מדיה

שפטל, קוטלר ואזריה: 33% זינוק בתלונות על ערוצים 2 ו-10

מדוח סיכום 2016 של נציב תלונות הציבור ברשות ה-2 עולה כי חל זינוק במספר התלונות על תכנים פוגעניים, חדשותיים, אתיקה ואמירות פוגעניות ברדיו. אייס עם כל המספרים
אלכסנדר כץ |  5
אמנון אברמוביץ', אשרת קוטלר, אסף הראל, נתן זהבי, יורם שפטלר ואוהד חמו (צילום יח"צ, בוצ'צ'ו)
יורם שפטל, אושרת קוטלר, אסף הראל, שי חי ופרשת אלאור אזריה - אלה חלק מ"האחראים" שהובילו לזינוק של 33% במספר התלונות לנציבות תלונות הציבור ברשות השנייה בשנת 2016 – כך עולה מדוח שמתפרסם היום (יום ג') ומפרט את הגופים שזכו למספר התלונות הגבוה ביותר, ומה התלונות השכיחות.
הדוח של הנציג דוד רגב מצביע על עלייה משמעותית במספר התלונות על תכנים פוגעניים, תכנים חדשותיים, אתיקה בשידור ואמירות פוגעניות של שדרי רדיו. בשנת 2016 זינק מספר התלונות מכמעט 3,000 תלונות לכ-4,000, כאשר כשני שלישים מהתלונות שהתקבלו היו על תכנים פוגעניים. כל  תלונה שנייה הייתה על תכניות טלוויזיה, כל תלונה רביעית על חדשות. כשליש מהתלונות נמצאו מוצדקות.
הנה כמה מספרים על הדוח שהוגש לשר התקשורת איוב קרא: 3,986 תלונות ציבור התקבלו בנושאים שונים, 74% מהן עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 12% עסקו בתכנים רדיופוניים ו-14% בנושאים כלליים.
אחת המגמות העיקריות העולות מהדוח היא זינוק בתלונות הנוגעות לנושאי אתיקה בשידור בעיקר במהדורות החדשות בטלוויזיה וברדיו. מספר התלונות שהתקבלו כנגד תכנים חדשותיים בטלוויזיה עלה משמעותית בשנת 2016 ועמד על 801 תלונות לעומת 564 תלונות בשנת 2015. במקביל זינק פי 2 מספר התלונות על אתיקה בשידור במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה ובכללן חוסר איזון בדיווחים חדשותיים, הבעת דעה של מראיינים ומגישי חדשות והתנהגות מראיינים והוא עמד על כ-700 תלונות לעומת 362 תלונות בשנת 2015.


פרשת אלאור אזריה מככבת בתלונות

בתחום החדשות, חל זינוק גדול בהיקף התלונות נגד חדשות 2 וחדשות 10. מספר התלונות נגד חברת החדשות של ערוץ 2 זינק מ-377 ב-2015 ל-515 בשנת 2016. עיקר הזינוק נבע מתלונות בעקבות סיקור גל פיגועי טרור היחידים שהתרחש בתחילת 2016. בין התלונות שהתקבלו, היו 150 פניות על ריאיון שערך הכתב אוהד חמו עם משפחות של מחבלים שהיו מעורבים בפיגועים - לאחר קמפיין של הימין שקרא להגיש תלונות נגד הכתב., מה שהזניק את מספר התלונות מעשרות בודדות. עוד התקבלו עשרות תלונות על הבעת דעות מצדם של כתבים ופרשנים בחברת החדשות, בהם אמנון אברמוביץ, ערד ניר ואחרים.



בזכות קמפיין הימין: מאות תלונות על אוהד חמו (צילום מסך: חדשות 2)

מספר התלונות כנגד חדשות 10 זינק אף הוא, מ-170 ב-2015 ל-279 שנה לאחר מכן. בדומה לחדשות 2, גם במקרה זה עיקר הזינוק נבע מסיקור גל פיגועי הטרור. מספר התלונות על דיווח לקוי בטלוויזיה זינק מ-59 בשנת 2015 ל-153 בשנת 2016. מספר התלונות על הטעיה זינק מ-125 בשנת 2015 ל-224 בשנת 2016. מספר התלונות על הבעת דעה זינק מ-57 ב-2015 ל-140 שנה לאחר מכן, ומספר התלונות על חוסר איזון בשידורים חדשותיים עמד על 131 תלונות בשנה החולפת מול 87 שנה לפני כן.
עיקר התלונות עסקו בסיקור לקוי, לטעמם של הצופים, של פיגועים שהתרחשו. 220 תלונות התקבלו בעקבות ריאיון שנערך עם אמו של אלאור אזריה, שכונתה בריאיון בטעות "אם המחבל". בתלונות אחרות - 65 במספר - זעמו הצופים על נקיטת עמדה מצד הכתבים ביחס לפרשת אזריה ותמיכה בסרבני גיוס. 50 תלונות התקבלו כנגד אושרת קוטלר, מגישת המגזין בערוץ 10 לאחר שאמרה כי ישנם "מתנחלים שפויים". תלונות אחרות התקבלו כנגד המשתתפים בפאנלים בחדשות סוף השבוע, בטענה שהם נוטים לצד השמאלי של המפה הפוליטית.
עלייה בהיקף התלונות בתחום זה מצביעה על רצונם של צופים רבים לראות מהדורות חדשות אובייקטיביות, מאוזנות ו"נקיות" מהבעות דעה של מגישי המהדורות. מגמה נוספת שכבר זכתה להתייחסות בעבר ונוגעת לתחום האתי וזוכה להתעצמות בעיקר בעת אירועים ביטחוניים, היא חוסר הסובלנות של הצופים וחוסר הרצון לדעת על הצד השני. עשרות רבות של תלונות התקבלו בעקבות ראיונות עם משפחות מחבלים ועם נציגי פלשתינים שרואיינו במהדורות החדשות ובאולפנים.
הקהל לא אוהב לשמוע התבטאויות כאלה ואחרות של כתבי חברות החדשות בעתות חרום. כתבה על תחקירן בצלם הניבה תלונות רבות בטענה לבמה נרחבת שניתנה לו. ענייני אתיקה עלו בכל הנוגע לסיקור פרשת אזריה ופרשת החקירות הנוגעות לראש הממשלה. עשרות צופים התלוננו על סיקור מוטה של הפרשות והבעת דעות מצד מגישי המהדורות וכתבים.


לראשונה: ערוץ 10 מוביל במספר התלונות

בשנת 2016 הוביל ערוץ 10, בפעם הראשונה, בהיקף התלונות שהתקבלו כנגד הזכייניות המשדרות. למעשה, כמעט כל תלונה רביעית  הייתה נגדו, ובמספרים: 775 מתוך 2,959 תלונות, זינוק של כמעט פי 4 בשנה, מ-213 שנה לפני כן. עיקר הזינוק נבע מאותה מסה קריטית של תלונות -  560 במספר – שהתקבלו על תכנית הלילה של אסף הראל, שבה נאמרו אמירות בוטות ופוגעניות. כמו כן התקבלו עשרות תלונות על אמירות פוגעניות בגב האומה בהן אמירות בוטות על השואה ועל יהודים ממוצא מזרחי בתקופת השואה, ועל התנהגויות פוגעניות בסדרה מסובך שכללו עישון והתנהגות לא ראויה כלפי ילדים שהשתתפו בסדרה.






אצל הזכיינית קשת נרשמה ירידה בהיקף התלונות, מ-857 תלונות ב-2015 ל-692 שנה לאחר מכן, אך עיקר התלונות נגד הזכיינית היו על 'האח הגדול', כ-440 תלונות בסך הכך, מתוכן 250 פניות על התנהגותו האלימה של המתמודד שי חי, שפרש בסופו של דבר מהתכנית. 60 פניות נוספות היו נגד התכנית ארץ נהדרת בעקבות מערכון שעסק בקטל בכבישים. גם מאסטר שף והתכנית אמזונס משכו תלונות, כמו גם התכנית עובדה של אילנה דיין.
אצל הזכיינית רשת חלה עלייה קטנה בהיקף התלונות, מ-228 ב-2015 ל-289 תלונות בשנה האחרונה, כאשר מרבית התלונות – כ-100 – היו נגד הישרדות בעקבות פיצול אחד הפרקים. תלונות אחרות היו על פגיעה לכאורה בבעלי חיים בתכנית של אברי גלעד, תלונות על תוכן שיווקי במשחקי השף ומהפכה במטבח ועוד.



יורם שפטל ברדיו 103FM (צילום: באדיבות רדיו 103FM)
גם תחנות הרדיו האזוריות שנמצאות בפיקוחה של הרשות השנייה, לא חפות מתלונות. בשנת 2016 נרשמו אצל הנציב 453 תלונות, זינוק של פי 2 בתוך שנה, מ-248 ב-2015. בשנה החולפת נרשמו 150 תלונות נגד יורם שפטל, עוד לפני הסאגה האחרונה עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אבל שקשורה לקנס הענק שהושת על תחנת רדיו ללא הפסקה 103FM. כמו כן נרשמו 40 תלונות נגד נתן זהבי ו-30 תלונות נגד גבי גזית – שלושתם טאלנטים של 103FM.




אז איך התלונות טופלו?

מהדוח עולה כי כל תלונה שלישית שהוגשה ב-2016 נמצאה מוצדקת. רוב רובן של התלונות המוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתכניות בידור ומציאות. אחת מהן הייתה כאמור 'הלילה עם אסף הראל' שהציגה סרטון עם שיר שלעג למפקד מבצע אנטבה סא"ל יוני נתניהו ז"ל שנהרג במהלך מבצע החילוץ. לנציבות הוגשו 560 תלונות נגד השיר הפוגעני שנמצאו מוצדקות. 440 תלונות אחרות הוגשו בעקבות התנהגות פוגענית של שי חי ב'האח הגדול'.
במהלך שנת 2016 טיפלה נציבות פניות הציבור בתלונות במגוון דרכים, שאת חלקן פיתחה בשנים האחרונות. בין הפתרונות: התנצלויות בשידור, המלצות לרשות השנייה להסרת תכנים פוגעניים, המלצות לזכייניות לתיקון תכנים פוגעניים, גישור, יצירת שיח ישיר ובלתי אמצעי בין זכייניות לפונים, פרסום דוחות ייעודיים, פרסומים תקשורתיים, הרצאות והשתתפות בפאנלים מקצועיים והבעת דעה ציבורית על נושאים שעלו.
לבד מהטיפול בתלונות הציבור עסקה הנציבות בשורה של פרויקטים ייחודיים, בהם גישור בין פונים לזכייניות, פרויקט איתור ושילוב נאמני פניות ציבור במוסדות חינוך ומסע הרצאות של הנציב בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ על צפייה ביקורתית בתכנים, פיתוח אמצעי הנגשה חדשים אל הנציבות בהן התאמת טופס הפניה לנציבות  לטלפון סלולארי, טופס פניה בשפה הערבית ועוד.
נציב פניות הציבור דוד רגב, מסר עם הגשת הדוח, כי ממצאיו "מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ותכנים חדשותיים. הצופים זועמים על אמירות פוגעניות, תכנים פוגעניים ותכנים אלימים המשודרים בערוצים השונים. ניתוח הנתונים מצביע בנוסף על דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואוביקטיביים יותר. מהזינוק בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם. מתלונות עולה כי הצופים מצפים לחדשות 'נקיות' יותר. על הזכייניות לתת את הדעת על כך."
 
תגובות
 
שר התקשורת איוב קרא: "הדוח מציג עלייה בהיקף התלונות בדגש לעניין אמירות ותכנים פוגעניים יחד עם חוסר איזון בתכנים החדשותיים. אני קורא לערוצים ולרשות השנייה לפעול בכל דרך למיגור התכנים הפוגעניים. במקביל, נמשיך לפעול כדי להרחיב את מגוון הדעות בערוצי החדשות בישראל, תוך מתן אפשרות לערוצים נוספים לשדר חדשות ולייצר תחרותיות בתחום".
יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז': "העלייה המשמעותית במספר התלונות מצביעה על השינוי שעובר הציבור בשנים האחרונות - מצפייה פאסיבית וכזו שמקבלת בהכנעה את מה שמשדרת לא התקשורת, לצופה פעיל ושאינו מהסס לדרוש ולפעול למען תוכן אובייקטיבי ונגד כזה שאינו נראה לו הולם וראוי. הדוח מעלה גם את אפקטיביות הטיפול של הרשות השנייה לצד החשיבות שבהמשך הפניות מצד הציבור בנושא. אלה הובילו לירידה במספר התלונות נגד פרסומות ששודרו בטלוויזיה, דבר המעיד כי המפרסמים מפנימים כי הצופים אינם מעוניינים בפרסום פוגעני וכי בחירה בדרך זו, צפויה לפגוע במפרסמים".
המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה ניר שוויקי: "העובדה שהנושא המוביל את התלונות הוא בנושאים האתיקה מעיד כי הדרישה של הצופים הישראליים עלתה קומה ואינם מסתפקים רק בשמירה על אוכלוסיות שונות אלא דורשים איזון פוליטי, דיווחים מדויקים והימנעות מהבעת עמדות בחדשות. העלייה במספר התלונות שנמצאו מוצדקות מצביעה על הטיפול הבלתי מתפשר של הרשות השנייה ונציבות הפניות אשר הולכות כל העת על הקו הדק שבין שמירה על האינטרס הציבורי לבין שמירה על חופש הביטוי וחופש העיתונות בישראל".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שפטל מספר 1
    אבי 29/08/2017 19:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן ירבו כמו שפטל
    סגור
  • מספר 1 אבל עקף את נתן זהבי וגבי גזית במספר התלונות. (ל"ת)
    שפכטל 30/08/2017 14:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בטח אלו אותם אנשים שולחים כל פעם תלונה
    רונן 31/08/2017 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מכיר כמה כאלה
    סגור
  • 2.
    תלונות
    דוד 29/08/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חוסר מאוד אפיון חתך מתלוננים, גיל,מקום מגורים,קבוע וכו כדי לשלול מגמה תלונות מסוג אוכלוסיה מסוימת בלבד
    סגור
  • 1.
    להעיף את אוהד חמו וקוטלר וכל החונטה הזאת (ל"ת)
    הימין האמיתי 29/08/2017 10:44
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור