תקשורת ומדיה

בועז ביסמוט: אני תומך בנתניהו – אבל לא עובד אצלו

את הדברים אמר עורך ישראל היום בשיחה עם רועי כ"ץ בכנס אילת לעיתונות. בפאנל לציון עשור לחינמון, אמר ח"כ איתן כבל: טעיתי עם חוק ישראל היום
אלכסנדר כץ | 
בועז ביסמוט (צילום אודי פורטל)
עורך ישראל היום הנוכחי בועז ביסמוט שונה לחלוטין מקודמו עמוס רגב, מי שייסד את העיתון וערך אותו ב-10 השנים הראשונות, עד שסיים את תפקידו לפני 7 חודשים: הוא אוהב את המצלמה, מרבה להתראיין, מסביר את העיתון ובעיקר – מתחמק במקצועיות ובאלגנטיות, בזכות הקסם האישי שלו, ממתן תשובות לשאלות.
הבוקר (יום ב') ישב ב"אחד על אחד" עם העיתונאי רועי כ"ץ במסגרת כנס אילת לעיתונות, הצהיר ביסמוט כי הוא תומך בראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל "לא עובד אצלו", ופועל ממניעים עיתונאיים בלבד. כשנשאל על ה-DNA של העיתון, אמר: "העיסוק סביב העיתון הוא אובססיבי. אני קורא עיתונים מגיל 10 ואני חשבתי אחרת מקווי העריכה שהיו אז. אם עיתון מסוים יגיד 'התנחלות', אני אקרא לזה 'התיישבות'. 'ישראל היום' זה עיתון יומי שמתאים את עצמו לרוח התקופה - הסגנון, אורך הכתבות, המודל הכלכלי. הוא הביא דבר חדש לשוק הישראלי ומכאן הצלחתו ולכן רבים מבקרים אותו היום. כנראה שנשמע כאן יותר ביקורת מאשר באמת ציון עשור לעיתון".
כשנשאל על ההחלטות המשמעותיות שקיבל מאז שנכנס לתפקידו, אמר ביסמוט: "הייתי מוותר בהחלט על פרידה מעובדים, בנוסף לשניים שכולם מכירים. בסך הכל נפרדנו מכ-10 עובדים. כדי לשרוד בשוק המשתנה הזה יש לעשות שינויים. אנחנו גם סוגרים עיתון ב-23:00, שזה אמנם תואם את התנאים הכלכליים. ההחלטות כלכליות לחלוטין". כשנשאל האם רגב עזב כי סירב לבצע שינויים, ענה העורך הראשי: "תשאל אותו".
ביסמוט על היחסים עם משפחת אדלסון: "יש קשר יומי והוא מצוין. אנחנו לא מדברים רק על עיתונות. יש להם קרן מחקר רפואית למשל. כמה הם משפיעים על העיתון עצמו? צר לי לאכזב, אבל יש מו"לים אחרים שיש להם יותר השפעה על העיתון שלהם מאשר אדלסון. כשאתה מכסה בחירות בארה"ב למשל, ויש אפס התערבות, אז על אחת כמה וכמה בכל מה שקשור לישראל. אני כבר עשור בעיתון ויש אפס השפעה. בעיתונים אחרים כן".
ביסמוט נשאל על ידי כ"ץ מדוע בחרו דווקא בו, וענה: "אפס התערבות זה גם בעניין הפרסונאלי, לא רק בקו המערכתי. אין עורך עיתון שרוצה שיכפו עליו דבר כזה או אחר. אני במקצוע לא מהיום ולא מאתמול. בעיתון לקחו אותי על סמך הניסיון שלי. עד שלא תשב על כסא העורך הראשי לא תדע מה זה. אני רק עובד".
כאמור, חלק מהדיון הבוקר היה גם על המודל הכלכלי של העיתון, שרבים טוענים שמתבסס על כיסו העמוק מאד של הבעלים שלדון אדלסון. בהארץ פורסם בזמנו כי ב-7 השנים הראשונות לפעילותו, הפסיד העיתון יותר מ-700 מיליון שלקים. ביסמוט: "בשנה הקרובה נראה שיפור. המודל הכלכלי מצליח. ב-7 חודשים שלי, העיתון מפסיד כסף – אבל פחות ואנחנו בכיוון החיובי. אני מאד רוצה שעמיתיי המצליחים בעיתונות הכתובה ובערוצים השונים ובחלק מתחנות הרדיו - שיספרו לי על המודל הנפלא שלהם כי הם בטח כולם ברווח. אני אחדש לך: בעלי המניות של העיתון, יש להם הרבה עסקים שהצליחו בהם אז יש להם אפשרות לעזור. 14% מההכנסות זה מכספם".
גם פרשת 2000 במסגרתה ניסו מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס וראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור דיל על חשבון ישראל היום, עלתה בשיחה הבוקר. במסגרת החקירה עלה כי נתניהו ורגב שוחחו מאות פעמים בפרק זמן קצר: ביסמוט הצהיר כי גם הוא משוחח עם ראש הממשלה: "עם רזי ברקאי אני מדבר יותר, אבל בהחלט דיברתי עם ראש המשלה. כאשר את עורך עיתון, ותשאל אחרים, עם כל ראשי המפלגות בישראל אתה מדבר, גם א כאלה שלא חולקים את ההשקפה הפוליטית שלך. זה לא שאלה של כמה עמים הוא דיבר איתך אלא עד כמה אתה מיישם את מה שאמר. כל זה (פרשת 2000, א"כ) שווה בדיקה. אני לא אוהב את זה, אבל מצד שני, גם אתה וגם אני לא יודעים מה היה שם, כי גיא פלג בחדשות 2, חשף 20-30 ציטוטים מתוך 3-4 שעות. אני תומך בנתניהו, אבל לא עובד אצלו. אני עיתון ימני, שתומך במחנה הימין. כאשר רה"מ מצלצל ולא משיג מה שהוא רוצה, הוא מתקשר שוב – אותו דבר בתיק 2000. לכאורה, ולהבדיל מאחרים אם אני לא יודע אני לא סתם אומר וסתם כותב".  ".
על הטענה כי לו ראש הממשלה היה מרוצה, הוא לא היה מתקשר מאות פעמים, ענה ביסמוט: "השיחות עם ראש הממשלה הן לא יומיות ולא שבועיות. הזכרת את גברת נתניהו. כאשר מסיבות כלכליות נאלצתי להיפרד מאחד מעובדיי שהוצע לו להישאר במתכונת אחרת והוא סירב (דן מרגלית, א"כ), וזה היה מתואם עם המנהלה בעיתון. מרגלית לא דייק בדבריו. נאלצתי להיפרד מעיתונאי מצוין. מישהו מקרוביו צייץ שהפרידה הזו הייתה הנחיה של אשת ראש הממשלה, כאילו אני אדם חסר חוט שדרה. כל שיחותיי איתה הן חצי דקה. אני אמור להגיב לכל קשקוש שאומרים? אני עושה עיתון, אין לי זמן".
על הזירה הדיגיטלית הסוערת בישראל היום, עם ההחלטה לאחד את אתרי ישראל היום, NRG ואפליקציית 360, אמר ביסמוט: "בחרנו לייעל את העיתון והדגש הוא על דיגיטל. אם היית רואה אותי לפני עשור ועושה השוואה בין ישראל היום לידיעות אחרונות זה היה נראה כמו דוד מול גוליית. יש איחוד פלטפורמות כרגע. מצאנו לנכון למזג בין הפלטפורמות דיגיטליות ויש לקוות שעוד כמה שנים נהיה עם הפלטפורמה המובילה במדינה, כפי שעשינו עם הפרינט".
מייד לאחר השיחה עם ביסמוט, החל פאנל בו לקח על עשור לישראל היום. במסגרתו הצהיר ח"כ איתן כבל, כי חוק ישראל היום שהוביל, היה שגוי. "כן, אני יודע שטעיתי באופן שבו הובלתי את המהלך" הודה כבל. "המהלך היה צריך להיות דרך הממונה על ההגבלים העסקיים ומבקר המדינה, הם היו ההליכים הטבעיים, אבל זו הייתה טעות ללכת דרך החוק". לדבריו, " אין ספק שלשיטתי והבנתי ישראל היום אינו עובד עם תפיסת עולם כלכלית באמת".
בשלב זה עורך עמוד הדעות בישראל היום, דרור אידר, התפרץ לדברי כבל, וצעק "הוא לא מבין כלום". אידר המשיך: "התקשורת התחילה עם לוחות חרס ויתדות. כולם היו בחינם, במשך שנים. באיזשהו שלב מי קבע שעל טלוויזיה לא משלמים, על רדיו לא משלמים. מה זה משנה על מה משלמים? על הדבר המרכזי של חופש הביטוי אתם כולכם שותקים. ישראל היום היה גם רווחי (אמר כשבקהל הרימו על טענה זו גבה, א"כ), אנחנו חיים מהפרסומות, יש בית דפוס. אני מקווה שבאיזשהו שלב נגיע לאיזון ונרוויח אחימאיר".
כשנשאל העיתונאי הוותיק וחתן פרס ישראל יעקב אחימאיר, האם ישראל היום הוא חשוב, ענה לא לפני שהצהיר כי הוא כותב לעיתים במדור הדעות של העיתון: "התשובה היא כן, ואחרי המילה האחת אני רוצה להגיד שאנחנו מתחמקים פה מהדיון הזה וגם מהדיאלוג שניהלת עם בועז ביסמוט. הביקורת ועצם הוויכוח על קיומו נובע מדבר אחד - מהשנאה לראש הממשלה בנימין נתניהו. אילו העיתון הזה היה נניח באותו פורמט באותו מודל כלכלי שאני לא מתמצה כל כך בנושאי כלכלה, אילו ג'ורג' סורוס היה מוציא עיתון כזה שמשקף את השנאה שלו למדינת ישראל, ויכוח כזה לא היה מתקיים".
לדברי אחימאיר, "הוויכוח הזה הוא על עיתון שתומך בראש הממשלה. זו דוגמא לפלורליזם במדינת ישראל. אני שמח שאיתן כבל אמר שהוא מצטער על זה ואומר שלא היה צריך לנקוט בחקיקה. כל הוויכוח הזה של ידיעות אחרונות והארץ, וההתנפלות שלהם על ישראל היום, נעשה במסווה של עיתונות ומקצוענות, זה בגלל השנאה לנתניהו, אבל אף אחד לא משבח את העובדה שבמדינת ישראל יש חופש עיתונות".
כ"ץ העיר: "אבל זה לא רק השמאל, גם שר הביטחון אביגדור ליברמן כינה את העיתון 'פרבדה'".
אידר קפץ שוב: ":ליברמן הוא ימין? אתם בכלל יודעים מהן הדעות שלו? מה דעתו על נושאים כאלה ואחרים? מה דעתו על מזג האוויר?
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה: "מאז הולדתו של ישראל היום, אנחנו רואים מערכת תקשורתית שלמה שמבקרת אחת את השנייה. זה הוביל להבין את האינטרסים של התקשורת. אפילו אמא שלי מבינה שמה שכתוב בעיתון לא נכון כמו מה שכתוב בתנ"ך או בתמרור התנועה. מה שזה גורם לירידה באמון הציבור בתקשורת. במשך עשור ירידה של כמעט חצי באמון הציבור בתקשורת. לישראל היום יש תרומה גדולה לכך. יש ירידה באמון הציבור בכנסת ובתקשורת, כי יותר ויותר יודעים מה קורה שם. מאידך, בצבא שהיא מערכת סגורה ולא יודעים מה קורה בה, אמון הציבור גבוה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה