תקשורת ומדיה

אב שכול פנה - הרשות השנייה הורתה לתקן את פרסומת ה"התאבדות" של 012

נציב תלונות הציבור ברשות דוד רגב קיבל פנייה מאבא שנפגע מהסרטון של אייל קיציס בו הוא "מתאבד". פרטנר נדרשה לערוך מחדש את סרטון הפרסומת
הפרסומת האחרונה של חברת התקשורת 012 מבית פרטנר, באמצעות גליקמן נטלר סמסונוב, עברה ללא התייחסות מיוחדת במרבית בתי האב בישראל. עם זאת, הפרסומת שבה מופיעה סצינת התאבדות כחלק מהתסריט, עוררה תגובות קשות בקרב חלק מהצופים שהיו רגישים מאוד לאותה סצינה. אחד מהם, שגם פנה לנציב תלונות הציבור דוד רגב, בדרישה להתערבותו, הוא יוסי וייס, אב שכול שבנו התאבד.
הפרסומת שעלתה לאוויר לפני יותר משבוע הוציאה את וייס משלוותו. האב השכול כתב כך לנציב תלונות הציבור: \"כאב שכול לבן שהתאבד אני מוצא את עצמי פגוע ונסער עד עמקי נישמתי מהפרסומת האטומה והמטומטמת של 012 העושה שימוש מפורש בהתאבדות לקידום המוצר של 012. זו חגיגה על הדם מהסוג הנלוז ביותר, שלא לדבר על האחריות המשפטית והמוסרית של כל המעורבים, אם חס וחלילה הזבל הזה יוסיף, ולו אחוז אחד, להגשמת החלטתו של המתאבד הבא\".
כזכור, בפרסומת מופיעים השחקנים אייל קיציס וליאור כלפון כשהם עומדים על שפת מרפסת בבניין גבוה. כלפון מבקש לשים קץ לחייו בקפיצה וקיציס משכנע אותו שלא לעשות זאת בין היתר בעקבות השירות החדש של 012. כלפון משתכנע שלא לקפוץ וקיציס קופץ במקומו היישר אל היריעה שאוחז צוות ההצלה למטה, לא לפני שהוא מציע לו להצטרף אליו כדי לקבל פרטים נוספים על ההצעה החדשה של 012.
התשובה של נציב תלונות הציבור למר וייס מגלה כי פנייתו לא הייתה היחידה בעניין פרסומת זו. \"בתלונתך\" הוא כותב לו \"כמוה הגיעו נוספות, קבלת על תשדיר הפרסומת של 012. בפנייתך שנראה כי נכתבה בדם ליבך, כתבת כי כאב לבן ששם קץ לחייו וכחבר בהנהלת עמותת \'בשביל החיים\' התומכת במשפחות של אנשים ששמו קץ לחייהם, פרסומת זו עושה שימוש מפורש בהתאבדות לקידום מוצר ומדובר ב\'חגיגה על הדם מהסוג הנלוז ביותר\' כדבריך\".
בעקבות הפנייה, ובירורים נוספים מטען המועצה לשלום הילד, רגב החליט לצפות בפרסומת בעיון ולבסוף החליט כי \"למרות שנעשתה בהומור, היא מעוררת חוסר נוחות ורתיעה, בעיקר כשמדובר בנושא כל כך טעון ורגיש העוסק באנשים המבקשים לשים קץ לחייהם\".
מאוחר יותר עירב רגב בנושא, את תחום הטלוויזיה ברשות השנייה, המפקח בין היתר על פרסומת זו. בבדיקה שערכה מ\"מ סמנכ\"ל טלוויזיה, יהודית לויט, שבחנה את הנושא עלה כי: התשדיר עומד בניגוד לכלל 23 לכללי האתיקה בפרסומות הקובע כי \"לא ישדר בעל זיכיון תשדיר המעודד התנהגות העלולה להזיק לבריאות ולפגוע בבטיחות ובניגוד לכלל 7 לכללי האתיקה בפרסומת הקובע כי \"לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו אלימות יתרה או פנייה לרגש הפחד...\"
בעקבות הבדיקה הורתה הרשות השנייה לפרטנר לתקן את הפרסומת ולהסיר ממנה את התכנים הפוגעניים, ואכן, בימים האחרונים תוקנה הפרסומת ועלתה לשידור בגרסתה החדשה לאחר שהוסרו ממנה התכנים הפוגעניים.
מחברת 012 נמסר בתגובה: \"בטרם עלתה הפרסומת בחנה החברה את תוכנה מול מספר קבוצות מיקוד במגוון גילאים, בפניהם שודרה הפרסומת, ונושא זה לא צף. לא הייתה לחברה, כמובן, כל כוונה לפגוע ברגשות צופיה ולגרום לאי נוחות מהצפייה בה. נדגיש, כי לאורך כל הזמן, הייתה החברה קשובה לרחשי הציבור ופניות בנושא נענו בהבנה וברגישות\".
ממשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב לא נמסרה תגובה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    פרסומות
    מדלן 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משהו רע עד רע מאוד עובר על משרדי הפרסום בתקופה האחרונה. אני אישית הייתי מכנה את זה "חסרי טעם", חברי לרשת החברתית היו בטח בוטים יותר. שלל הקמפיינים הבאים - גורמים לי בדיוק לפעולה ההפוכה, להדיר את רגלי מהמוצרים שאותם הם מפרסמים: קיציס עוזר לחבר לא להתאבד בגלל מחיר של שיחות לחו"ל, קמפיין אחר- מסביר לי על איזה אברים בגופי עלי לשמור כאשר אני הולכת לבר, משרד פרסום ממשלתי ממלכתי מעליב ילדים שמנים ואת המשפחות שלהם. מה בדיוק מניע אותם כאשר הם עולים עם הקמפיינים האלה- טקס דוב הזהב, האריה השואג, הפיל המתרחץ.... ואח"כ רוצים להתייפייף ומעלים תשדירים שמטרתם לקבל אלינו את השונה ואת האחר. ובעצם על מה בדיוק אני רוטנת- במדינה שבה תוכניות כמו "היפה והחנון" ו"מאמא ליגה"- נחשבות לפאר היצירה- הכל אפשרי. תנסו פעם קמפיינים אינטליגנטיים, חיוביים ובאמת יצירתיים- אולי זה יעבוד לכם
    סגור
  • 2.
    איזו פלצנות...אפחד לא ראה בזה התאבדות לאחר
    אלי 01/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שרואים שהוא יורד בקור רוח.
    סגור
  • 1.
    איפה היתה...
    בנצי 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה היתה הסמנכלית ואיפה היו שאר המנהלים-עאלק לפני כן? אין מי שנותן מראש את הדעת למצבים כאלה?? או שאולי חיכו לכמעט-סקנדל כדי להרוויח מן הבאזזז התקשורתי והפרסומי הזה?? לא, לא יעלה על הדעת...
    סגור
  • לא זה העניין ידידי
    ישעיהו 01/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העניין הוא שהישראלים הפכו להיות צדקנים חסרי חוש הומור. ככה זה שאתה עם פאשיסט אתה לאט לאט הופך להיות צדקן. אגב גם הנאצים היו כאלה תקופה ארוכה.
    סגור