תקשורת ומדיה

לא ייאמן: יו"ר ועדת הביקורת בדסק"ש העיד - "חשבנו שמעריב זו עסקה טובה"

"דסק"ש שרפה על ההשקעה 350 מיליון ש'", אמר ניב אחיטוב בביהמ"ש. ולמה העסקה נכשלה? "המחאה החברתית פגעה ברווחיות שופרסל ובהיקף הפרסום"
החלטת דסק\"ש לפני כשנתיים לרכוש את השליטה בחברת מעריב הגיעה הבוקר (יום ג\') לבית המשפט המחוזי בלוד, זאת לאחר ש-2 בעלי מניות מיעוט בדסק\"ש הגישו תביעה נגד החברה, בעל השליטה בה והדירקטורים. עד המפתח פרופ\' ניב אחיטוב, שהאחראי על הביקורת בחברת דסק\"ש, נחקר היום אצל השופט פרופ\' עופר גרוסקופף וניסה להצדיק את העסקה הכושלת. את דסק\"ש, בעלי השליטה ונתבעים נוספים מייצגים עורכי דין רבים מהמשרדים של רם כספי, צבי אגמון וגולדפרב-זליגמן.
קשה להבין או להאמין, אך משפט המפתח של אחיטוב היה: \"חשבנו שזאת עסקה טובה\". יותר מזאת אמר אחיטוב \"לא היה טעם בהערכת שווי של מעריב לפני העסקה\" . מעריב נזכיר היה בזמן במועד הרכישה עיתון עם הון עצמי שלילי והפסדים מצטברים של יותר מ-300 מיליון שקל בתוך 3 שנים.
אחיטוב: \"רכישת מעריב לא נעשתה כדי להפוך את העיתון לרווחי, אלא במסגרת אסטרטגיה של דסק\"ש לבנות ענף תקשורת. זה התחיל במיזוג סלקום ונטוויז\'ן וזה נראה מהלך טבעי ליצירת סינרגיה בין מספר חברות ליצירת חטיבת תקשורת גדולה בדסק\"ש שנותנת מכלול של שירותים. לנו זה היה ברור, זה היה ממש מתבקש ואני אפילו לימדתי על זה אפילו באוניברסיטה\".
אחיטוב מכהן בתפקיד דח\"צ ויו\"ר ועדת הביקורת של דסק\"ש, מי שהיה אמור להזהיר מפני העסקה הגרועה. העובדה שלא הזהיר את דסק\"ש מפני עסקת מעריב, הביאה את בית ההשקעות פסגות לנהל מאבק נגד מינויו מחדש של אחיטוב בתחילת השנה לדח\"צ בדסק\"ש והצביע נגד.
אחיטוב: \"בית ההשקעות פסגות נהג בי כאילו הוא תובע, שופט ונותן גזר דין - זאת שערורייה\", כך אמר בהתייחס להכנסתו לרשימה שחורה של דירקטורים שבית ההשקעות מצביע נגד כהונתם\".
בבית המשפט נחשף היום שנוחי דנקנר הודיע לדירקטוריון דסק\"ש ב-24 במארס כי החברה כבר \"התקשרה\" (בלשון עבר) לרכישת השליטה במעריב. \" נוחי דנקנר לא הקים את החברה כדי לגנוב סוסים , זאת הנחת הבסיס שלי וכך נהוג שקודם יש טיוטא ורק אחר כך נחתמת עסקה\", הסביר אחיטוב.
לאחר מכן, יד ימינו של נוחי דנקנר, עמי אראל, הציג לדירקטוריון את הכדאיות הכלכלית ברכישת השליטה במעריב. אחיטוב הסביר שגם אם נוחי דנקנר אמר \"נחתם הסכם\", זה לא אומר שהעסקה גמורה, וכך נהוג בחברת החזקות.
ההחלטה המוזרה לרכוש את העיתון מעריב התקבלה על ידי דסק\"ש בשנת 2011. ברקע - מסע תקשורתי שנוהל נגד דנקנר ע\"י אחד העיתונים הגדולים. ההשקעה הכוללת ברכישת מניות ובהלוואות הסתכמה בכ-350 מיליון שקל, שירדו לטמיון, כשהעיתון הכושל מעריב הגיע אשתקד להקפאת הליכים.
התובעים, עורכי הדין רונן עדיני ורם דקל, מצויידים בחוות דעת של הכלכלן ד\"ר מאיר אמיר, שהעריך כי: \"מעריב אינה יכולה להוות יעד אטרקטיבי לרכישה מצד חברת השקעות כגון דסק\"ש\".
אחיטוב: \"מעריב היה אמור לספק תוכן שניתן אחר כך להפיץ בסלולר ובאינטרנט. מעריב זה מעין סטארט אפ שיוכל למלא כמה חוסרים בחטיבת התקשורת שלנו\".
התובעים תהו כיצד ניתן להשוות חברה וותיקה לסטארט אפ ושאלו מדוע לא בוצעה הערכת שווי. \" אין אף מודל הערכת שווי שהתאים למעריב בגלל ההפסדים והפוטנציאל. קונים חברות מפסידות בכל העולם עם ציפיות, תראה איך קנו עכשיו את חברת בלאקברי\", אמר אחיטוב.
אחיטוב: \" זאת הייתה עסקה כדאית בכל מקרה . הובטח לנו שתוצג תוכנית עסקית בתוך חודשיים\". את התוכנית העסקית של זקי רכיב לא טרחו הדירקטורים לבקש לפני שאישרו את העסקה במהירות מדהימה. אחיטוב וחבריו לדירקטוריון אישרו את העסקה ללא הערכת שווי וללא תוכנית עסקית.
אחיטוב: \"סכום הרכישה לא משקף את השווי של מעריב. שווי דסק\"ש היה באותה תקופה 6.5 מיליארד שקל עם רווח גבוה והסיכוי להצלחה היה מעל ומעבר להשקעה של 147 מיליון שקל. זאת השקעה סבירה מאוד מול הסיכויים גם בדיעבד אני חושב שזאת הייתה השקעה טובה \".
התובע שאל \"האם דנקנר הסביר לכם כיצד יהפוך את מעריב לרווחי?\", ועל כך ענה אחיטוב: \"לא זכור לי, אבל ציפינו שבהמשך נקבל תוכנית עסקית. לא שאלתי אותו כי למול עינינו עמדה הסינרגיה לחטיבת התקשורת וחשבנו שזה מחיר מציאה וצריך להחליט מהר לפני שהעיתון ייסגר. היה ברור לנו שאם לא נאשר את העסקה במהירות העסקה תלך לאיבוד. דובר על התייעלות, מכירת בית הדפוס ומעבר מחיקוי של ידיעות אחרונות לעיתון עם דרך עצמאית. זאת הייתה נראית לנו הזדמנות פז ואמרו לנו שחייבים למהר. סמכנו על הנהלת דסק\"ש שתצליח לשקם את מעריב . האמנתי שאפשר לשפר את מצב מעריב\".
-התובע: מדוע לבסוף מעריב נכשל?
אחיטוב: \"המחאה החברתית פגעה ברווחיות שופרסל ובהיקף הפרסום - פגיעה ישירה במעריב. בנוסף, כניסת חברות הסלולר הקטנות נגסו בסלקום. שופרסל וסלקום לא יכלו להמשיך להעלות דיבידנדים. הרעיון של הקמת חטיבת תקשורת נדחה ועברנו למחשבה איך שומרים את מעריב בחיים עד שיעבור זעם\".
-התובע: למה המשכתם להזרים הון למעריב?
אחיטוב: \"הנהלת מעריב הציגה לנו תוכנית עסקית שהתקבולים גדלים ובמקביל חיפשנו שותף חדש\".
-השופט: קניתם גוף גדול ומפסיד עם אלפי עובדים. איך חשבתם שתרוויחו?
אחיטוב: \"התכנים של מעריב יכולים לעבור לטאבלט, אינטרנט וסמארט-פון ואז התקבולים מפרסומת גדלים. לזקי רכיב לא הייתה חברת סלולר או אינטרנט תחת ידו ולכן לנו היה יתרון\".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    זה בעלה של השופטת אחיטוב מבית משפט בתל אביב ! (ל"ת)
    הכל קומבינה 10/2013/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    אחיטוב לא טוב
    שרון 10/2013/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם את בן טיפוחיו- המרכז האקדמי דן, הטביע הנדון בחובות והקריס את כל הסטודנטים.
    סגור
  • 4.
    ניב מבטא את לימודי הניהול באונ' תל-אביב
    ג'ו 10/2013/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אטומים, מנותקים, חיים בלה-לה לנד. הוא עצמו דיקאן הפקולטה לניהול בתל-אביב לשעבר הוביל את האוניברסיטה לגירעון של 400 מיליון שקל ב- 2001-2002. מה שמטריד שהוא אומר שגם היום הוא חושב שההשקעה במעריב הייתה טובה. אוויל נשאר משריש.
    סגור
  • 3.
    אחיטוב היה גם מנכ"ל אפס של אוניברסיטת תל אביב
    דיויד שולמן 10/2013/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניב אחיטוב היה גם מנכ"ל של אוניברסיטת תל אביב בשנים 2000-2002 והוביל אותה לאסון כלכלי שעד היום היא לא התאוששה ממנו. במילה אחת אפס אקדמי!!
    סגור
  • 2.
    אחיטוב או אחיטופל? (ל"ת)
    יואב 10/2013/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    איזה שכונה
    יותם 10/2013/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יאמן איך מתבצעות עסקאות המאות מליונים על חשבון הציבור
    סגור