תקשורת ומדיה

"יש זליגה של השפעות פוליטיקאים על מוקדי קבלת החלטות בערוצים 2 ו-10"

כך אמר דן שילון בפאנל לציון 20 שנה לערוץ 2. דנה וייס התריע על השפעות מסחריות, שילון סיפר אנקדוטה משלו. והאם יש תוכן שיווקי בחדשות?
דן שילון (צילום אלכסנדר כץ)
20 שנה (וכמה חודשים) לאחר שהוקם, והשפעתו של ערוץ 2 ניכרת בכל פינה בתחום התקשורת הישראלית. בפסטיבל שובר מסך של מכללת עמק יזרעאל, החליטו לייחד פאנל מיוחד לציון האירוע, שזכה לשם \'המעגל\', על שמה של התכנית שנחשבת לאחת המזוהות ביותר על המותג \"ערוץ 2\". את הפאנל הנחה מי אם לא דן שילון.
במהלך הדיון, אמר שילון כי עם השנים, הוא מבחין ב\"זליגה של השפעות של פוליטיקאים על מוקדי קבלת החלטות גם בערוץ 2 וגם בערוץ 10\". דנה וייס, מגישת \'חדשות שבת\' בערוץ 2, הוסיפה: \"הרבה יותר חמורה היא המעורבות של גורמים מסחריים...\".
שילון הוסיף: \"שיקולים מסחריים שחודרים גם לתכניות אקטואליה והזניית המדיה, זאת בעצם פרסומת סמויה במסווה של אינפורמציה. אבל בעניין הפוליטי, מה אני צריך להבין כשבראש חברת החדשות עומדת חברה של שרה נתניהו (הכוונה לעו\"ד תמי נווה, הנחשבת למקורבת לבני הזוג נתניהו, ל\"ר)?\"
וייס נזעקה למשמע הדברים: \"זה עלבון לאינטליגנציה\", אמרה. \"אתה באמת חושב ששרה ובנימין נתניהו רווים נחת מהשידורים של ערוץ 2? זה כל כך קל להגיד ולא נכון. אני לא אומרת לך שזה קל ושלא מנסים ושתוכן שיווקי נכנס, אבל מעולם לא שיניתי כי הייתי נתונה להשפעה. אתה באמת חושב שתמי רווה יושבת בקונטרול ואומרת למישהו מה לשאול? גם אם היא חברה של ביבי ושרה, זה לא מגיע אלינו\".
שילון ביקש לספר סיפור על הלחצים המסחריים בטלוויזיה המסחרית: \"שידרתי בקשת את תכנית הבוקר. הביאו לי מרואיינת בנושא נדל\"ן. אני לא מומחה בנושא. היא קמה בסוף הריאיון ושאלה: \'אתה לא מתבייש\', שילמתי כסף כדי להיות כאן ואתה חתכת אותי\'. אמרתי שלא אהיה כאן אם שוב פעם זה יקרה. ניסו להכניס לי את זה גם ב\'מעגל\', אז בואו לא נתיפייף\"..
מגיש אולפן שישי ומהדורת החדשות בערוץ 2, דני קושמרו אמר כי \"תוכן שיווקי לא נכנס למערכת החדשות, אנחנו נזהרים מאד מאד. גם ב\'תכנית חסכון\' אנחנו מנסים ללכת על כמה מוצרים, לרוחב. אף חברה מסחרית לא משלמת עבור ההשתתפות במהדורה. אנחנו משתדלים שזה לא יקרה, כל הזמן יש פניות אלינו. אני תמיד הייתי אנדרדוג... אני הגבר היחידי שמגיש לבד מהדורת חדשות, בכל 3 הערוצים... אנחנו מצליחים יותר מערוץ 10 מבחינת הרייטינג, ואני מודה שיש להם מערכת מצוינת\".
שילון פנה אל ארז טל, שקיבל מוקדם יותר הבוקר את פרס \'כד החלב\' שהעניק הפסטיבל: \"שואלים אותי תמיד - \'למה אתם בערוץ 2 משדרים את כל הזבל שאתם משדרים\'? מצד שני, כל אלה ששואלים, הם חלק מהרייטינג. איך אתה מסביר את הסתירה הזאת?\"
\"אין סתירה\", אמר טל, שחוזר מחר בערב להגיש את האח הגדול בעונתה השישית. \"הביקורת היא ביקורת, רייטינג הוא רייטינג. המילה הנכונה היא \'מינונים\' . ערוץ 2 הוא הערוץ היחיד יחד עם 10, שלא מקבלים דמי אגרה או מנוי. הוא צריך לשדר משהו שיצפו בו. ערוץ 2 משדר גם \'פלפלים צהובים\' וגם חדשות. ערוץ מסחרי צריך לשדר מסחרי ולא תהפוך אותו למשהו אחר. מה שצריך להיות מולו - הוא ערוץ ציבורי חזק ומעודכן שיודע להשתמש בכלים ובשפה שיש היום כדי לתת קונטרה לשידור המסחרי\".
כשנשאל שר החינוך לשעבר יוסי שריד, שמשמש כפובליציסט בהארץ, במה הוא צופה בטלוויזיה, ענה שריד: \"בכלום. אני לא רואה טלוויזיה. רואה חדשות קצת, כי יש לי מחויבות כתיבה, אם כי זה לא הכרחי לדעת על מה אתה כותב (צחוק). מעת לעת אני רואה גם ספורט. אני לא רואה טלוויזיה, זה בזבוז זמן. העיקרון שעליו בנוי ערוץ 2 וגם ערוצים מסחריים בעולם ברובם, הוא פשוט - לרדת למכנה המשותף הנמוך ביותר, אחרת אתה לא מקבל 40% רייטינג. הבעיה היא, שמכוון שטלוויזיה היא כלי כל כך משפיע ואין משפיע ממנו, זה מוריד את הכל למכנה המשותף הנמוך ביותר. גם את הפוליטיקה, גם את החינוך, ואפילו פה ושם גם מערכת המשפט צונחת קצת למעמקים\".
על כך ענתה וייס: \"יוסי, אנחנו לא נפגעים ממך שאתה לא צופה, כי אתה לא קהל היעד שלנו. מהשאלות שלכם, זה כאילו ברור מאליו שהחדשות של ערוץ 2 יצליחו בתוך הפלטפורמה. המוטו שלנו מ-1993 היא להסתכל מה יגיד הציבור ולא הברנז\'ה. כשאני מכינה תכנית או עושה כתבה, אנחנו צריכים לשרת את עם ישראל, זה אחד מיסודות ההצלחה. הדבר השני, שאינו מובן מאליו, שימו לב שכל התכניות שנכשלו, היו לא טובות. \'האח הגדול\' היא מלאכת מחשבת. הסוד של ערוץ 2 היא הרצינות שהתפתחה בו. זה נכון לתכניות ולחדשות. לגבי הכח הנשי - מה שקרה בחדשות 2 וזה מתקשר למשפט אולמרט, מחלות של נפוטיזם וקידומים לא ענייניים. זה לא היה אצלנו. אדם שנכנס בשערי חברת החדשות, שאם יתאמץ ויעבוד קשה - יש לו סיכוי להצליח. דנה וייס התחילה בתור עוזרת הפקה שרצה עם הפקות. אם היית רואה איך אנחנו נערכנו לשידור הבוקר (סיקור גזר הדין במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ל\"ר), זה חזרות גנרליות, כל בוקר אנחנו מתחילים את המלחמה מחדש, הפכנו לערוץ הממלכתי\".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    דן שילון? כן, היה פעם אחד כזה... בשחור לבן (ל"ת)
    ארכיון רשות השידור 05/2014/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור