תקשורת ומדיה

לקחת, שילמת: הצלם איים בתביעה - 'הקרן החדשה' תפצה אותו ב-12 אלף ש'

הצלם הדר כהן זעם כאשר הקרן החדשה פרסמה תמונה שצילם באירוע בצומת תפוח, ללא אישורו. בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסדר מחוץ לבית המשפט
תמונת המריבה. הצילום של הדר כהן מצומת תפוח (זהותן של הילדות טושטשה על ידי אייס) (צילום הדר כהן - באישורו של הצלם)
הצלם הדר כהן יקבל פיצוי של 12 אלף שקלים מהקרן החדשה לישראל, שעשה שימוש בתמונה שצילם ללא אישורו. הפיצוי יינתן בדמות \"כתב סילוק\" - הסכם פשרה בין הצדדים שלא הגיע לבית המשפט.
לפני כחצי שנה כהן - צלם עיתונות עצמאי שעובד עם הארץ ומגזינים בחו\"ל - פרסם בדף הפייסבוק שלו צילום מתוך הפגנה שנערכה בצומת תפוח, בה מופיעות ילדות צעירות שעל חולצתן הכיתוב \"ישוחרר יגאל עמיר\". כעבור כמה ימים הופתע לגלות את התמונה הזאת מופיעה בדף הפייסבוק של הקרן החדשה לישראל ששמו \"לא נסתום את הפה\" ומעליה הכיתוב \"אנחנו מקבלים הזמנות למי שרוצה חולצות במידות מדיום - לארג\', ואקסטרה לארג\' בצבעים אדום ושחור\". כהן זעם על כך שהתמונה פורסמה ללא קרדיט וללא אישורו.
אחרי שפרסמנו אתמול (יום ב\') את יחס המערכות כלפי צלמי חדשות , כהן דווקא החליט לא לוותר ופנה למנכ\"לית הקרן החדשה רחל ליאל בדרישה להסיר את הצילום שלו מדף הפייסבוק, לאחר שפורסם שם 3 שבועות. ליאל אכן הורתה על הסרת התמונה בצורה מיידית, ואף הסכימה לפצותו ב-1,000 שקלים על עוגמת הנפש. ואולם כהן סירב לסכום זה והודיע לקרן החדשה כי בכוונתו להגיש תביעה לבית משפט באמצעות עו\"ד אושר בן עזרי, בסך 100 אלף שקלים על גניבת זכויות יוצרים ושימוש ביצירה מבלי לקבל רשות.
בכתב הסילוק עליו חתמו 2 הצדדים לפני מספר ימים, נכתב כי \"הואיל ועל פי דרישתי (כהן, א\"כ) הסרתם את הצילום מעמוד הפייסבוק שלכם וחדלתם מכל שימוש שהוא בצילום; והואיל ולטענתי אני זכאי לתשלום של פיצוי הולם על השימוש שנעשה על ידכם בצילום, כמפורט לעיל; והואיל ומבלי להודות בכל טענה שלי הסכמתם לשלם לי פיצוי סופי ומוחלט בסך 12 אלף שקלים; והואיל והתחייבתם בפני שלא לעשות שימוש כלשהו בעתיד בצילום או בכל חלק ממנו בדרך של העתקה, פרסום, העמדה לרשות הציבור באתרי אינטרנט וכל שימוש אחר בו; אני מצהיר ומתחייב כי תשלום בסך של 12 אלף שקלים... יהווה סילוק סופי ומוחלט של כל טענה דרישה או תביעה שלי נגדכם ו/או נגד מי מטעמכם בקשר עם השימוש בצילום. מובהר כי רק פירעון בפועל של ההמחאה ייחשב כתשלום לעניין זה\".
תגובתו של עו\"ד אופיר כץ, פרקליטה של הקרן החדשה לישראל, טרם התקבלה. הדר כהן אמר לאייס: \"לא מתקבל על הדעת מצב בו אנחנו - צלמי השטח - נצא לסכן את חיינו ונצלם באזורי עימות קשים, נעלה צילומים לדף הפיסבוק האישי, ויבוא איזה יחצן או איש שיווק שיושב במשרד הממוזג בתל אביב, יוריד את התמונה למחשב שלו ויעלה אותה מחדש לשימוש הצרכים שלו\".
לכהן יש מסר לקולגות: \"אני פונה לכל הצלמים - תעמדו על הזכויות שלכם, רוצים להשתמש בצילום שעשינו, יש דרך לקנות ולבקש את רשותנו, כבעלי היצירה, לא ייתכן מצב בו תמשיך ההפקרות, שכל מנהל אתר או איש תוכן, מוריד תמונות או טקסט ועושה בהם ככל העולה על רוחו. הקרן החדשה לישראל, כארגון חברתי שפועל למען צדק חברתי, רצה להציע פיצוי של 1,000 שקלים, סכום שאפילו לא מכסה את הוצאות הדלק שלי. כדי להימנע מהגעה לבתי משפט, הסכימו לשלם פיצוי של 12 אלף שקלים. אני מקווה שהמסר יעבור גם לארגונים אחרים שמשתמשים בתמונות של צלמים, הנלחמים ועובדים קשה בכדי להשיג את התמונות\".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    תתבייש לך, זה כבוד ענק להיות חלק ממפעלות הקרן
    לא ניסתום 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמנסה להוציא את המירב מכל תרומה שהיא מצליחה להביא מחו"ל בעמל רב, אפילו מגורמים שאינם נחשבים חובבי ציון בהכרח. בכירי הקרן עובדים בהתנדבות כמעט ואתה מעז לאיים עליהם בתביעה? כל שקל שקיבלת זה שקל שלא יקדם את ענייני הפליטים, מאבק באפרטהייד וכן הלאה.
    סגור
  • טוב מאוד שהאינטרסים של מסתנני העבודה ייפגעו !
    אנונימי 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יא עוכר ישראל !!! עניי עירך קודמים, טמבל !!! עלק פליטים. יש מאות מיליונים באפריקה שרק מחכים שיפתחו כאן את הדלת האחורית כדי שהם יוכלו להסתנן לכאן. איזה עניינים בדיוק אתה רוצה לקדם להם ? עוד מעט הם יזרקו את כולנו מכאן לים וישתלטו על המדינה.
    סגור
  • צדק לא עושים באמצעות עושק. יכולים היו לבקש את
    יצחק 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רשות הצלם ואולי הוא היה תורם את התצלום לשימוש הקרן, ללא תמורה.
    סגור
  • 4.
    הכל בזכות עורך הדין המעולה שהדר לקח (ל"ת)
    איה 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זו הבעיהֿ,היום כל צעד מחוייב בשכירת עו״ד (ל"ת)
    שי 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    צלם, ולפרסם תמונות של קטינות לא היתה לך בעיה?
    דניאל 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו עבירה על חוק הגנת הפרטיות
    סגור
  • 2.
    לאן נסעת שהדלק עלה לך 1,000 ש"ח ?! (ל"ת)
    יוסי 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    דניאל 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול הכבוד למר כהן על התביעה החוצפה והקלות שפשוט גונבים תמונות של צלמים בלתי נסבלת וחידוד קטן הקרן החדשה לישראל אינו ארגון חברתי שדואג לצדק חברתי הארגון הזה אנטי יהודי שפועל בכול הכיוונים נגד מדינת ישראל והיהודים
    סגור
  • אין בארץ כבוד ליוצרים
    נורית 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני המומה מהתגובה של 5. כל אחד יכול לתרום למה שהוא רוצה. אני לא מכירה את הצלם אבל הוא עובד קשה למחייתו ואינו חייב לתרום או לפרנס מישהו אחר. לרוב גם בית המשפט בארץ לא ממש תומך ביוצרים ופוסק סכומים מגוחכים. החוק הקודם מ 2007 איפשר מינימום של פיצוי ליוצר על הפרה. היום החוק מעודד גנבי זכויות כי אין מינימום ובית המשפט רחמן על חשבון היוצרים.
    סגור