תקשורת ומדיה

ההצעה לראיון, הפולו-אפים והרשת: ערוץ 20 ונתניהו ניצחו

כשנה שנתניהו מסרב להצעות להתראיין, אבל אחרי דוח המבקר והראיון של יעלון, הוא החליט לשבור שתיקה ובחר בפלטפורמה הנוחה מבחינתו, והראיון אורגן בשעות. התוצאה: זינוק של מאות אחוזים באזכורים של ערוץ 20, וכמיליון צפיות לראיון בדיגיטל
אלכסנדר כץ |  4
ראש הממשלה נתניהו בראיון לערוץ 20 (צילום מסך ערוץ 20)
חודשים שמערכות החדשות מבקשות לראיין את ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא מסרב. ואז הן מגלות שאת הריאיון הראשון שלו לתקשורת הישראלית אחרי כמעט שנה, הוא מעניק לערוץ 20 דל הרייטינג, אבל הפופולארי מאד בסביבתו של נתניהו. "פנינו אליו כמה וכמה פעמים, והוא סירב בכל פעם", אמר גורם באחד מערוצי הטלוויזיה.
מבחינת נתניהו וערוץ 20, מדובר ב-win-win situation: נתניהו העניק ראיון בלי יותר מדי שאלות קשות, אבל זכה לפולו-אפים מטורפים בשאר כלי התקשורת הישראליים, ואילו ערוץ 20, שניפק רייטינג דל מאד של 0.4%, נהנה מחשיפה אצל המתחרים ושיח רב ברשתות החברתיות.
 הראיון בערוץ 20
גורם באחת ממערכות התקשורת, אמר לאייס כי מול אודי סגל או נחום ברנע, נתניהו היה צריך להזיע הרבה יותר, כך שמבחינתו עדיף את ערוץ 20 האוהד, עם ציטוטים אצל המתחרים ובלי שאלות קשות.

כבר כמעט שנה שלא התראיין

אבל נחזור רגע להתחלה. ביום חמישי האחרון יצרה לשכת ראש הממשלה קשר עם ערוץ 20 והציעו הצעה חלומית: ראיון בלעדי של נתניהו לערוץ. צריך לזכור, נתניהו לא אוהב לדבר עם התקשורת הישראלית, שאת מרביתה הוא רואה כאויב המנסה להפילו. הראיונות האחרונים שהעניק נתניהו לתקשורת הישראלית, היו במהלך נסיעת עבודה שלו לעצרת האו"ם בניו יורק בחודש ספטמבר 2016. אז הוא התראיין לחדשות 2 ולחדשות 10. בחודשים האחרונים הוא "התראיין" ליהורם גאון וגם העניק ראיון עם התניות לאבי מימרן ברדיו קול חי.
נתניהו רצה לדבר מעל הראש של ערוצי הטלוויזיה והעיתונים שתוקפים אותו לדידו יום ביומו, ובעיקר להגיב על דבריו של יריבו המר משה בוגי יעלון במהדורת 'חדשות 10' ביום רביעי בנושא הצוללות, ובכלל - על דוח מבקר המדינה ומעצרם של מקורביו. בערוץ 20 תפסו חזק את המציאה ושלחו את הכתב המדיני אלירן טל והפרשן שמעון ריקלין למעונו של נתניהו בירושלים.
 זה מה שהקפיץ את נתניהו?
בתחילת הריאיון, נשאל נתניהו מדוע בחר להתראיין דווקא לערוץ 20: "אנחנו בעיצומו של קמפיין תקשורתית חסר תקדים שמטרתו להכפיש אותי ולהחליף את השלטון. אז אני החלטתי שאני רוצה להשמיע את דבריי לציבור... אבל אני צריך מקום שאני יכול לדבר בו. מכיוון שכמעט כל התקשורת מגויסת למסע הזה, הם לא נותנים לך לדבר - אתה יכול לשאול אותי כל שאלה, אבל אני יכול לגמור משפט בערוץ 20, שם נותנים לך. זה כמובן לא ב-DNA שלהם כשהם מראיינים את אבו-מאזן או שולחים פרחים לאבי גבאי או שמראיינים את הנשיא אובמה, יש שם שאלות נוקבות - למשל 'מה סוד הקסם שלך'. אבל כשמראיינים אותי, את ראש הממשלה, לא נותנים להשלים משפט".
הראיון הזה הגיע יממה לאחר שנתניהו תקף - שוב - את התקשורת ברשתות החברתיות. "השיטה של הפייק ניוז פשוטה: מדביקים תמונה של ראש הממשלה על כותרות מפוצצות עם האשמות חסרות בסיס ומצפים ששטיפת המוח תעשה את העבודה על דעת הקהל", פרסם עם לוגואים של מערכות התקשורת הגדולות. 
 הסטטוס של נתניהו נגד התקשורת

זינוק בהיקף השיח על ערוץ 20, כמיליון צפיות לראיון ברשתות

לבקשת אייס, חברת יפעת מחקרי מדיה בדקה את היקף ואופי השיח התקשורתי בכל אמצעי המדיה (עיתונים, אתרי אינטרנט, רדיו וטלוויזיה) בסיקור ראיונו של נתניהו בערוץ 20 עם התמקדות של ניתוח איכותני במדיה הארצית בלבד. היקף סיקור הריאיון במדיה ארצית מובילה עמד על 54 כתבות, ובסך הכל בכל אמצעי המדיה - על 120 כתבות. רק לשם השוואה, היקף סיקור הריאיון של יאיר לפיד לערוץ 2 ביום שלישי שעבר הניב 90 כתבות, כלומר 25% פחות במדיה שהיא הרבה יותר חזקה מערוץ 20.
50% מהכתבות היו עם ניחוח מזלזל, כאשר הביקורת התייחסה בעיקר לנתניהו שמתראיין ב"ערוץ הבית" ולשעת הריאיון המאוחרת. אבל 50% האחרים היו פולואפים עניינים - כאשר עיקר ההתמקדות הייתה במתקפה של נתניהו על התקשורת.
מבחינת ערוץ 20, מדובר על ניצחון. בשבוע רגיל היקף הסיקור שלו במדיה הארצית עומד על כ-30 אזכורים, ואילו בשבוע האחרון - על 76 אזכורים, זינוק של כ-150%. "ערוץ  20 סוקר בשנותיו הראשונות בעיקר סביב פרובוקציות בעלות אופי פוליטי אך האישור שקיבל לעסוק בחדשות וראיונות כמו זה עם ראש הממשלה מחזקים את נוכחותו בשיח ומקשים על התקשורת המיינסטרימית להתעלם מפעילותו", מסביר שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה לאייס. "מצד שני, הדרך בה נערך הריאיון, לא במסגרת תכנית ובהתאם ללוחות הזמנים של נתניהו, הקלה על הביקורת שמדובר בריאיון מוזמן ולא בסיקור חדשותי".
גם ברגל הדיגיטלית יכול ערוץ 20 לרשום לעצמו ניצחון. בעוד הרייטינג של שידור הריאיון המאוחר עמד על 0.4%, הרי שברשתות החברתיות ובדיגיטל הוא רשם כמיליון צפיות. כך למשל, בעמוד הפייסבוק של ערוץ 20 זכה הריאיון עד כה ל-260 אלף צפיות ו-reach של 600 אלף גולשים.
באתר ובאפליקציית ערוץ 20 זכה הריאיון ל-100 אלף צפיות. בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה נתניהו אליו הועלה הריאיון המלא במוצאי השבת, הוא הניב עד כה כרבע מיליון צפיות. כמו כן, הריאיון שותף בעמודי פייסבוק מובילים נוספים, בהם עמוד הפייסבוק של 'באזזנט' שם ניפק מעל 100 אלף צפיות. בסיכום מצטבר, מדובר על כמעט מיליון צפיות, אולם קשה לדעת בוודאות את המספר המדויק והאם אין כפילויו. ועדיין מדובר בנתון חזק ביותר עבור הערוץ. 
אבל לצד זאת, ערוץ 20 גם עשוי להיקנס בסכום גבוה, לאחר שמועצת הכבלים והלוויין הודיעה הבוקר כי פתחה בהליך בירור נגדו בשל חשש לשידור משדר חדשות בניגוד להוראות רישיונו. רשיון הערוץ אוסר עליו בשלב זה לשדר חדשות, אלא רק משדרי אקטואליה. בערוץ מקימים בימים אלו חברת חדשות לאחר שקיבלו אישור לעלות עם מהדורת חדשות יומית ומספר מבזקים מדי כמה שעות, אבל רק לאחר קבלת אישור המועצה מראש ובכתב. הערוץ הגיש למועצה בקשה להפיק חדשות ולשידור מהדורות ומבזקי חדשות, שאושרה בכפוף למספר השלמות ומינויים שעל הערוץ לבצע. מאחר וההליך טרם הסתיים – הוראות הרישיון הקיימות בעינן עומדות.
מאז הקמתו בקיץ 2014, נקנס הערוץ נקנס במאות אלפי שקלים בשל אי עמידה בתנאי הרישיון שלו, בין היתר בגין שידורי חדשות בניגוד להוראות הרישיון, למשל עצרת הימין בימים שלפני הבחירות בחודש מארס 2015, ומבזקי חדשות.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    רק ערוץ 20! אפס רייטינג לערוצי החמאס האחרים! (ל"ת)
    ציפי 07/2017/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד
    מירי 07/2017/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין על ביבי ושיחיו הקנאים ויסבלו !
    סגור
  • 2.
    נתניהו אשף תקשורת, אין מה לעשות (ל"ת)
    גלעדי 07/2017/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    ערוץ 20
    דני 07/2017/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא צריך את הראיון בערוץ 20 . זה כל כך שקוף שמחפשים את ביבי .העם לא מטומטם .
    סגור