תקשורת ומדיה

האירוויזיון מגיע לישראל: כאב הראש של התאגיד רק מתחיל

האירוע התקשורתי-תיירותי הגדול ביותר אי-פעם מעלה מס' שאלות: מי יפיק את המשדר, מי יממן, מה לגבי מועדי ישראל והעיר המארחת - ומה עושים עם ההתערבות הפוליטית
אלכסנדר כץ |  6
נטע ברזילי באירוויזיון בליסבון (צילום Andres Putting, אתר האירוויזיון)
האירוויזיון יעשה את דרכו בשנה הבאה לישראל בזכות הזכייה אמש של נטע ברזילי בתחרות שהתקיימה בליסבון. זכייה כזו מעלה הרבה שאלות לגבי הפקת אירוע בסדר גודל כזה מבחינת ישראל, כגון מיקום האירוע, המימון שלו, תאריכים אפשריים ועוד.
על הפקת האירוע יהיה אחראי תאגיד השידור הציבורי כאן, גוף התקשורת הישראלי החבר באיגוד השידור האירופאי EBU, הבעלים של המותג "אירוויזיון". בפני התאגיד כבר ניצבת משוכה ראשונה בדמות הניסיונות של הממשלה לפצל אותו. אחד מתנאי החברות ב-EBU היא שהגוף החבר בו ישדר חדשות. מכיוון שעוד לפני השקתו באמצע מאי שעבר, החלו הניסיונות הפוליטיים לפצל את כאן לתאגיד רגיל ותאגיד חדשות, ה-EBU קיבל את התאגיד בחבר זמני עד שיתבררו הפרטים לגביו, עם תום הדיונים המשפטיים בבג"צ בסוגיה, וזאת לאחר שכאן גם הוכיח כי הוא ממשיך דרכה של רשות השידור. במידה ויהיה פיצול, תאגיד השידור האירופאי עשוי לדחות את חברותו של תאגיד כאן, ואז תעלה לגבי זהות הגוף הישראלי שייצג את ישראל מול המוסדות האירופאים, והאם האירוויזיון יתקיים בכלל בישראל.
אבל בתאגיד לא ממתינים להחלטת בג"צ, וצריכים להתחיל להיערך. לאייס נודע כי לאחרונה כבר התקיימו דיונים פנימיים בין מנכ"ל כאן אלעד קובלץ לדרג הניהולי הבכיר בתאגיד, לגבי היערכות להגעת האירוע לישראל, והאם להחזיר את מסורת הקדם אירוויזיון., לאחר שבשנים האחרונות הזוכה נבחר בתכנית 'הכוכב הבא' של קשת 12. דיונים ראשוניים אלה החלו כאשר הבינו בתאגיד שסיכויי הזכייה טובים, וכעת יקבלו זרז משמעותי אחרי הזכייה באירוויזיון.
בין היתר תעלה השאלה מי יפיק את האירוויזיון – האם התאגיד עצמו או שמה חברת הפקות פרטית, שתצטרך לצלוח את שלב המכרז שיתקיים בנושא. יש לזכור כי אירוע כזה מושך אליו יותר מ-40 משלחות מרחבי אירופה (וגם מאוסטרליה), ל-3 ימי שידורים מרכזיים, כולל חזרות רבות שנערכות לפני, דבר שעולה כסף רב.
גורמים המעורים בנושא מעריכים בשיחות עם אייס כי עלות הפקת האירוויזיון השנה בליסבון עמדה על כ-30 מיליון אירו, שהם כ-125-130 מיליון שקלים. בישראל ההפקה עשויה להיות אף יקרה יותר, ראשית בשל יוקר המחיה הישראלי מול הפורטוגלי, שנית - בשל הריחוק הישראלי מאירופה, ושלישית – בשל הוצאות האבטחה הגבוהות שיושתו על אירוע בסדר גודל כזה.
כבר הבוקר הצהירה שרת התרבות מירי רגב כי המדינה תתערב בהפקת האירוע וגם קבעה כי האירוע יתקיים בירושלים, או בכלל לא. ואולם למשרד התרבות אין אחריות על האירוע, וזו בסמכותו של התאגיד, שרגב אינה נחשבת לגדולת חסידיו. בכל מקרה ה-EBU גם אוסר התערבות פוליטית בארגון ובהפקה, כמו גם קיומם של נאומים פוליטיים במהלכו, מה שעשוי להיות בעייתי מבחינתה של רגב, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחרים, שראו בעיני רוחם את האירוע הזה ככלי נהדר לקידום אישי.
בתאגיד יצטרכו גם לפתוח את היומנים, ולבדוק שהאירוע הכלל-אירופאי הזה לא מתנגש עם מועדים יהודים בלוח השנה, כמו ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה (1-2 במאי 2019), יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (7-8 במאי), ויום העצמאות שיתחיל ב-8 במאי בערב. אפשר גם להעריך שבכאן אף יתייעצו עם עיריית תל אביב ומשרד התיירות לגבי מועד האירוע, כשברקע מצעד הגאווה התל אביבי, שמתקיים באופן קבוע בתחילת חודש יוני. שילוב של שניהם עשוי להיות מעניין, בשל התיירות הגאה שהוא ימשוך לישראל.
סוגיה נוספת היא מיקום האירוויזיון: אירוע כזה מצריך אולם גדול - וכזה יש בירושלים (הארנה) ובתל אביב (יד אליהו). הפוליטיקאים ירצו את האירוע בירושלים כסימן נוסף לביצורה ומיתוגה של העיר כבירת ישראל. הקהילה הגאה דווקא עשויה לדרוש קיומו של האירוע בתל אביב - הבירה הליברלית של ישראל. בצד זאת, אירוע כזה יהיה האירוע התקשורתי-תיירותי הגדול ביותר שנערך עד כה בארץ, והוא יעקוף את את מרוץ הג'ירו שנערך רק לפני כשבוע בישראל - והביא אלפי תיירים ומאות עיתונאים לארץ, לצד חשיפה תקשורתית מטורפת של ישראל ברחבי העולם.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מה עם הוד השרון?
    אממ 05/2018/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    העיר ממנה מגיעה נטע כתבה מלאה בקשקושים..
    סגור
  • 3.
    העם לא יסכים שההומואים יקבעו את סדר היום של המדינה.
    אנה 05/2018/13
    הגב לתגובה זו
    1 9
    ניכר שכותב הכתבה שמאלני. העם לא יסכים שההומואים יקבעו את סדר היום של המדינה. אנחנו לא מתערבים להם, אזי הם לא יקבעו איפה יתקיים האירוע. שיתעסקו עם הגוף שלהם.
    סגור
  • אתה גזען
    נבר 05/2018/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם לא שווים פחות ממך אלא להפך, מתי כבר תכילו את האחר?
    סגור
  • העם שואל- תזכירי לנו מי את? (ל"ת)
    שרון 05/2018/13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    כל האירוויזיונים הקודמים בהפקת רשות השידור היו בירושלים
    ירושלמית 05/2018/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך הם ירימו הפקה כזו כשיש להם כל הזמן תקלות וכל הזמן עוזבים אותם עובדים ממורמרים ומנוצלים?
    סגור
  • 1.
    מה עם חיפה? (ל"ת)
    רק שאלה 05/2018/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור