מדיה

אגד נכנעה לביקורת ברשתות ובתקשורת: פרסמה מודעת אבל חדשה עם שמות ההרוגים

הרשתות געשו לאחר מודעת אבל ללא שמות 6 קורבנות התאונה, ואלפי פוסטים תקפו את בכירי אגד, עפ"י Vigo. הביקורת זלגה לתקשורת המסורתית - והחברה ספגה אש מכל כיוון
אלכסנדר כץ | 
תאונת האוטובוס והמשאית בכביש 1. התוצאות קשות - 6 הרוגים (צילום אורי דיוויס ויוסי קלצקי, דוברות 'איחוד הצלה')
חברת אגד פרסמה הבוקר (יום ה') מודעת אבל חדשה בעיתונים החרדיים, שכוללת את שמות 6 קורבנות תאונת הדרכים הקטלנית בכביש 1 מתחילת השבוע. פרסום זה הגיע לאחר יומיים של ביקורת ציבורית קשה, בעיקר ברשתות החברתיות ובהמשך גם על בתקשורת החרדית והכללית.
שלשום פרסמה החברה ביומונים החרדיים מודעה בה נכתב "אבלים דואבים וכואבים על מותם של 6 נוסעי קו 402 בתאונה הטראגית". הביקורת לא איחרה לבוא והחברה ספגה "מכות" מכל קצות הקשת הפוליטית והחברתית, כאשר הטענה המרכזית נגדה הייתה התעלמותה וזלזולה בקורבנות. ח"כ שלי יחימוביץ' כתבה בפייסבוק כי "מודעת האבל שפרסמה חברת אגד על הרוגי התאונה היא מופת של עוות מוסרי כזה. איזו קהות חושים, איזו אטימות גמורה לסבל הזולת שהוא 'האחר'. איזו גזענות".
בטור שפורסם באייס, כתב העיתונאי החרדי ישראל כהן מאתר כיכר השבת כי למרות שהציבור החרדי נמנה על צרכניה הכבדים של התחבורה הציבורית, הרי שאגד בסופו של דבר לא סופרת את אותם משום שהחרדים צריכים אותה - והם למעשה לקוח שבוי.

לדבריו, "מצופה היה מחברה בסדר גודל של אגד להרכין ראש, להתנצל ולבקש סליחה", כתב. "במקום לומר טעינו, אנחנו מתנצלים, נפיק לקחים, בחרו בחברה - מיד לאחר שנשמעו הטענות בכלי התקשורת נגד התנהגות הנהג בכביש ופרסום פרטי התאונה משנת 2013 - שלא להתנצל אלא להצהיר כי הכל היה כשורה וכי הנהג כבר שילם את חובו לחברה. (באגד) בחרו לעשות טעות כפולה ומכופלת – התעלמו משמותיהם המלאים של ההרוגים, כאילו אינם נחשבים, והסתפקו בציון המשפר הכללי, דבר המביע בנושא לכל – גם זלזול בקורבנות ובבני משפחותיהם. האם אנחנו מספרים עבור אגד?".

מבדיקה שערכה חברת הניטור ברשתות Vigo עבור אייס, עולה כי התאונה בירושלים זכתה ל-4,000 אזכורים במדיה החברתית בשבוע האחרון, 3,000 מהם (75%) עסקו באגד. היחס לאגד היה מאד ביקורתי: 71% מהפוסטים ביקרו את החברה, 18% לא הביעו עמדה ורק 11% הגנו על החברה.
בעוד 30% מהפוסטים הביקורתיים התייחסו לנהיגה של נהגי אגד, 70% (כ-2,000 פוסטים) התייחסו למודעת האבל: אגד הואשמה בחוסר רגישות, באטימות וביחס לא הולם כלפי האוכלוסייה החרדית. באופן מפתיע הביקורת לא הגיעה מהזירות החרדיות אלא דווקא מחילוניים מוטרדים שהציפו את הרשתות. אגב, מרבית הביקורת על המודעה כוונה נגד ההנהלה וראשי אגד. 
איש יחסי הציבור של אגד, אריה פרנקל, אמר אתמול בראיון לתכנית 'חדש על הבוקר' עם נועם זיגמן ברדיו קול ברמה כי הוא עומד מאחורי המודעה: "אני ניסחתי אותה, כתבתי כמה וכמה טיוטות של המודעה הזאת עם שמות ובלי שמות וסופו של דבר אחרי התלבטות קשה - זאת ההחלטה שקיבלתי והעברתי לאישור של אגד".

 

פרנקל הוסיף עוד כי אני חייב לומר שהמודעה הזאת לא נכתבה בדיו וגם לא במדפסת אלא בדמעות, יש לי מעורבות רגשית בתאונה הזאת (פרנקל הוא קרוב משפחתה של חנה פרנקל שנהרגה בתאונה, א"כ), אני האחרון שאפשר להאשים אותו בזלזול או בהתנשאות". הוא הוסיף ואמר כי "אני לא זוכר עוד מודעה שהקדשתי לה כל כך הרבה זמן כמו במודעה הזאת. אני חייב לומר שכל מודעה שמתפרסמת בעיתונות החרדית עוברת גם תחת ידם של המבקרים. ואף אחד מהמבקרים לא העירו הערה. כנראה שזה לא כצעקתה".
גם דברים אלו, על אף הכאב הכבד בו שרוי פרנקל בשל האובדן המשפחתי, לא עשה שירות טוב לחברה, וגם פה היא ספגה ביקורת. הבוקר כבר פורסמה המודעה החדשה שכללה את שמות הקורבנות. 



הבוקר טוען ישראל כהן מ'כיכר השבת' בשיחה עם אייס כי "הלחץ ברשתות החברתיות כמו גם הדיווח באתרי האינטרנט התחיל את תופעת המחאה העממית שצברה תאוצה. במקום להתנצל באגד בחרו להסביר טיעון מגוחך שכך מקובל במגזר, מה שהגביר את הכעס בציבור הרחב. בהמשך הצטרפו גם השבועונים ואפילו העיתונות הממסדית לגל הזעם מה שלא הותיר ברירה אלא לפרסם את המודעה המתוקנת".
מאגד נמסר: "אנחנו לא מגיבים". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה