מדיה

"הילד הרע" של העיתונות החרדית: "מתנגד להטרדת מפרסמים בטלפון"

השנה חשף אייס כי בכירים בשוק העסקי והפרסום מוטרדים ע"י גורמים הקשורים לעיתון 'הפלס', שמוחים על "חרם מודעות". המנכ"ל יעקב לבין, לשעבר מנכ"ל 'יתד': "החרם - על קהילה שלמה. ההכנסה מפרסום היא שולית"
אלכסנדר כץ |  6
יעקב לבין, מנכ"ל עיתון 'הפלס' (צילום: אלכסנדר כץ) (צילום אלכסנדר כץ)
השם \"הפלס\" לא אומר הרבה למרבית החילוניים, אבל בשנתיים האחרונים מככב העיתון באחד המאבקים המרתקים ביותר בתקשורת הישראלית הכללית, ואפילו לא המגזרית, ולא - אין הכוונה למלחמה בין ישראל היום לידיעות אחרונות, או בין המנכ\"ל והיו\"ר המודחים של רשות השידור.

משרדי העיתון החרדי הפלס יושבים באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים, בבניין משרדים ישן. המערכת ומהחלקה המסחרית מונים כ-25 עובדים קבועים, שמרגישים מאז הוקם העיתון, כ\"נרדפים\" על ידי הממסד המיינסטרימי החרדי.

מנכ\"ל העיתון והרוח החיה מאחוריו הוא יעקב לבין, אחד האנשים הוותיקים בתקשורת החרדית. לפני שנתיים הקים את \'הפלס\' לאחר שהודח בקול רעש וצלצולים מניהולו של העיתון המוביל במגזר החרדי - \'יתד נאמן\' לאחר 25 שנה. לבין יושב בחדר לא מרשים במיוחד, ומנסה להסביר למה הוא ואנשיו, הם בכלל הקורבנות. טענותיו הגיוניות על פניו, הוא מציג מסמכים, מנסה לשכנע. קשה לו עם הטענה כי הוא \"הילד הרע\" של המגזר.

כדי להבין מי נגד מי, ננסה לתאר בכמה שורות את המאבק הלוהט של התקשורת החרדית, שסחף אחריו גם מנהלי חברות ענק במשק, בעלי עסקים קטנים, משרדי פרסום, ובעצם - מי לא?

מטלפונים, דרך SMSים, ועד האיום - \"סוף חזיר לשחיטה\"

\'הפלס\' הוקם ביולי 2012 לאחר התפלגות של קבוצה חרדית המזוהה עם הרב שמואל אוירבך, מיתד נאמן. אותה התפצלות נבעה ממהפך בשליטה על \'יתד נאמן\', על ידי מקורבים לרבנים אהרן יהודה לייב שטיינמן ואהרון יהודה. עם הפצתו של \'הפלס\', אסר מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב שטיינמן על פרסום בעיתון זה מה שהוביל לחרם מודעות, ונכון להיום - חברות מסחריות ומשרדי פרסום נמנעים מלפרסם בו.

לאורך התקופה זכו בכירים בגופים גדולים, כגון חברות סלולאר, בנקים וקופות חולים, לשיחות טלפון מגורמים הקשורים ל\'הפלס\', בה נשאלו מדוע אינם מפרסמים בעיתון, כפי שפורסם באייס . בתקופות מסוימות זכו מנכ\"לים של חברות מסחריות וסמנכ\"לי פרסום ושיווק למבול של שיחות והודעות SMS - לעיתים עשרות ביום. בתחילת השנה אף הגישו נציגים של לפחות 2 חברות מסחריות תלונות במשטרה על כך. מאידך, חברות ש\"העזו\" לפרסם ב\'הפלס\', זכו מיד לפניות מצידם של גורמים הקשורים ל\'יתד\', כך שלמעשה אף צד פה לא יוצא נקי בסיפור הזה.

משרדי 'הפלס' בהר חוצבים (צילום: אלכסנדר כץ)
משרדי 'הפלס' בהר חוצבים (צילום: אלכסנדר כץ)


השיא נרשם לפני כחודש, אז הגיש גדי מרגלית, מנכ\"ל לפ\"מ - לשכת הפרסום הממשלתית האמונה על פרסום כל משרדי הממשלה וגפי הסמך שלה, תלונה במשטרה על איומים על חייו . מרגלית עשה זאת לאחר שקיבל מייל בו נכתב \"סוף חזיר לשחיטה\".

אייס חשף בתחילת ספטמבר מכתב שהפיץ מרגלית למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, שר התקשורת, מנכ\"לי ודוברי משרדי ממשלה והמשטרה, בו התריע על \"גל שכבר הגיע למשרדים נוספים ואף עלול להתרחב למשרדים נוספים, מצב שיתכן ויחייב טיפול מערכתי\".

הילד הרע של המגזר?

בשיחות רבות שקיים אייס בחודשים האחרונים, הביעו גורמים בכירים בשוק הפרסום חשש מההתנהלות של אותם גורמים לא רשמיים כלפיהם. השיחות, ההודעות והמיילים, הצליחו לגרום ללא מעטים מהם לנוע באי נוחות על הכיסא. לבין מנסה להסביר כי אין לו קשר להתנהלות זאת, וכי הוא בכלל יוצא נגדה.

-עם כל הניסיון שלך בתקשורת, איך אתה לא פועל נגד ההתנהלות הזאת? יש לך קשר אליה?
\"אני נגד התופעה הזאת של להתקשר לאנשים. בפועל זה (המחאה, א\"כ) עבר להצבעה ברגליים - לא קונים את המותג פרה אדומה, לא עובדים עם בנק פאג\"י (פועלי אגודת ישראל)\".

-אז למה אתה לא אומר לפעילים ומעורבים - די?
\"תשמע, אני לא מסוגל להשתלט על המתקשרים. לפני 4 חודשים קיימנו כנס פעילים ותומכי העיתון - ואני צרחתי עליהם שההתנהלות הזאת מקלקלת לנו\".

אחד מעובדי העיתון מחזק את דברי של לבין, ואומר: \"הוא ממש כעס על ההטרדות האלה, ודרש שהן ייפסקו. אבל בתכלס אנשים מתקשרים כי כואב להם, והם רוצים להביע את מורת רוחם מכך, בלי לאיים ובלי לקלל\".

חרם המודעות הפך את ההכנסה מפרסום לזניח בעיתון. בעקבות כך, לבין מאמין כי ההכנסות מפרסום הן אחוזים בודדים מכלל המחזור העסקי של העיתון, שהחל לפזול לאפיקי הכנסה אחרים. \"אני איש עסקים, ניהלתי את \'יתד\' במשך 25 שנה. ראיתי שלמרות כל הפגישות, לכולם יש אינטרסים שונים, והדרך היחידה שאפשר להתפרנס, היא לעשות עסקים אחרים, ויש קהל שרוצה את זה. אנחנו משמשים כסוכנות מורשת של HOT מובייל, אנחנו מוכרים מכשירים חשמל לבנים, מכשירי קטנים, יש לנו הוצאת ספרים, מוכרים מרכזיות HP, במהלך של פתיחת עסק למכירת רהיטים, וגם הולכים לפתוח סוכנות להשכרת רכב. הפרסום שלנו זה 3% מתזרים המזומנים של החברה. יתר ההכנסות זה לחפור ולהביא כסף. יש לנו הרבה אידיאולוגיה - אבל צריך לשלם משכורות\".

רק 3% מגיעים מפרסום. לבין במשרד 'הפלס' (צילום: אלכסנדר כץ)
רק 3% מגיעים מפרסום. לבין במשרד 'הפלס' (צילום: אלכסנדר כץ)


על פי הערכות של לבין, כ-10,000 בתי אב הם לקוחות פוטנציאלים של עיתון \'הפלס\'. ביום רגיל מודפסים כ-5,000-5,300 עותקים, וביום שישי מחולקים חינם כ-43 אלף. למרות נתוני החשיפה הנאים לו זוכה העיתון ב סקר TGI חרדי הדבר לא שכנע את משרדי הפרסום והמפרסמים להפנות אליו תקציבים. על פי הסקר שפורסם לפני כשבועיים, החשיפה אליו עומדת על 11% מול 19.3% ל\'יתד\'. בסקר לפני כחצי שנה - \'יתד\' נהנה מחשיפה של 26.6%, ו\'הפלס\' - 9.9%. היו אלו 2 הבדיקות הראשונות לגבי \'הפלס\'. \"בהתחלה היה תירוץ של TGI, שאנחנו לא מופיעים בו\", משחזר לבין, \"אז עכשיו יש לנו 17.2% חשיפה במגזר החרדי (נתון החשיפה של העיתון בסוף השבוע, בו הוא מחולק בחינם, א\"כ). למרות זאת, לא מפרסמים אצלנו\".

העיתון המוביל במגזר החרדי הוא \'יתד נאמן\' שמזוהה עם הזרם הליטאי. ישנם גם את המודיע שמזוהה עם קהילת גור, המבשר - עיתון כללי המשויך לזרם החסידי, וכמובן את \'הפלס\' שמזוהה עם הרב אוירבך. \"צריך לזכור שבניגוד לעיתונות החילונית, העיתונות החרדית מייצגת קהילות - חצרות\", אומר לבין. \"ברגע שמחרימים אותנו - את העיתון, זה חרם על קהילה שלמה של אלפי בתי אב, עשרות אלפי אנשים. זה יעלה על הדעת? אני שואל את המפרסמים ואת משרדי הפרסום \'למה אתם לא מפרסמים אצלי\', אבל לא מקבל תשובות. בכל מקרה, בגלל החרם זה, הפרסום הוא כבר שולי ב\'הפלס\' ואנחנו יוצרים כאמור הכנסות מכיוונים אחרים.

בין היתר מפנה לבין אצבע מאשימה כלפי קופת חולים מכבי. \"תראה את \'מכבי\' - מה ההיגיון בהתנהלות שלה לא לפרסם ב\'הפלס\'? על פי הרישומים, עזבו אותה כ-3,000 איש (כשהוא נסמך על נתוני הביטוח הלאומי, א\"כ), שזה 5,000 שקל בשנה הפסד, כלומר 15 מיליון שקלים הפסד בשנה. זה שווה את זה? משרד הפרסום שלה כישף אותה? ביקשתי בעבר פגישה עם מנכ\"ל מכבי, והוא סירב להיפגש איתי\".

מקופת חולים מכבי נמסר: \"מכבי איננה נכנסת לשיקולים מסחריים של כלי תקשורת שונים. אנחנו זוכים לשיעור נאמנות גבוה ביותר בקרב כל המטופלים שלנו ובעיקר בקרב המטופלים מהמגזר החרדי\".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לדעתי יש פה בשר
    אבי 05/10/2014 04:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מה שקורה עם חרם הפרסום וכו' הוא לא הגיוני, יש איזה כח מניע רב עוצמה שמחזיק את החרם, ומעניין מאוד מה הוא.
    סגור
  • 5.
    אם חברות מחרימות מגזר כנראה מישהו משלם
    דוד 05/10/2014 01:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יתכן שחברה תפסיד סתם כך פלח אוכלוסיה בגלל סיכסוכים פנימיים במגזר החרדי, אני כפירסומאי יודע שיש מי שדואג לתחזק את החרם הזה
    סגור
  • 4.
    כמה שלמו לך אדון כץ?,
    קצת שפיות 02/10/2014 23:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה כסף שלמו לך אנשי חצר חזון איש 5 כדי שתכתוב את המאמר הזה??? כולנו זוכרים איך החלפת כותרת לאחר פרסום סקר tgi האחרון, בוא תחשוף לכולם כמה אתה מקבל מהם.......
    סגור
  • 3.
    3000 איש עזבו את קופ"ח מכבי הם משוגעים
    רועי 02/10/2014 17:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לעזוב קופת חולים בשביל פרסום בעיתון של המגזר?
    סגור
  • 2.
    סערה זה ים שקט לעומת מה שקורה שם (ל"ת)
    שי 01/10/2014 16:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    התקשורת החרדית סוערת
    שחר 01/10/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התקשורת סוערת סגלל המאבקים בין יתד להפלס, חברות מסחריות ביטלו פרסום בכל המדיות החרדיות כדי להתלכלך במאבק
    סגור