תקשורת ומדיה

שינויים במדידת הרייטינג: מכרז חדש להפעלת המערכת, יותר משפחות בפאנל

כשברקע ביקורת על אמינות מדידת הרייטינג, הוועדה למדרוג תצא למכרז בו תתבקש החברה הזוכה להגדיל את פאנל המשפחות הנמדדות ולהוסיף מדידה באמצעות סלולר. הערכות: גם במדידה הבאה לא תיבדק הצפייה במובייל
האם הוועדה הישראלית למדרוג תבחר בגוף מדידה אחר לבחינת הרייטינג בטלוויזיה? לאייס נודע כי מליאת הוועדה, בה נציגים מגופי שידור שונים החברים בוועדת המדרוג, הצביעה בעת יציאה למכרז חדש.
המדידה הרשמית החלה ב-1999, אולם הוועדה החלה לפעול כבר בשנת 1998, ומי שמבצעת לה מאז את מדידת הרייטינג בקרב פאנל המכיל 580 משפחות, היא חברת קנטאר מדיה (עד 2011 היא נקראה TNSטלגאל), שהמכרז בו זכתה ב-2007, יסתיים בספטמבר 2015. במליאת הוועדה חברים גופי שידור שונים: קשת, רשת, הרשות השנייה, רשות השידור (ערוצים 1 ו-33), ערוץ 10, הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 9, ערוץ 24, איגוד השיווק ואיגוד הפרסום.
ביום חמישי התכנסה מליאת הוועדה למדרוג לישיבה אחרונה תחת היו\"ר זליג רבינוביץ\', ובה נבחר ליו\"ר חדש אלדד קובלנץ, מנכ\"ל החינוכית. חברי המליאה קבעו כי במכרז הקרוב שיינהל לכל המאוחר בינואר 2015, ימדדו מעל 800 בתי אב בישראל, גידול של 40% ביחס למצב הנוכחי. כמו כן, החברה שתזכה במכרז תתבקש גם לכלול פאנל של עד 2,000 איש שמדידת הרייטינג שלהם בביתם תתבצע באמצעות הסמארטפון שלהם, ולא באמצעות מכשיר מדידה רגיל.
על פי הערכות, למעט \'קנטאר מדיה\', במכרז שייצא לפועל בשנה הקרובה, יתמודדו חברות זרות שמבצעות מדידת רייטינג במדינות בחו\"ל. עם חלק מאותן חברות נפגשה כבר המנכ\"לית היוצאת של הוועדה, ד\"ר יפעת בן-חי שגב.
ואולם, על פי הערכה, גם במכרז הקרוב לא צפויה להיות דרישה למדידת רייטינג של צריכת תכנים באמצעי הסמארטפונים, ואולם במסגרת מדידת 800 המשפחות, ימדדו גם הצפיה שלהן במחשבים ניידים, נייחים ובטאבלטים. הסיבה לכך היא שאין עדיין אפשרות טכנולוגית לבצע מדידה גם של סלולר. גורם המכיר את הפרטים, מציין מאידך כי לא מן הנמנע כי בשנה-שנתיים האחרונות הטכנולוגיה תתפתח כך שתאפשר מדידת גם בכל עולמות הדיגיטל.
למרות שהצפייה בתכנים טלוויזיוניים זולגת בשנים האחרונות גם לעולמות הדיגיטל - מחשבים, טאבלטים וסמאטפונים, אלה לא נמדדים כלל על ידי הוועדה, שממשיכה למדוד רק 580 בתי אב (כשבכל שנה רבע מהם מתחלפים), מבלי להגדיל את פאנל הנמדדים. זאת אחת הביקורת על אמינות הנתונים של הוועדה, לצד אמינות השתתפותם של בתי האב המשתתפים, כפי שפורסם בתחקיר של ידיעות אחרונות לפני מספר שבועות.
ושוב: הוועדה וערוץ 9 על סף פיצוץ ביחסים?
ביקורת קשה הגיע בשנים האחרונות מצידו של ערוץ 9. כבר לפני שנתיים - בעקות טורניר היורו בכדורגל, טענו בערוץ שהיה אז בשליטת לב לבייב, כי הנתונים שהוועדה מפרסמת מקפחים אותו.
לאחר שנראה היה אז כי חלה הפשרה ביחסים, נראה כעת כי הם שוב על סף פיצוץ: מנכ\"לית הערוץ ויקטוריה גורדין מאשימה את הוועדה במדידה בעייתית. \"אין זה סוד שהטכנולוגיה המשמשת את הוועדה למדרוג כעת היא טכנולוגיה מיושנת, המבוססת על שיטת פיפל-מיטר שאינה מאפשרת מדידה מדויקת, ובוודאי שאינה מאפשרת את מדידת הצפייה במכשירי דיגיטל ו/או ניידים וכדומה. המדובר במדגם קטן באופן כללי, וכאשר אנו מדברים על מדגם \'\'עולים 18\'\', מדובר ב-94 בתי-אב בלבד. אין ספק שאין כל אפשרות לקבל נתונים אמינים במדגם כל-כך קטן\".
גורדין כתבה עוד כי \"אי-הגדלת המדגם נובעת מסירוב מתמשך של חברי הוועדה שאינם מעוניינים בהגדלתו (אלה שטעות סטטיסטית פועלת לטובתם) וכן מהעלויות הגבוהות של השיטה האמורה\".
מנכ\"לית הוועדה למדרוג, יפעת בן-חי שגב, אישרה את הפרטים לאייס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה