דעות

"האח הקטן והחתרן של העיתונות": הספד לרשת 'זמן מעריב'

עורך 'זמן השרון' לשעבר שמילא מגוון תפקידים ברשת וב'מעריב', נזכר במקום העבודה לא יציב כלכלית, אבל עם חופש עיתונאי מוחלט. פרידה נוסטלגית
יעוז סבר |  12
\"לו הייתי נאלץ לבחור בין מדינה שיש בה ממשלה ואין בה עיתונות, לבין מדינה שיש בה עיתונות ואין בה ממשלה, הייתי בוחר באפשרות השנייה\", תומס ג\'פרסון.
תומס ג\'פרסון היה בחור רציני. האיש כיהן כנשיא ארה\"ב, נחשב לאחד מהאבות המייסדים של המדינה, ועד היום - אם תשימו את היד שלכם על שטר של 2 דולר - תמצאו את דמותו מרצינה אליכם מבט. ג\'פרסון, כאמור, היה ממקימי הממשל האמריקאי אולם למרות מקצועו, היה מעריך גדול של העיתונות החופשית, זו שהיום, עם סגירתה הצפויה של רשת \'זמן מעריב\' , קיבלה מכה קשה.
זה השלב שבו מצקצקים בלשון, נושפים בזלזול ואומרים לעצמכם: רשת \'זמן\'? למי אכפת. אז זהו, שלכם אכפת. כי רשת \'זמן\' שהיה לי הכבוד לערוך בה 3 עיתונים עד שנת 2010, הייתה האח הקטן והחתרן של העיתונות הישראלית. זה שבועט במוסכמות, שנושך, שנאבק, שמציף דברים בלי פחד, זה שעושה את כל הדברים הקטנים שעושים עיתונות לחופשית - עד שתש כוחו.
6 שנים הייתי כתב ולאחר מכן עורך ברשת \'זמן מעריב\'. אני מנסה לדלות מהזיכרון ומוצא מקרה אחד בלבד בו אמנון דנקנר ז\"ל, עורך \'מעריב\' דאז, פסל לנו כתבה. במקרה שני שעולה לי לראש, ביקש אבי בטלהיים, אז המשנה לעורך, לעבור על ביקורת אוכל שעמדתי לפרסם. אלה 2 טיפות בים. בשאר אלפי הכתבות שכתבתי, ובעיקר באלה שאישרתי כעורך, איש לא התערב.
גם כשהרשת החלה להתמוטט, אט אט, כמו בלטות שנושרות ממבנה ישן, נשאר החופש העיתונאי איתן כשהיה. גם כשישבתי עם מי שהיה העורך הראשי של הרשת ברוב התקופה, יואב צור, בלשכות של ראשי ערים שהיו מוכנים לזרוק אותי ואותו מהחלון, גם אז, לאחר שהוחלפו הדעות, התפרסמו התחקירים, קשים ככל שהיו. הסיפורים הקטנים האלה לא רק הפכו את רשת \'זמן\' למפיצת עיתונים ש(ברוב הזמן) היה מעניין לקרוא, אלא גם נתנו במה לעיתונים אחרים להעלות את הרף ולהעיז.
רשת \'זמן\', אולי בגלל דלות התקציב, אולי בגלל הרגשת ה\"ביחד\" ששררה אז ב\'מעריב\', נהנתה משיתוף פעולה הדוק במיוחד עם עיתון האם. כך מצאתי את עצמי כעורך רוב מוספי החג של הרשת בין 2007-2010, נהנה משירותיהם של בן כספית, עופר שלח, שלום ירושלמי, בן דרור ימיני, דרור גלוברמן ואחרים. כך מצאו עצמם כתבים צעירים מעבירים ידיעה לעורך המקומון שלהם, ומוצאים אותה ביום חמישי בבוקר מככבת בעמודי החדשות של העיתון הארצי. כמו שיודע כל אוהד ספורט, דקות משחק זו הדרך לגדל כוכבים, וברשת \'זמן\' היו דקות משחק, או עמודים למלא, בשפע.
סקירה מהירה של האנשים שעבדו איתי ביחד ברשת, רק מראה את רמת החומר האנושי הגבוה שעבד בה. עמיתיי לשעבר ב\'זמן מעריב\' נמצאים היום ב\'ידיעות אחרונות\', \'הארץ\', \'סופהשבוע\' החדש, בערוץ 2, ב\'עובדה\', בערוץ 10 וערוץ 1, ובתפקידים בכירים באתרי האינטרנט. רק בשביל לסבר את האוזן, הנה כמה פרשות מהתקופה האחרונה. עמנואל רוזן, זוכרים? קראתם עליו בתחקיר של גילי איזיקוביץ ושרון שפורר. לי זה נראה כאילו רק אתמול גילי כתבה עבורי את כתבת המגזין הראשונה בחייה (דירוג עשרת הערבים העשירים ביותר בישראל). את המוסף השבועי של \'סופשהשבוע\' עורך מאור זכריה, שנדמה כאילו רק אתמול ביקש ממני \"להרים טלפון לאלי אוחנה, פשוט הוא לא מוכן לדבר איתי\", כשהיינו שנינו כתבי ספורט ב\'זמן תל אביב\'. דורון כהן, זה שמעליו, ביקש ממני לכתוב תיק חבצלת לרלף קליין, כתבה שלשמחתי נשארה הרבה זמן בנפתלין. אלכסנדר כץ, שהיה הסגן שלי ב\'זמן השרון\', עורך את האתר שעל גביו אתם קוראים שורות אלה (כן, קומבינה, אלא מה?). אלה ברייר, סגניתי ב\'זמן השרון\' ועוד לפני כן כתבת טרייה, היא היום הדוברת של יו\"ר וועדת החינוך. את העורך הראשון שלי, עוז בן יצחק, תמצאו בראשות \'ידיעות תל אביב\' החזק, וכתב החינוך של ערוץ 10, אסף אוזן, היה רק לפני 6 שנים כתב מדור הלילה, שבתור עורך מדורים ב\'זמן תל אביב\' - הייתי מתחנן אליו שיעביר כתבות בזמן. חברו למערכת, מאור צור, היום כתב הפלילים של ערוץ 10, התחיל את דרכו ככתב פלילים ב\'זמן מקומי\'. והרשימה, תאמינו לי, בלתי נגמרת.
אז תסלחו לי שאני כותב את רשימת המכולת הארוכה הזאת, היא למעשה לא מתחילה לגרד את קצה הקרחון ורק מוכיחה כמה המקום שקראו לו \"רשת זמן מעריב\", היה איכותי. לא היה שם כסף, לקראת הסוף גם לא היו עמודים ופרסומות אף פעם לא מכרו שם. אבל הייתה שם, בין המחשבים האיטיים והכיסאות המתנדנדים, כמות אדירה של נשמה ששייכת לאנשים שחלמו לשנות את העולם דרך העיתונות. היום, כמו שראיתם, רובם מוברגים היטב במקומות אחרים, ובכל זאת, נדמה לי שעם סגירת רשת \'זמן מעריב\', משהו קטן מת איתם, משהו קטן אבל קריטי מת עם התקשורת הישראלית.
סגירת רשת \'זמן מעריב\' היא בסך הכל עוד מסמר קטן בארונה של התקשורת שספגה את סגירת \'חדשות\', \'דבר\', \'שם המשחק\', \'רייטינג\', \'שבוע ספורט\' ושאר מוספים שריפדו את חיינו. העניין הוא שבסוף כבר לא יישארו מסמרים.
יעוז סבר היה עורך אשכול \'זמן השרון\', וכיום מנכ\"ל משרד היח\"צ \'סבר הופר תקשורת\'
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    מקצוענות?! אתה רציני?!?
    נו באמת, 05/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכנתי כתבת מגזין , ראיינתי אדם משכמו ומעלה, ישבתי אצלו שעות ומי חתום על הכתבה? - העורך!!!- שמעולם לא פגש אותו !!!! זה מקצועי בעיניך?!?!??! לא קרדיט, לא שכר כלום! בושה וחרפה!
    סגור
  • 9.
    עיתונאי ענק
    צודק 05/2013/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיתונות קורסת כי עורכים כמו סבר נאלצים לעבור ליחצ.
    סגור
  • 8.
    העגלון מבכה את העגלה. אתה שייך להיסטוריה.
    מני 05/2013/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לך תמכור נפט ברחובות עם פעמון לוזר
    סגור
  • 7.
    התכוונת עיתונאי עלאק (ל"ת)
    רני 05/2013/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    איש קטן ועיתונאי עוד יותר קטן
    יואב 05/2013/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל אנשים קטנים כמו סבר חסרי כשרון ואינטיליגנציה מעריב צנח לתהומות. דיי לדמעות התנין.
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    מעולם לא היה עיתונאי
    דני 05/2013/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וגם ביחצ לא מגיע ליותר ממסעדות
    סגור
  • ואתה מעולה לא היית עיתונאי
    שירן 05/2013/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל עשית כנראה קריירה בלטקבק מאחורי החסך ובאנונימיות
    סגור
  • 4.
    כתוב יפה ומרגש
    פרנסעס אנדרווד 05/2013/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ספק שמדובר בנקודת ציון שחורה במיוחד בהסטטריה של העיתונות הישראלית. עוד נתגעגע לימים בהם היו פה עיתונים נושכים עם צעירים נמרצים שקיבלו הזדמנות בתחילת דרכם והחזירו עם תחקירים נוקבים נטולי אינטרסים ללא יראה ופחד.
    סגור
  • 3.
    איך הצליחו להרוס את הרשת הזאת?
    שרון 05/2013/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה הורג אותי איך אנשים מסוימים מצליחים להרוס דברים טובים. עצוב בלב
    סגור
  • 2.
    מנכ"ל עלק
    . 05/2013/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • כואב לך הלב, אהה? (ל"ת)
    צי'פופו 05/2013/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צודק ב100 אחוזים
    גלעד 05/2013/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצוב שזה מה שיקרה לרשת זמן מעריב, ושבמשך שנים ידענו גם שזה הכיוון
    סגור