תקשורת ומדיה

משבר באוקראינה? מלחמה בקול ישראל: הטכנאים VS עורך חדשות החוץ ברדיו

הטכנאים יצאו נגד ערן סיקורל ש"זלזל בנהלי העבודה" שלהם, ולאחרונה מקשים עליו את העבודה * פרקליטו של סיקורל מפנה אצבע מאשימה לעבר ההנהלה * ומה קרה בישיבת סולחה בשבוע שעבר? * כך נראה השידור הציבורי
קול ישראל (צילום יח"צ)
מה יעשה לעובד שפועל בניגוד להוראות ועד עובדים? זה מה שחווה ב-10 הימים האחרונים ערן סיקורל, עורך חדשות החוץ של קול ישראל שנמצא על הכוונת של ועדת טכנאי הרדיו, ועבודתו משובשת בצורה משמעותית. גם ניסיון פשרה בין הצדדים, שנעשה בשבוע האחרון, לא צלח בינתיים.
לאייס נודע כי בתקופה האחרונה סובל סיקורל, המשמש כיו\"ר ועד עיתונאי הרדיו בתל אביב, מנחת זרועו של ועד טכנאי הרדיו, שחבריו זועמים עליו על כך שהעז לעבד לכאורה חומרים בצורה עצמאית. כפי שכבר פורסם באייס, תכנית הדגל של דסק חדשות החוץ, \'השעה הבינ\"ל\', סובלת סובלת ממצוקת כוח אדם , מה שחייב לפני כשבועיים את סיקורל לשמש כעורך, מפיק ומגיש, כשבמהלך ההכנה לשידור הוא נעזר בסופו של דבר בטוב ליבן של 3 מפיקות שהגיעו באופן עצמאי לעזור לו.
הטכנאים זעמו על כך שסיקורל שלח במייל קבצי MP3 מסוכנויות הידיעות לטובת שילובן ביומן הערב של רשת ב\', ולאחר שהטכנאי סרב לטפל בחומרים אלו, סיקורל נאתר לדרישתו של הטכנאי וכיוון את המפיקה והטכנאי להקלטות חלופיות. ב-10 הימים האחרונים תלו הטכנאים מספר פעמים מכתב במערכת בו התריעו כי \"אין לעבוד באולפן הקלטה ולא לאפשר הקלטת איתו (עם סיקורל, א\"כ), ולא לאפשר הקלטת אינסרטים עבורו. אין לשדר אותו בטלפון. ערן ישדר רק חי מאולפן השידור נטו\".
בעקבות כך, מנוטרל למעשה סיקורל מעבודה, כשברקע ישנן התרחשויות בינ\"ל משמעותיות כמו המשבר באוקראינה ועם הרוסים, ובימים האחרונים נפילת מטוס הנוסעים במזרח הרחוק.
ניסיון לפשרה, וטענות קשות נגד ההנהלה
ביום שני שעבר התקיימה שיחה בפורום מורחב שכלל בין היתר את מנהל קול ישראל מיקי מירו, מנהל רשת ב\' יאיר קורן, סיקורל עצמו, ויו\"ר ועד הטכנאים לזר צנדקוביץ\'. \"אני 4 ימים מנוטרל מעבודה, בעיצומו של משבר עולמי מאוד גדול שאני צריך לטפל בו ברשת ב\'\", פנה סיקורל למנהליו, כך על פי פרוטוקול הישיבה שהגיע לידי אייס. \"מה שקרה כאן הוא ניסיון לטפול עלי מעשה שלא היה ולא ברא. אני מצפה שההנהלה תטפל בזה, שתורה לטכנאים להמשיך לעבוד על פי ההסכמים. הייתה כאן בריונות שמאחוריה יד לא ברורה\".
ברקע המאבק ברשות השידור: המשבר בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Getty images Israel)
ברקע המאבק ברשות השידור: המשבר בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Getty images Israel)

פוטין נלחם באוקראינה? קבלו את מלחמה ברשות (צילום: Getty images Israel)
בהמשך טען סיקורל כי מירו עצמו היה מודע לאירועים, אולם לא התערב בהם: \"הפאסיביות של ההנהלה בעניין לא ברורה לי\", אמר סיקורל. מירו הכחיש: \"אני רוצה להבהיר שנכנסתי לאולפן לרגע כי הייתי צריך להקליט את התכנית שלי. הייתי שם עוד דקה וראיתי שדני רוקי וליאת מדברים ולא ידעתי על מה. לא היה שם ריב. בנקודה הזאת יצאתי מהאולפן ולא הייתי מעורב בכלום\". לדברי מירו, \"מנהל רדיו לא מתערב בכל דבר. יש מנהלים ישירים\".
הטכנאי משה לוי טען באותה ישיבה כי סיקורל מזלזל בנהלי העבודה של הטכנאים: \"הנקודה מאוד פשוטה - הם מכירים את החוקים והכללים ואולי זה נראה לערן מטופש. הנושא פשוט, יש נהלי עבודה שאנחנו עובדים על פיהם ואני מצפה מיו\"ר ועד העיתונאים לכבד זאת. אנחנו לא נעבוד עם מי שמצפצף על החוקים שלנו\". צנדקוביץ\' המשיך: \"הורדנו פרופיל בעניין למרות שראינו זאת כמעשה חמור. העיתונאים עושים מה שהם רוצים. לצערי זה המצב היום. תכבדו אותנו נכבד אתכם. זה קורה כל הזמן בתל אביב. זה הצעד שנקטנו מול ההנהלה\".
בהמשך היה דין ודברים בין לוי, מנהל רשת ב\' קורן, העורך ומגיש החדשות גיל ליטמן והכתב רן בנימיני. ליטמן: \"לא יכול להיות שברשת ממלכתית יחרימו עיתונאי\". לזר: \"גם אנחנו הטכנאים עובדים ברדיו ממלכתי. אל תזלזל בטכנאים שעובדים 40 שנה ברדיו\". בנימיני: \"אין רדיו בלי עיתונאים, אבל יש רדיו בלי טכנאים\". יו\"ר הטכנאים צנדקוביץ\': \"זו הגישה שלכם. אתה ערן כל הזמן טוען שאתה יכול לעבוד בלעדיי, וזה המוטו שלך. אתה עושה את הדברים מעל ראשיהם של הטכנאים\". קורן: \"הטכנאים עשו צעד ארגוני ואתה רוצה שמנהל הרדיו יורה להם לבטל צעד זה?\". בנימיני: \"אתה חושב שזה צעד ארגוני?\". קורן: \"זה מה שהם אמרו לי. אם הם קוראים לזה צעד ארגוני, מי אני שלא אאמין להם. להחרים את יוסי הדר זה בסדר?\". סיקורל: \"מי החרים את יוסי הדר?\". קורן: \"אתם. הכל כתוב בהודעות sms\".
בשלב זה הצטרף מירו להתנצחות: \"ערן, אתה רוצה שנראה לך את ההודעות?\". בנימיני: \"אתם לא יכולים לעשות צעדים לא חוקיים. אתם קובעים פרסונאלית מי יפתח מיקרופון ומי לא\". הטכנאי משה לוי: \"אני לא קובע כלום\". סיקורל: \"זו פשוט בריונות\", ובנימיני חיזק את דבריו: \"זו בריונות בחסות ההנהלה\".
מירו: \"המחזה שאתם עושים פה הוא מביש, גם העיתונאים וגם הטכנאים\"
בהמשך הביע מירו את זעמו על התנהלות ועד הטכנאים, כמו גם על זה של ועד עיתונאי הרדיו, שיזם בחודשיים האחרונים עיצומים ברשתות קול ישראל. \"המחזה שאתם עושים פה הוא מביש, גם העיתונאים וגם הטכנאים\", אמר מירו. \"ככה לא מנהלים שיחה במקום תרבותי. סנקציות לא מקובלות עלי באופן טוטאלי. כמו שפניתי לעיתונאים אני פונה אליכם בבקשה להיענות לדרישה שלי, כי אתם אומרים שזה במסגרת סכסוך העבודה. האם אתם מוכנים להיכנס לתהליך שבו תשבו העיתונאים והטכנאים ותגיעו להסכמות ברורות ביניכם, שאחד לא יפגע בעבודתו של השני?\".
מירו מתווך (צילום: דוד וינוקור)
מירו מתווך (צילום: דוד וינוקור)

מירו מתווך (צילום: דוד וינוקור)
\"מה שאני אומר הוא שיש פה טענה וזה מאבק מקצועי של אנשים. אני צריך לטפל בו ומה שאני אומר הוא שיש סכסוך מקומי בין 2 ועדים. מה שאני מציע הוא שתגיעו לנוסחה מוסכמת ביניכם ותחדלו מהויכוחים הפנימיים שלכם\", המשיך מירו. \"הבקשה שלי שתגיעו למצב של hold להכל ותגיעו להסכמה שתפורסם ברבים. אנחנו נצא מהחדר, תמשיכו לשבת ביניכם ותראו איך אתם יורדים מהעץ\".
יומיים לאחר הדיון, נכנס לקלחת גם עו\"ד אילן בומבך, בא כוחו של סיקורל ושל אגודת העיתונאים בתל אביב. במכתב ששלח לבכירי הרשות, היו\"ר אמיר גילת והמנכ\"ל יוני בן-מנחם, וגם למירו וצנדקוביץ\', כתב בומבך: \"כל בר דעת יודע שמקרה זה נעשה בחסות מירו והנהלת קול ישראל. עיתויה של ההתרחשות החמורה המתוארת ובעיקר המטרה שנבחרה מביא למסקנה ברורה כי האירוע נועד למשמש למאבק של ההנהלה בראשי ובחברי הוועד, גם אם הדבר כרוך בפגישה בשידורים עצמם\".
לדברי בומבך, \"בחסות ההנהלה מרשי נדרש לחתום על הסכם פרשה, במסגרתו נדרש להציע מחוות כלפי הטכנאים מתוקף תפקידו כיו\"ר ועד העיתונאים... לנוכח האירועים האחרונים באוקראינה ומתוקף תפקידו כעורך חדשות בחוץ של קול ישראל, השתתפותו של מרשי בשידורים היא הכרחית ורק בשל כך הסכים לחתום על הסמך האמור... למרשי אין התנגדות עקרונית לחתום על הסכם מחוות הדדי עם יו\"ר ועד הטכנאים, שכן הוא תומך בזכויות הטכנאים, אך הוא מסרב לעשות זאת תחת החרמה בלתי חוקית ומתוך זיקה לאירוע שלא הייתה בו כל חריגה מן השגרה הקבוע ביחסי העבודה שבין כטנאים לעיתונאים\".
בכל מקרה, בשלב זה מסרב סיקורל לחתום על הפשרה עם ועד הטכנאים, כשלדברי גורמים ברדיו מדובר במעין \"מכתב כניעה\". בשל כך יכול סיקורל לשדר רק ב-LIVE מן האולפן, ולא באמצעות הטלפון או להשמיע אינסרטים.
תגובות
ערן סיקורל מסר לאייס כי \"מצער שהנהלת קול ישראל איננה ממלאת את חובתה על פי חוק ומאפשרת חרם בריוני על עובד במשך 10 ימים. לכך אפשר לצרף התנכלויות נוספות לחברי ועד בשל מאבקם נגד הנהלה שפעילותה שנויה במחלוקת במקרה הטוב. יש לי כבוד מלא לטכנאים ולנציגותם, לא פגעתי ולא אפגע בזכויותיהם. יש בהם אנשים נפלאים ואנשי מקצוע מצוינים. עם זאת, חתימה על הסכמים בשם הוועד כדי להסיר את החרב מעל ראשי הפרטי, אינה דרישה סבירה מבחינה ציבורית\".
ועד טכנאי הרדיו מסר כי \"ההתנהלות המקצועית של סיקורל לא הייתה בתחום עיסוקו, מדובר בנהלי עבודה. זה לא משהו שהוא נגד סיקורל. אני לא עושה כתבות, ואני מצפה מהם לא לגעת בציוד הטכני שלנו\".
מרשות השידור נמסר: \"מדובר במחלוקת קשה בין ועד הטכנאים לבין ועד העיתונאים. מנהל קול ישראל ד\"ר מיכאל מירו, ערך גישור בין הצדדים ויושבי ראש הוועדים ניסחו מכתב שבו הם מסכימים לשמור כל אחד על האינטרסים של האחר\".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    ואחרי זה הם בוכים כשרוצים לסגור אותם
    א. 03/2014/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבורת פאתטים אחד אחד.
    סגור
  • 10.
    בושה
    טכנאי 03/2014/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תראו איך אנחנו נראים. זה באמת מה שלזר מתעסק בו עכשיו? חזיתות חדשות ומיותרות? מה עם הטכנאים הצעירים שיישארו בלי משכורת ובלי עבודה אחרי לנדס? לא כדאי להשקיע בזה מאמץ?
    סגור
  • 9.
    יו"ר ועד טכנאים
    רונן 03/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היה עומד לבחירות אולי 5 עובדים היו בוחרים בו כולל הוא.
    סגור
  • 8.
    האם העובדים בחרו בו להיות יו"ר הועד? (ל"ת)
    ברוך 03/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    האיש מסתובב כמו נפוליון קטן
    יבגני 03/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנסה להפחיד את כולם-חחחח....
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    הטכנאים ברדיו מיותרים
    יצחק 03/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל ילד יודע היום לתפעל הקלטות
    סגור
  • 5.
    זירו הפאתט
    קולה זירו 03/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ״מנהל קול ישראל ערך גישור״... איזה איש פאתט. בדיחה של ״מנהל״.
    סגור
  • 4.
    טכנאים מיושנים שמסרבים להתקדם
    המאה ה-21 03/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם תקועים עדיין בסלילים המגנטיים שהצריכו טכנאות. צמצמו כוח אדם מיותר, גלו כבר את העידן הספרתי ריבון העולמים, החליפו את הציוד המיושן והתלותי, סיגרו את קול ישראל עם רשעות השידור יחד ותנו לאנשים יצירתיים לעבוד.
    סגור
  • 3.
    לא מחרימים עיתונאי?
    אלי 03/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועד העיתונאים מחרימים בכל שבוע עיתונאי רק בגלל ששם משפחתו איבגי. סליחה, רק בגלל שהוא בא מערוץ 1...
    סגור
  • 2.
    יור ועד טכנאים
    עיתונאי 03/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יור וועדי הטכנאים לדורותיהם מתהפכים בקברם, פעם היתה להם "הילה" ומה נשאר היום?
    סגור
  • 1.
    נו שויין, הרשות על סף סגירה
    ג'וני חסון 03/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והם מכבים אחד על השני את המיקרופון. בכלל לא הדגמתם למה סוגרים, אה?!
    סגור