תקשורת ומדיה

יוצאי רוסיה לא מפספסים את הנובי-גוד, והמפרסמים?

סקר של ערוץ 9 קובע כי המגזר יחגוג את ראש השנה האזרחי, ו-82% מהם ירכשו מתנות. המפרסמים ישקיעו תקציבים אבל עדיין יש כשל שוק בהשקעה בפרסום במגזר הרוסי בכלל
אלכסנדר כץ | 
תקופת החגים של סוף השנה האזרחית היא הזמן הטוב ביותר למפרסמים ברחבי העולם הנוצרי. ישראל כאמור היא יוצאת דופן, משום שאינה חוגגת את חג המולד, ואילו את הסילבסטר מציינת בצורה לא רשמית. מאידך, אוכלוסייה גדולה בישראל - יוצאי חבר העמים שמוערכים בכמעט 1.5 מיליון איש - חוגגת את החג כמיטב המסורת, עם ארוחות חג וקניות.
בסקר שערך ערוץ 9 בשיתוף אתר החדשות והפנאי שלו 9tv.co.il, שהגיע לידי אייס, עולה כי 82% מהציבור הישראלי-רוסי ירכשו מתנות לחג. על הסקר שפורסם באתר הערוץ, ענו כ-3,000 גולשים, מהם 54% גברים. עוד עולה מהסקר כי 94% מהעונים לשאלה "היכן תחגוג את החג", השיבו כי יבלו אותו החג בבית או עם חברים, ורק 6% מתכוונים להעביר את החג במסעדה או בבילוי מיוחד. 47% הצהירו כי יקנו עד 3 מתנות, 35% ירכשו עד 5 מתנות, ו-18% טוענים כי יקנו עד 10 מתנות לקרוביהם וחבריהם.
המרוויחים הגדולים של החג הם ילדים. מתוך 2,756 גולשים שהשיבו לשאלה, 38% ענו שיקנו מתנות לילדים, 25% ירכשו מתנה לבן או בת הזוג, 13% יכבדו את ההורים במתנה ו-13% יקנו לחברים. מבחינת סכום ההשקעה במתנה, כמעט 70% יוציאו עד 500 שקלים, ויהיו כאלה שאף יבזבזו סכום הגבוה מ-3,000 שקלים.
ועדיין יש לדעת על מה שמוגדר על ידי גורמים בשוק הפרסום "כשל שוק". בעוד המגזר הרוסי מונה כ-17% מכלל הציבור הישראלי, הרי שמופנים אליו על פי יפעת בקרת פרסום כ-2% מכלל עוגת הפרסום, שהם כ-70 מיליון שקלים. גורמים בתעשייה אף שמרניים הרבה יותר ואומרים כי הסכום ריאלית עומד על כ-50 מיליון שקלים, שהנהנה העיקרי הוא ערוץ 9, אבל ב"עוגה הרוסית" מתחלקים גם תחנת הרדיו הרוסית פרוויה (המופעלת על תדר של רדיו לב המדינה), עיתונים ומגזינים ברוסית, ודיגיטל ורשתות חברתיות.
"אין יוצא רוסיה בישראל שלא חוגג את הנובי-גוד בצורה כזו או אחרת", אומר דמיטרי גנדלמן, מנכ"ל משרד הפרסום מדיהנט, המתמחה במגזר הרוסי. "מדובר באירוע משפחתי או חברי, אנשים יושבים מסביב לשולחן עם ארוחה חגיגית וחלוקת מתנות".
 
בשיחה עם איייס אומר גנדלמן כי המפרסמים הישראלים שמפנים תקציבים למגזר הרוסי, לא יפספסו 2 אירועים בלוח השנה: 8 במארס - יום האישה הבינ"ל, והנובי-גוד. גמדלמן מסביר כי המפרסמים הגדולים בתקופה זו הם חברות בתחום המזון, אופנה, בישום, קוסמטיקה, חברות התקשורת הבינ"ל (שעולות בקמפיינים לשיחות לחו"ל), וגם חברות הטלוויזיה הרב ערוצית HOT ו-yes, שפותחות את כל הערוצים בתקופה זו של השנה, ומציאות חבילות תוכן מיוחדות לחג".
סקר ערוץ 9 תומך בדבריו של גנדלמן. על פי הנתונים עולה כי המתנות המבוקשות בנובי-גוד הם משחקי מחשב וגאדג'טים, מוצרי הקוסמטיקה, כלי בית, שעונים ותכשיטים, מוצרי חשמל ונופשונים. את רכישת מוצרי האוכל לארוחת החג, יעשו 27% בחנויות "רוסיות", 16% בשופרסל, 8% בטיב-טעם, 3% ביינות ביתן ו-2% בחצי חינם.
נתונים אלו מפתיעים מצד אחד משום שטיב-טעם מזוהה למשל מאד עם המגזר הרוסי, אולם בסקר פי שניים מהמשתתפים אומרים כי יעדיפו את שופרסל. מאידך, הזיהוי של טיב טעם כ"רשת רוסית", יכול להיות שהביא את העונים להשיב כי ירכשו את מוצרי החג בחנויות רוסיות, כשהם מתכוונים בין היתר לטיב טעם עצמה. בכל מקרה, טיב טעם נחשבת לאחד המפרסמים הגדולים במגזר הרוסי, והיא משקיעה תקציבים רבים לקראת הנובי-גוד.
טל סיטון, המשנה למנכ''ל ערוץ 9, אומר כי "חודש דצמבר מאופיין בעלייה חדה בצריכה במגזר הישראלי-רוסי, כך עולה גם מהסקר שביצענו. בחברות הישראליות מכירים את המגמה והדבר בא לידי ביטוי בעליה משמעותית בתקציבי הפרסום המופנים למגזר זה. הגידול מורגש בעיקר בקטגוריות המזון, האופנה, מוצרי חשמל, הטיפוח והטואלטיקה".
גנדלמן מוסיף עוד כי הנובי-גוד הוא "חג שחוצה את כל הגילאים ואת כל הקבוצות, וגם הצעירים שפחות מחוברים לתרבות הרוסית ביום יום, מציינים את החג הזה".  
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה