מדיה

מסכמים שנה בדיגיטל: השיימינג תופס תאוצה, סרטוני הסנאף חזקים בוואטסאפ

דוח של בזק הסוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות בעידן הדיגיטלי, מגלה זינוק בצפייה בווידאו באינטרנט ובסמארטפון, אבל דווקא מרכישה באמצעות הסלולארי אנחנו עדיין נרתעים. ולמי פייסבוק מפסידה אצל הנוער? כנסו
אלכסנדר כץ | 
תופעת השיימינג ברשת (צילום Getty images Israel)
כ-60% מהגולשים נחשפו לתופעת "השיימינג" ברשת בשנה החולפת, כ-30% מהנוער חווה בעצמו או מכיר אישית מישהו שחווה שיימינג ברשת, הפייסבוק נחלש בקרב בני הנוער, אבל הם עדיין עושים בו שימוש לצריכת חדשות - כך עולה מהדוח לסיכום שנת 2015 של חברת בזק לבחינת מצב האינטרנט בישראל. הדוח, השני במספר, סוקר את מצב האינטרנט בישראל, ואת הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי.
הדוח שפורסם לראשונה במסגרת כנס הדיגיטל שלTheMarker  ובנק לאומי, מבוסס על מחקר ונתונים סטטיסטיים, ובין השאר נערך לצורך הדוח סקר בשיתוף מכון המחקר TNS בקרב 1,000 נדגמים כולל בני נוער, הכולל קטגוריות שונות המרכיבות את החיים הדיגיטליים של כל אחת ואחד מאתנו. הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2015.
מהדוח עולה כי בשנת 2015 מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.3 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח, עומד כיום על 50 מגה - עליה של 25% בהשוואה לשנה שעברה. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה ביום באינטרנט הנייח, עליה של 40% בהשוואה לשנה שעברה. בכ-12% ממשקי הבית בישראל כבר נמצא לפחות מכשיר אחד בטכנולוגיית IOT (Internet of Things - שעון חכם, מצלמה חכמה, מזגן חכם, אזעקה חכמה ועוד, ותחום הענן תופס תאוצה כאשר 54% מהמשתמשים מגבים תמונות וסרטונים על גבי ענן, עליה של 17% בהשוואה לשנה שעברה.




בנוסף לנתונים כמותיים אודות מספר משתמשי האינטרנט, קצב הגלישה שלהם והחלוקה לאינטרנט נייח וסלולרי, נסקרו בדוח נתונים רבים אודות תופעות והרגלים שלנו כמשתמשים, תוך התמקדות ב-6 פרקים שהפכו מרכזיים בשנים האחרונות: רשתות חברתיות, אפליקציות וסמארטפונים, שיימינג, צריכת וידאו וחדשות, סייבר וזוגיות.

 

הרוב נחשפו ל"שיימינג ברשת"

 

תופעת "השיימניג ברשת" שבלטה מאוד השנה, קיבלה ביטוי גם בסקר שביצענו שהראה כי 58% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשת בשנה החולפת, וכ-11% מאלה שנחשפו אליו המשיכו ושיתפו אותו הלאה ברשתות החברתיות. עוד עולה כי 28% מהנוער (עד גיל 18) חווה בעצמו או מכיר אישית מישהו שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים את התופעה כאחת התופעות ממנה הם חוששים לגבי ילדיהם, כש-17% חוששים ממנה מאוד, ו-30% די חוששים ממנה.
תופעה מדאיגה נוספת היא סרטוני הסנאף שמופצים בעיקר באמצעות הווטסאפ. הסקר מצביע על כך ש-50% נחשפו לסרטונים אלה, ואילו בקרב בני הנוער הנתון עומד על שלושה מכל 4 נערים. הסרטונים המובילים בקטגוריה זו הם תכנים המציגים פיגועי טרור. 42% מהציבור נחשף לתכנים מזירות פיגועים, 29% לתכנים בעלי אופי מיני, 29% לתכנים המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים ו-24% להתעללות בבעלי חיים.
מהסקר עולה כי רוב הציבור חושב שיש להכיל צנזורה על הוואטסאפ, כאשר בקרב כל הגילאים הנתונים דיי זהים – כ-60-70% בעד, והיתר נגד.

 

אפליקציית המסרים החברתיים וואטסאפ שהפכה כבר מזמן לרשת חברתית, ופייסבוק, ממשיכות לשלוט ביד רמה בתחום הרשתות החברתיות בכל הגילאים, כאשר כ-93% מהציבור משתמש בוואטסאפ ו-85% פעיל בפייסבוק.
בקרב הנוער בולטות השנה האינסטגרם והסנאפצ'ט, כש-51% פעילים באינסטגרם ו-35% פעילים בסנאפצ'ט, לעומת פחות מ-6% מגילאי 18 שפעילים בסנאפצ'ט.



 

לרבע מהנשאלים נמאס מפוסטים בנושאי טבעונות וצמחונית

 

על אף הפופולריות של הפייסבוק, הסקר מצביע על כך שמרבית הגולשים סבורים כי הוא לא מעוות את המציאות כאשר החברים ברשת מציגים באמצעותו תמונה ורודה של החיים ומעלים פוסטים חיוביים בלבד. כ-68% מהגולשים מציינים שפייסבוק מתאר תמונה ורודה יותר ומעוותת של החיים, כשבקרב בני הנוער אף מתגברת התופעה ו-89% סבורים כי התמונה המוצגת בפייסבוק מעוותת. 
אגב כך, לציבור הגולשים נמאס מסוגים רבים של פוסטים המציפים את הרשת החברתית, כאשר 25% מצביעים על פוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות ככאלה המעצבנים אותם במיוחד, 23% מתעצבנים מפוסטים פוליטיים, 12% מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג על גבי הרשת ו-11% מתעצבנים מתמונות של אוכל או מצ'ק אין שמעלים הגולשים מנתב"ג.
גם בתחום הזוגיות, הרשת מהווה פלטפורמה מרכזית כאשר 34% מהנשאלים הודו כי הכירו את בני זוגם באמצעות האינטרנט. אגב, תראו מה אנחנו אוהבים לצלם, ומה השוני בין בני נוער למבוגרים.


בתוך כך, מראה הסקר שינויים משמעותיים בהרגלי צריכת החדשות של כולנו. הפייסבוק הפך לפלטפורמה עיקרית בצריכת החדשות של בני הנוער, כאשר 32% מהנוער מדרגים את צריכת החדשות ברשת החברתית כפעילות העיקרית שהם עושים בה. בנוסף, ניתן לראות כי יותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכוני Push למיניהם (פוסטים בפייסבוק, התראות נייד וכדומה). 50% מבני 35 ו-68% מבני 13-34, קוראים חדשות באמצעות הפניות המגיעות אליהם מאפליקציות, מהוואטסאפ או מהפייסבוק.
בגזרת האפליקציות - האפליקציה הפופולרית בסמארטפונים שלנו היא ללא ספק וואטסאפ. 81% הצהירו כי זו אפליקציה שאינם מוכנים לוותר עליה בשום אופן. אחריה, בהפרש ניכר ובסדר יורד: ווייז עם 61%, האפליקציות של gmail ופייסבוק עם 34% ויוטיוב עם 17%.

 

84% צופים בווידאו באינטרנט

 

הצפייה בוידאו הופכת לשימוש העיקרי שלנו באינטרנט, כאשר 84% צופים בווידאו באמצעות האינטרנט, לעומת 75% בדוח המקביל ב-2014. מרבית הנשאלים דיווחו כי עושים זאת באמצעות המחשב, או חיבור לטלוויזיה, ו-14% עושים זאת באמצעות הסמארטפון, לעומת 8% בלבד ב-2014, גידול של 75% בשנה אחת בלבד.
עוד עולה כי 54% מהצופים בווידאו באינטרנט, צופים בתוכן פיראטי. בקרב הצעירים פופולרית במיוחד תוכנת פופקורן, כאשר כמעט 30% מהצעירים צורך תכני וידאו באמצעותה.
תחום הקניות מהמובייל עדיין לא פוצח ומרבית הישראלים, 53% במספר, עדיין נמנעים מרכישות באמצעות הטלפון הסלולרי. עם זאת, ebay הוא האתר המוביל בקניות מהסלולר מבין אתרי הקניות שהישראלים עושים בהם שימוש, עם 32%, ואחריו Aliexpress עם 22%.
בסמארטפון ניתן לשלם גם במקומות מסוימים, אבל אנחנו רואים ש-73% מהגולשים מציינים כי אינם משלמים כלל עבור מוצרים ושירותים באמצעות הסמארטפון. מבין התחומים שבהם כן נעשה שימוש מוגבר בשירות תשלומים באמצעות הסמארטפון, ניתן לציין את תחום החניונים, בו כ-16% מהישראלים משלמים באמצעות הסמארטפון.
 


"הנתונים העולים מהדוח מעידים כי השימושים באינטרנט ממשיכים לצמוח בקצב מואץ ומשנים את סביבת החיים האישיים והעסקיים", מסרה היום סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק. "כך למשל, נפח הורדת קבצי אינטרנט ברשת הנייחת צמח בלא פחות מ-40% בשנה ועומד על 3 גיגה ליום בממוצע. הדבר נובע בעיקר מכיוון שהווידאו הפך לשימוש המרכזי באינטרנט, וכ-84% מהגולשים צופים בתכני וידאו ברשת. מכיוון שהצעירים מובילים באימוץ טכנולוגיות חדשניות, ומסמנים את המהפכות התרבותיות הנובעות מחדירת העולם הדיגיטלי לכל פן בחיינו החלטנו השנה להקדיש מקום נרחב לדפוסי השימוש והרגלי צריכת התכנים של בני הנוער".
לדברי הנדלר, "האתגר של בזק, כחברה המובילה את שוק התקשורת הישראלי, הוא להשקיע בתשתיות ובשירותים מתקדמים כדי להבטיח את המשך צמיחת התחום".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה