תקשורת ומדיה

איך הרשתות מתייחסות לסערת אורשר - והאם עקף את גרבוז?

בדיקת Vigo עבור אייס מגלה כי ביממה מאז פרסם מבקר הקולנוע את הפוסט, נרשמו 4,500 אזכורים ברשתות, מחצית בטוויטר - "הבית" של אנשי התקשורת. אז בדקנו את הנושא מול נאום גרבוז ודבריו של רמי סדן - והנה התוצאות
אלכסנדר כץ |  2
הפוסט השנוי במחלוקת של מבקר הטלוויזיה גידי אורשר הפך לוויראלי יחסית בשעות מאז פורסם, בעיקר לאחר שזכה לתגובות נזעמות מהמערכת הפוליטית – ובראשם שר התרבות מירי רגב. ואולם, נראה כי הברנז'ה התקשורתית מתבחבשת בתוך עצמה, ומה שנראה לנו כי שיא העניין היום, הרבה פחות מעניין את הציבור הרחב.
על פי בדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo, עולה כי מאז מועד פרסום הפוסט של אורשר אתמול (שבת) בבוקר, ועד הבוקר, נרשמו 4,500 אזכורים, מחצית מהם בטוויטר, נתון מפתיע בהתחשב בכך שמדובר ברשת חברתית הרבה פחות פופולארית.


הפוסט השנוי במחלוקת של גידי אורשר
אבל במחשבה שנייה הנתון הזה לא מאד מפתיע, כאשר בוחנים אותו לעומק. אז מתברר כי חלק לא מבוטל מהתגובות הגיע מצידם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת – שטוויטר היא זירת התנהלותם החברתית המרכזית. מבדיקות שמבצעת Vigo לאורך השנים עולה כי בישראל ישנם כעת כ-20 אלף משתמשים אקטיביים של טוויטר, כלומר כאלה שהתחברו לרשת בחודש האחרון. למעשה שמינית מאותם "משתמשים אקטיביים" הגיבו לפרשת אורשר ברשת שמזוהה כ"בית" של הברנז'ה התקשורתית והפוליטית.
בפילוח התגובות עולה כי 50% מהגולשים יצאו נגד דבריו של אורשר, כאשר הביטוי שחוזר על עצמו הכי הרבה היה "אפס בסולם אורשר" עם 200 אזכורים. חלק מהגולשים מציינים כי הם נגד דבריו של אורשר רק משום שזה סיפק הצדקה למירי רגב.
שליש מהגולשים תמכו באורשר, וטענו כי דבריו לא הובנו, וכי במסגרת חופש הביטוי מותר היה לו כאדם פרטי להתבטא כך. שאר 17% לא מתעסקים בדיון, אלא מלגלגים על כך שבזכות האמירה סופסוף שמענו "מי זה גידי אורשר".
מה שכן, אפשר להסיק כי הפוליטיקאים והעיתונאים "רכבו על הסיפור", כאשר את הציבור הוא הרבה פחות עניין. "התבטאויות של אישי ציבור שעשויות לפגוע בפלחים מהציבור הופכות תמיד לסערה ברשת, שבה השיח מתנפח לממדים לא פרופורציונליים ביחס להתבטאות", אומר רביב טל, מנכ"ל  Vigo. ביממה האחרונה ראינו גיבוש מפתיע בין פוליטיקאים ואנשי תקשורת, מהימין ומהשמאל, שהתקבצו סביב 2 מחנות חדשים: המתנגדים לגזענות ושוחרי חופש הביטוי.  אולם מעבר לאישים אלה הציבור פחות מתעניין באמירה והשיח כולו יישכח בתוך מספר ימים".
החלטנו לבדוק את הנושא ביחס ל-2 פרשיות דומות יחסית שחוותה הרשת הישראלית בעת האחרונה. הראשון היה יאיר גרבוז, כאשר שבועיים לפני הבחירות לכנסת בחודש מארס 2015 נשא נאום שזכה לכינוי "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים", וטען כי "אם כל אלה רק קומץ, איך זה שהקומץ שולט בנו? איך זה שבאין מרגיש ובאין מפריע, הוא, הקומץ, נעשה לרוב?". דבריו של גרבוז זכו ביממה הראשונה לאחר שהושמעו, ל-1,500 התייחסויות בלבד, אולם בהמשך הפכו למגפת רשת עפ 57 אלף אזכורים מאז מארס 2015 ועד היום, והיו כאלה שייחסו לנאום זה אתאורשר  הפסדו של בוז'י הרצוג לבנימין נתניהו, למרות הסקרים המחמיאים לאורך אותה מערכת הבחירות.
פרשה נוספת היא רמי סדן, שמונה ליו"ר דירקטוריון חדשות 10. סדן צוטט בהארץ כמי שאמר בישיבת דירקטוריון החברה: "בואו נודה על האמת, אני כמוכם, באליטה, שונא את תנועת ש"ס ואת הגנב אריה דרעי. אבל אנחנו, כאליטה, צריכים לפרוץ את המעגלים של הערוץ, לפנות לקהל של ש"ס, למסעודה משדרות". במהלך יממה שלאחר הפרסום ב'הארץ' נרשמו רק 400 שיחות, אולם גם סוגייה זו הלכה והתגלגלה, צברה ביקורות במערכת הפוליטית ותפסה כותרות בעיתונים, באתרי האינטרנט ובמהדורות החדשות – והשיח זינק. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חלאת המין האנושי
    אור 07/2016/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איש דוחה ועיתונאי שמעוות לחלוטין את זכות הציבור לדעת קיבלת את העונש הראוי לך איש דוחה שמבייש את העיתונות החופשית יש אלוהים בשמיים
    סגור
  • 1.
    את גרבוז, אורשר,ואשרת קוטלר שמענו וראינו. איש לא שמע את סדן מדבר כך . זה כל ההבדל !! (ל"ת)
    מתן 07/2016/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור