידה מקצועיות בינ\"ל מקובלות תחת פיקוחו של פרופ\' צבי גילולה, מומחה לסטטיסטיקה בעל שם עולמי, מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת שיקגו. באופן תדיר וטבעי גורם זה או אחר אינו שבע רצון מהנתונים, וטענות מעין אלו נבדקות ביסודיות וברצינות על ידינו מעת לעת. טענות ערוץ 9 נבדקו על ידי הנהלת הועדה ופרופ\' גילולה בדקדקנות, תוך דיאלוג עניני ומקצועי עם הנהלת הערוץ ואנשיו, ולא נמצא להן שום יסוד\".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ברור שיש נתונים "מנופחים"לטובת ערוץ 2
    שרית 12/2012/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם למשל הם בודקים את הנתונים של הHD? צריך בדיקה בלתי תלויה לברור הנתונים.
    סגור