תקשורת ומדיה

"ביבי בא לארץ נהדרת כי הם הכי גדולים; כשאתה מזמין אורח, לא תעליב אותו"

משה שלונסקי, איש תקשורת ותיק ומנהל פסטיבל שובר מסך שיתקיים בשבוע הבא, מדבר על פוריות רעיונית בשוק TV קטן, ראש ממשלה שמשתתף בתכנית סאטירה, בלוגרים שעוקפים עיתונאים בסיבוב, ובכלל - על החיים אחרי גיל 60
נעמה תורן |  15
משה שלונסקי (BizTv) (צילום (BizTv))
בשבוע הבא יתקיים פסטיבל הטלוויזיה והתקשורת \'שובר מסך\' של מכללת עמק יזרעאל בניהולו של משה שלונסקי. זו השנה ה-9 שבה מתקיים הפסטיבל, שמפיקים סטודנטים ממגמת התקשורת של המכללה. בצלו של משבר מחריף בתעשיית הטלוויזיה ובשוק התקשורת בכלל, מגלה שלונסקי דווקא אופטימיות רבה.
\"זה פרויקט של המכללה עליו עובדים 20 אנשים מהחוג לתקשורת\", מספר שלונסקי בראיון לאייס. \"בחוג לומדים 550 תלמידים, ואנחנו מתמקדים בעיקר בפרקטיקה. יש לנו אולפני רדיו ענקיים, אולפן טלוויזיה של 250 מ\"ר, 60 מצלמות, מערכות סאונד משוכללות, 20 חדרי עריכה. מורים שחלקם מתנדבים בעיתונאות ופרסום. התלמידים מוציאים מוצר - מהדורת חדשות של 20 דקות שמשודרת באתרים של חדשות ערוץ 2 ו-mako. זהו פסטיבל התוכן הכי גדול בארץ - השנה אנחנו קוראים לו \'על קו הזינוק\' שלא לומר קוו-ואדיס - לאן אנחנו ממשיכים מכאן\".
-לאן, באמת?
כל הנתונים והמחקרים מראים שחלק גדול מהצפייה מתרחשת לפני או אחרי השידור. אקטואליה, סדרות - את כל זה לא צורכים בזמן אמת. ואז השאלה היא מה יקרה לפלטפורמה - מספר המתנתקים מהכבלים והלוויין הולך וגדל, הם יגידו לך שזה לא נכון, אבל מתנתקים יותר ומתחברים פחות.
-מזלם שיש ילדים וקהל של ספורט
הטלוויזיה מגיעה לאלה שצריכים את הריגושים על המקום - The voice, \'המרוץ למיליון\'. את שאר הדברים האינטרנט מחליף, אפילו חדשות, ואנחנו צריכים להבין את זה. המודל העסקי של הכבלים והלוויין בעייתי.
-כי כולם באינטרנט?
הכיוון הכללי הוא שיותר ויותר מבוגרים זזים לצפייה בטכנולוגיה משלימה. אז מה זה אומר על אנשי הטלוויזיה? ממה הם יחיו? האינטרנט לא מוכר, יש פחות ופחות פרסומות - נעלמו הבנקים והסלולר, גם הפרסומות למזון יורדות. שוק הטלוויזיה והפרסום לא משוכלל, הוא במצב בעייתי. היום אי אפשר להרוויח ולחיות מטלוויזיה.
-אלא אם כן את מוכר פורמט - כמו \'קשת\', שמייצרת ישר לחו\"ל
עמי גניגר (מייסד פסטיבל ראש פינה, נ\"ת) אמר לי - \'פעם אנחנו הישראלים, רצנו אחרי דיסני, היום הם רצים אחרינו\', אז עוד לא מרוויחים מזה הרבה, אבל אנחנו בדרך. הלוואי ש\'קשת\' תרוויח. את יודעת כמה עולה להפיק פרק בדרמה? 150-170 אלף דולר לפרק, תכפילי ב-10 פרקים ותוסיפי עלויות שיווק ואחרות - תגיעי ל-2 מיליון דולר לסדרה. ממה הם יחיו בערוץ 2? ערוץ שמעלה דרמה בפריים-טיים, אני מסיר בפניו את הכובע. הנה \'קשת\' קנתה את \'תא גורדין\' הנפלא של yes. ש- yes ירוויחו קצת , למה לא? ו\'רשת\' עשתה סדרת משטרה נפלאה.
-אז מצב התעשייה נפלא?
אנחנו כאן במכללה השווינו את המצב במדינות בקנה מידה כמו שלנו - יוצרים פה יותר מאשר באירופה, ובאיכות שמגיע לנו אוסקר. המדינה מתפוצצת מכישרון בכותבים, אבל השוק קטן, אין מספיק דוברי עברית שצורכים את התכנים האלה. תורידי את הילדים ואת דוברי הרוסית והערבית, נשארת עם בערך 3 מיליון - שזה חצי קליבלנד. זה נס שיוצרים פה וברמה כזאת. אז סדרת משטרה של \'רשת\' זה יפה מאד, צריך למכור. אם ערוץ 1 היה רציני והיה עושה גם סדרות, אז הייתה יכולה להיות לנו טלוויזיה מצוינת. הדרמה של נאוה סמל (\'דבר על מקום הימצאם\' ששודרה לפני כשבוע, נ\"ת) מדהימה אבל לא סופרים אותה.
-מה התפקיד של ערוץ 1 בשוק התקשורת כפי שהוא היום?
להביא חדשות ותכניות ישראליות ברמה גבוה. אתה לא יכול להביא רייטינג של 1% ולהרגיש עם זה נוח. ערוץ שלא רואים אותו הוא ערוץ לא קיים. הוא הפך לערוץ אלטרנטיבי, ילדים לא מכירים את ערוץ 11 בשלט.
-השנה יוענק פרס כד החלב שלכם ליוצרי \'ארץ נהדרת\'. המון ביקורת נשמעה השבוע על האירוח של ראש הממשלה בפרק סיום העונה
ככל שאתה יותר גדול, אתה יכול להרשות לעצמך להזמין אנשים יותר גדולים. גם \'סטרדיי נייט לייב\' מארחים את סגן הנשיא או הנשיא. וכשאתה מזמין כזה אורח חשוב הביתה, אתה לא מעליב אותו. ביבי בא ל\'ארץ נהדרת\' כי הם הכי גדולים. זאת התכנית של המדינה.
-וכשהוא מגיע, זה הופך אותה לתכנית הבידור של המדינה, כבר לא סאטירה?
הוא לא היה בא אם זאת לא הייתה גם תכנית סאטירה, כי ככה הוא גם מראה שיש לו הומור עצמי. הוא בא מוכן, קצת תקע להם. זה בסדר גמור. אלה חוקי המשחק.
-אבל מה זה אומר על \'ארץ נהדרת\'?
כשאתה צבא קטן אתה זז מהר וכשאתה צבא גדול אתה זז לאט. \'ארץ נהדרת\' היא נושאת מטוסים, היא מביאה 35% רייטינג ולכן היא נזהרת יותר. תראי, הם 10 שנים בפריים ובכל פעם יש טוויסט, דמויות חדשות, כיוונים חדשים. הוא כל הזמן מחפש, מולי שגב (עורך \'ארץ נהדרת\', נ\"ת) לא מפסיק, יחד עם הכותבים, הם כל הזמן בתהליך של חיפוש, הם לא הולכים בדרך הקלה. יש שם יצירה טלוויזיונית מעניינת ולא פשוטה - היא גם בידור וגם סאטירה, היא מורכבת ומושקעת בדברים הקטנים. אנשים לא מבינים את היקף ההשקעה, זאת דרמה קומית שמרימים כל שבוע. זאת השקעה עצומה, זאת טלוויזיה מצוינת - הם כותבים גשש כל שבוע ואת הגשש כתבו שנתיים והציגו ארבע. וכאן מרימים תכנית חדשה כל שבוע.
-אתה חושב שנתניהו היה הולך ל\'מצב האומה\'?
לא בטוח, אולי, אבל גם שם לא היו מעליבים אותו. הוא הלך למקום שיש לו רייטינג טוב, לתכנית מוערכת ואיכותית, ובשום תכנית לא יעליבו אותו.
-אם האינטרנט מחליף את הטלוויזיה, אפשר להגיד שהפייסבוק מחליף את העיתון?
אנחנו מדברים על זה בפאנל שנקרא \'מדברים אל הקיר\'. השאלה היא מה הפייסבוק עושה לדמוקרטיה?
-מה?
זה טוב כשהוא משלים, אבל לא כשהוא בא במקום דו שיח, וכרגע אין דו שיח. אם אתה רק מודיע דברים על הקיר שלך ולא מתראיין, או לצורך העניין מתקשר ככה עם העובדים שלך, אז אין דו שיח. אתה לא יכול לעבוד רק דרך הפייסבוק.
-אתה מדבר על הולדתה של \"ריקי כהן\" על הקיר של יאיר לפיד?
גם. ויש עוד דבר, אנחנו קוראים לזה \"פייסבוק פינת טוויטר\", היום כל מובילי הדעה הם צעירים כמו עומרי חיון או ילד כמו דילן שטרית שהוא בן 13, הצעירים מכירים אותם יותר מאשר את בן כספית.
-אבל זאת לא עיתונות
מי שכותב שם הוא עיתונאי, לדעתי. זאת ככר העיר.
-כיכר העיר זאת לא עיתונות, זה מגפון וקופסה הפוכה ומי מדבר יותר חזק
כל מי שיש לו פייסבוק הוא עיתונאי - הוא עומד בתנאי תביעת דיבה ויש לו יותר לקוחות מאשר ל\'המבשר\'. כל אחד שם מביא את דעתו - ממש כמו ארי שביט ב\'הארץ\', ואת חיון ושטרית קוראים עשרות אלפים - אז מי יותר עיתונאי? נכון, זאת לא עיתונות במובן של להביא אינפורמציה ולחקור, אבל זאת בדיוק הבעיה. אלה רק דעות. וזאת הסכנה - היעדר השיח. כי אם אני ממשלה אני מבסוט - לא עושים תחקירים, לא מביאים עובדות. יש רק דעות. זה סוג עיתונות שצריך להתרגל אליו. השאלה אם זה יחליף את העיתונות או רק יתווסף אליה.
-מה זה הפאנל שנקרא \"בלונדיניות נהנות יותר\"?
יש סטודנטית אצלנו בשם דנה וייס שיזמה את הנושא הזה ובנתה את הדיון, על דימוי הבלונדיות בתקשורת. האם צבע השיער עושה את ההבדל והיא גם יזמה את הדיון על אהבה בריאליטי - למה אנשים מוכנים להיחשף בצורה פומבית כזאת בנושא האינטימי הזה.
-אפרופו - מה דעתך על זה שלמגזין שישי החדש של ערוץ 10 לא לוהקה אף אישה?
אם יש אישה מתאימה, כלומר עיתונאית טובה, זה טוב, אם לא אז לא.
-מה זאת אומרת? ברור שיש עיתונאית טובה, יש הרבה. צריך רק להרים להן טלפון
נכון, יש עיתונאיות מצוינות, תמיד אומרים אילנה דיין - וזה נכון אבל היא לא היחידה. לדעתי גם בערוץ 2 אין מספיק. זאת גם תקלה מבחינת ריטיינג, לדעתי.
-מה עוד מתוכנן אצלכם?
רפי גינת ייתן ראיון ראשון לטל ברמן על עתיד ערוץ 10, ויהיה פאנל על שנאה בספורט. אני חושב שזה מתחיל כשאתה הפותח תכנית ספורט ושומע רק צעקות, לא דיבורים. נקיים פאנל בשם \"לאן נעלמה החתרנות\" - האם הסאטירה של היום יותר נועזת מזו של \'החמישייה הקאמרית\'.
-איך, הרי כשנתניהו מתארח, המארחים מנומסים
אני חושב שהיום נזהרים יותר, \'חרצופים\' ו\'החמישייה הקאמרית\' היו יותר נועזים.
-היית רוצה לחזור לעשות טלוויזיה?
לא רוצה. מעל גיל 60 אתה לא יכול להיות מנהל תכניות.
-זה עצוב
לא עצוב. קיבלתי הצעות ואמרתי לא. בעולם הזה בשל הניו-מדיה, אתה צריך להיות חסר מודעות כדי לחשוב שאתה יכול להיות מנהל תכניות. אני יכול לנהל ערוץ או חברת חדשות, בטח עם האנרגיות שלי. אני יודע ומבין ניהול בטלוויזיה ומבין את נפש הצופה - אני יודע שבסוף הוא יראה טלוויזיה - אבל צריך לתת לאנשים צעירים להביא את הדבר הבא. לא ירדתי מהרכבת, אבל אני גם לא אקפוץ מרכבת שנוסעת 120 קמ\"ש.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    ללקק את האצבעות
    cantor 04/2013/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלונסקי,נהניתי לקרא את הראיון כמו שאני נהנה בכל יום שישי לשמוע אותך ב"מחשבות בע"מ"
    סגור
  • 10.
    יופי של תכנים ב"שומר מסך"
    עיתונאי 04/2013/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המיוחד בפסטיבל "שומר מסך" שמארגנים שלונסקי והחוג לתקשורת שבמכללה האקדמית עמק יזרעאל הוא במגוון התכנים ובמגוון האנשים המייצגים אותם.ב"מכה אחת" (וביום אחד) אתה נחשף לתקשורת הישראלית במיטבה - וגם זו שלא במיטבה. ככה זה בחיים. לא?
    סגור
  • 9.
    עם מובילי דעה כאלה
    חבל על הזמן 04/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי זה דילן שטרית? ואיזה דעה חיון מוביל - של שגיאות כתיב מביכות? חבל ששלונסקי נותן להם במה
    סגור
  • 8.
    לא נמאס מהדייל לשעבר שלונסקי? צא לפנסיה סבא. (ל"ת)
    פרסומאי 04/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    פסטיבל כזה צריך לקרות לפחות פעמיים בשנה
    גיא 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתקופה כזו שיש כל כך הרבה שינויים והרבה פחות במות לתת את הדעת מול אנשים מקצוע זה אולי המקום החשוב ביותר..
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    מישהו יודע מתי הפסטיבל? (ל"ת)
    מיקה 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הפסטיבל ב 30 באפריל
    אפרת 04/2013/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפסטיבל "שומר מסך" מתקיים בשבוע הבא, 30 באפריל, במשך כל היום
    סגור
  • ב״עין השביעית״ כתוב שזה ב30.4 (ל"ת)
    חיימון 04/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • https://www.facebook.com/BrokenTV?fref=ts (ל"ת)
    30.4.13 04/2013/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    פסטיבל מרתק כל שנה מחדש
    רבקה 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מגיעה בקביעות לפסטיבל כבר 6 שנים. תמיד נוגעים בנושאים אקטואליים, אווירה של כיף כל הכבוד לסטודנטים
    סגור
  • 4.
    אפרים לפיד 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין, ישיר, הגון : כמו שמתאים לשלונסקי
    סגור
  • 3.
    אולי אחד הפסטיבלים הטובים בארץ
    טינקרבל 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד שהייתי סטודנטית בספיר נסעתי עם חבריי ללימודים לעמק הירוק לפסטיבל, אני זוכרת רק דברים טובים. שאפו למשה שלונסקי ושאפו לפסטיבל!
    סגור
  • וואלה נראה לי שנסעת לפסטיבל מסוג אחר ;) (ל"ת)
    שימי התולעת 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    נתניהו לך למום שהכי נוח לו
    שירלי 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזו הבעיה של ארץ נהדרת
    סגור
  • 1.
    abc 04/2013/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עורך ארץ נהדרת הוא מולי שגב (ולא מולי שפירא). מולי שפירא הוא מגיש התוכנית ""וי נעים" בגל"צ
    סגור