תקשורת ומדיה

קריאה ראשונה בכנסת: שידורי התאגיד נדחו ל-15 במאי

יומיים עמוסים בכנסת שהתכנסה כדי לדון בדחיית עליית התאגיד לאוויר ובהקמת תאגיד חדשות נפרד. הצעת הממשלה עברה בקריאה ראשונה, ועוברת לוועדה עוקפת כבל, כדי להמשיך בהליך החקיקה. מהלך בקואליציה לדחייה נוספת
אלכסנדר כץ | 
אולפני תאגיד השידור כאן (צילום יח"צ כאן)
מליאת הכנסת אישרה לפני דקות אחדות (יום ג') בקריאה ראשונה את הצעת חוק השידור הציבורי הישראלי לדחיית תחילת השידורים, מ-30 באפריל ל-15 במאי. הצעה זו היא ראשונה ביומים עמוסים שכותרתם "תאגיד השידור הציבורי". בקואליציה לא רצו שהחוק יגיע לוועדת הכלכלה, בראשה עומד ח"כ איתן כבל שעשוי היה לתקוע את הנושא, והקימו ועדה מיוחדת שכוללת 16 חברים מוועדת הכנסת ומוועדת הכלכלה (עם רוב ברור לקואליציה - 10 מול 6 לאופוזיציה) שתדון בהצעה, תאשרו ותחזירו לכנסת להצבעה שנייה ושלישית. 
במקביל ישנו מהלך בקואליציה לדחיית עליית התאגיד בעוד שבועיים, לסוף חודש מאי, אולם נראה כי 'כולנו' של משה כחלון מתנגדת לכך ותפעל לתקוע יוזמה זו אותה ניסה להרים ח"כ יואב קיש.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בתזכיר האמור מוצע לשנות את מתכונת ההפעלה של השידור הציבורי על פי החוק ובכלל זה את מבנה תאגיד השידור הישראלי, ולהקים תאגיד ייעודי שיהיה אחראי לשידורי החדשות וענייני היום במסגרת השידורים לפיו. לפיכך מוצע לדחות את מועד תחילתו של החוק ב-15 ימים באופן שיאפשר את השלמת הליכי החקיקה האמורים, תוך שמירה על רציפות שידורים במעבר משידורי רשות השידור לשידורים לפי החוק, לרבות שידורי החדשות".
השר יריב לוין אמר בשם הממשלה: "כשאני מסתכל על רשימת האנשים שהצביעו בשעתו נגד הקמת התאגיד, אני לא מצליח להבין את עומק הזעקה עכשיו. מי שהצביע אז כנגד ההצעה צדק. אני אמרתי אז מעל הבמה הזו כשהייתי יו"ר הקואליציה ולצערי דעתי אז לא התקבלה וכבר אז חשבתי שרבים הליקויים בחוק ורבות בו השגיאות. אפשר לבדוק בפרוטוקולים. לפעמים צריך לדעת להגיד טעינו, עשינו משהו שבדיעבד לא היה נכון וצדקו אלה שטענו אחרת. אנחנו עושים היום צעד טכני שלא משנה מהותית אבל הוא הכרחי כדי שנוכל לתקן את החוק ולהביא הסדר יותר טוב. גם מה שאנחנו מביאים עכשיו הוא לא מושלם אבל הוא ללא ספק טוב יותר מהמצב הקיים. הוא מהווה פשרה וכדרכן של פשרות הן לא מושלמות".
ח"כ איתן כבל אמר בדיון: "האירוע הזה שאנחנו מתכנסים בפגרה כדי לדון בנושא הזה הוא אירוע מכונן כי הוא מראה שהם איבדו את זה. הם בשיכרון כוח כל כך גדול, הם לא שמים עלינו. הם כל כך מלאים בעצמם. הדיון הוא בכלל לא על התאגיד או התקשורת בישראל, זה דיון עליהם. הם שכחו שלא מזמן הם היו עם 12 מנדטים וזה בשנייה יכול לחזור וזה יחזור. ההיסטוריה פעם אחר פעם מראה שמגיע הרגע שבו זה מתרסק והם הרבה יותר קרובים לרגע הזה".
ח"כ יאיר לפיד, שהיה שר האוצר והוביל את חוק השידור הציבורי החדש במסגרתו בוטלה האגרה, ואמור היה לקום התאגיד, אמר: "הדיון הזה הוא לא על התאגיד אלא על מהותה של הדמוקרטיה. בבניין הזה יש לא מעט אנשים שרוצים לחיות בדמוקרטיה אבל לא מוכנים לשלם את מחיר הדמוקרטיה. הם רוצים בחופש הביטוי אבל רק בחופש הביטוי שלהם. הם טועים לחשוב שזכויות המיעוט הם טובה שעושה הרוב למיעוט. הם טועים לחשוב שאם בחרו בהם אין הגבלה על הכוח שנמצא בידם ועל הדרך שבה הם ישתמשו בו".
לדבריו, "משהו בסיסי באיזון הדמוקרטי במדינה הופר, ביחס הין קואליציה לאופוזיציה, בין שלטון לעיתונות חופשית בין אדם לאדם. דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב אלא קידוש האדם היחיד, הזכות לבחור ולהיבחר אבל גם החובה לעשות את הבחירות על בסיס אינפורמציה שמתקבלת ממקורות רבים ושונים. להיחשף למחשבות ודעות שלא מוצאות חן בעייננו. החיים בחברה דמוקרטית הם לא רק זכות אלא גם חובה שלקחנו על עצמנו. חופש הביטוי לא נועד לדברים הנעימים אלא לכל הדברים המרגיזים המקוממים שאנחנו לא רוצים לשמוע. לדמוקרטיה יש מחיר, חופש הביטוי הוא מחיר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה