דעות

שטיסל מסעירה את המגזר החרדי: המדיה מתקשה להתעלם, תמונות הכוכבים מופצות ברשתות

האתרים החרדים מבקרים את תופעת הערצת השחקנים, אבל הצעירים מעבירים את פרקי הסדרה זה לזה באמצעות דיסק און קי. הפעם במדור של הפרסומאית נעמה עידן: סערת 'שטיסל'
נעמה עידן |  2
שטיסל עונה 2 (צילום יח"צ yes)
האם שטיסל טובה לחרדים? בשבועיים האחרונים סאגת שטיסל הפכה לבלתי נסבלת. כולם סביבי מצטטים "רשועים ארורים", "בובע מייסעס" וביטויים נוספים שחלקם מלוכלכים ביידיש עסיסית שזכתה לעדנה בסדרת 'שטיסל'. עד לעונה הראשונה של שטיסל לא חשבתי ששפת הקודש יידיש מסוגלת להכיל כל כך הרבה וריאציות של קללות עסיסיות וביטויים משפילים. אבל כנראה שתמיד אפשר להפתיע. אולי זו הסיבה שבשלה הבטחתי לעצמי לא להתחיל את הצפייה בסדרה, בטענה של חוסר פנאי, ומתוך רצון לצפות בתוצאות הסדרה בסביבתי הטבעית - החרדים.
הסדרה נכתבה על ידי חרדי, ולראשונה היא מצליחה לחבר את החרדי המצוי לסדרת טלוויזיה באמצעות הדילמות אותן אנחנו, החרדים חווים ביום יום. כשברור שהביטויים היידישאים תורמים לתחושת האותנטיות. או במילים אחרות: הפער בין המציאות החרדית לסדרה מושלם באמצעות האינטונציה וההגייה.
שטיסל קיבלה חשיפה מרבית במדיה האינטרנטית החרדית לאחר שאישה חרדית בשם רחלי חשפה בקבוצת פייסבוק שיחה טלפונית בינה לבין ששון גבאי, שמגלם את אחיו של שולם.
 

הקלטת השיחה שעברה במהירות הבזק בין קבוצות הוואטסאפ זכתה לביקורות נוקבות ודיונים האם באמת "אלפי נשים" מחכות בהתרגשות לצאת השבת רק כדי לצפות בפרק נוסף של 'שטיסל'.
הפרשיה זכתה לכתבת מחאה באתר חרדים 10 עם תמלול השיחה ותמונות מתוך הסדרה, כשמרבית הביקורת התמקדה בהערצת השחקן, בעובדה שדיברה בשם אלפי חרדים וחרדיות, ובאומץ להתקשר לגבר זר ולפרסם את השיחה.


שימו לב למספר השיתופים הגבוה של הכתבה וזה בלי שספרנו את השיתופים בקבוצות הוואטסאפ, הדיונים הרבים על תרגום המילה "שטערצלע" שאינה מוכרת, והפצת השיחה המוקלטת שהייתה הטריגר לכתבה.



גם באתר המתחרה - בחדרי חרדים לא יכלו לוותר על פופולריות הנושא, והעלו טור דעה על ההתלהבות החריגה של החרדים והחרדיות מהסדרה שהצליחה לאפשר לנו הצצה אישית ונדירה על אורח החיים החרדי.
מיד לאחר מכך, סאגת 'שטיסל' דלגה והגיעה למדיות נוספות: שערי עיתונים מעוצבים בסגנון 'שטיסל' והפצות במיילים שהצליחו לגרום לי לחייך, כיון שכל חרדי וחרדית יודעים שאין סיכוי שיכתבו על הסדרה בעיתון חרדי, זו הסיבה שחיקוי של דף שער במגזין משפחה עם תמונות שחקני 'שטיסל' הצליח להגיע לאלפי עיניים חרדיות. שימו לב - היוצרים האנונימיים הקפידו להכניס רק תמונות של שחקנים. גם הם, שהעזו להעלות את שחקני 'שטיסל' לעיתון 'משפחה' לא העזו לשבור את הכללים הנוקשים של "המבקר" ולהכניס תמונת אישה לעיתון...
גם במייל (הכשר) הסדרה זכתה לחשיפה מצוינת. בשבוע האחרון קבלתי 5 פעמים את תמונות שחקני 'שטיסל' בסגנון לפני-אחרי. אל תתבלבלו, הסדרה מוכרת גם בקרב נערות ונערים חרדים שמפיצים את פרקי הסדרה באמצעות דיסק און קי.
ויש גם אנקדוטה קטנה לסיום: התחלתי את כתיבת טור זה בחיפוש קצר בקבוצות הוואטסאפ שאני חברה בהן, קבלתי 264 תוצאות לביטוי "שטיסל", בשעה שיש לי קרובי משפחה, שכנים וידידות שעדיין חושבים ש'שטיסל' זו חנות שמוכרת קיגעל, ממולאים וקישקע וממוקמת ברחוב הרב שך בבני ברק.
נעמה עידן היא מנכ"ל סוכנות 'עידן 2020' לאסטרטגיה שיווקית-פרסומית מהדור החדש, מומחיות בטרנספורמציה וקריאייטיב. ניתן להפנות שאלות במייל 8884046@gmail.com
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שטיסל ביקורת
    בני אספיר 04/2016/13
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סדרה מעלפת!!!! אין מילים פשוט
    סגור
  • 1.
    סדרה מעולה (ל"ת)
    אייל 01/2016/26
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור