תקשורת ומדיה

כבר לא בשביל הניוז: ירידה בחשיבות פייסבוק כמקור חדשות

בדוח המקיף שכלל 74 אלף נשאלים, עלתה בין היתר הסברה כי משתמשי הרשת הגיעו לנקודה שבה רשת החברים שלהם גדולה עד שאינם חשים בנוח לשתף תוכן עם אנשים שעם חלקם היכרותם נמוכה
משה בנימין | 
דו"ח החדשות באמצעי המדיה הדיגיטליים של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד, מהמקיפים והמרתקים שיש העוסקים בהעדפות צריכת חדשות, מגלה כי חל פיחות בתפיסת הציבור את פייסבוק כפלטפורמה לצריכת חדשות. על פי הדוח שפורסם השבוע עולה כי השימוש בסושיאל מדיה לצריכת חדשות החל לרשום ירידה במספר שווקים - זאת לאחר שנים רבות של צמיחה עקבית.
בארה"ב נרשמה ירידה של 6% בצריכת חדשות בפלטפורמה של פייסבוק, כמו גם בבריטניה וצרפת. על פי הסוקרים, עיקר הירידה משויכת, כמעט כולה, לשימוש פוחת בפייסבוק כספקית חדשות. במקביל, מגלה הדוח כי ממשיך הגידול בשימוש אפליקציות הודעות מידיות ככלי לשיתוף חדשות. בין הסיבות לכך, הצורך של המשתמשים בפלטפורמה פרטית יותר וחשופה פחות לציבור הרחב שבה הם יוכלו לתקשר. כך לדוגמה, הוואטסאפ הפך לכלי מוביל לשיתוף חדשות במקומות כגון מלזיה (54%), ברזיל (48%) ועל ידי 33% מהמשתמשים בספרד ו-30% בטורקיה. 
הסקר המקיף של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד מבוסס על נתונים שנאספו מתשובות של 74 אלף אנשים ב-37 מדינות. למרות הירידה במעמדה של פייסבוק כאכסניה לחדשות - נתוני השימוש בה עדיין קורצים לפאבלישרים הגדולים. בארה"ב לדוגמה דיווחו 39% מהנשאלים כי השתמשו בפייסבוק לצריכת חדשות בשבוע האחרון (ירידה של 9%), בבריטניה 27% צרכו בפייסבוק חדשות בשבוע האחרון (ירידה של 2%), בגרמניה 24%, בצרפת 41% ובאיטליה 51%.
עורכי המחקר מסבירים את הירידה כתוצאה של 2 גורמים: ירידה כללית במעורבות הגולשים בפייסבוק וירידה בחשיפה לתכנים חדשותיים בעקבות השינוי האלגוריתמי של פייסבוק שמתעדפת תכנים של חברים ומשפחה על פני תכני ניוז מצד אתרי תוכן. ברויטרס ואוקספורד מציינים עוד כי מרב המחקר נערך לפני ההכרזה של פייסבוק על שינוי האלגוריתם שהוריד את החשיפה האורגנית לתכני פאבלישרים לאפס - נתון שמצביע על כך שייתכן והירידה בשימוש פייסבוק ככלי לחדשות גבוהה עוד יותר. 
סיבה נוספת לירידה במעמדה של פייסבוק כמקור לשיתוף חדשות, נוסעת משינוי אסטרטגי של הפאבלישרים שמבינים את הצורך בלנתק או לפחות להפחית את התלות הגבוהה שלהם בפייסבוק כמקור לטראפיק. כך למשל מובאת כדוגמה "מהדורת חדשות אינסטגרם בסטורי" שגופי מדיה רבים מפיקים ומשדרים בפורמט סושיאל חדשני. נתונים המובאים בדו"ח מגלים כי מהדורות חדשות בפורמט סטורי באינסטגרם מגיעות ל-300 מיליון משתמשים בכל יום. 
חולשתה של פייסבוק בכוחה. סברה נוספת שנוגעת לשיתוף הפוחת של חדשות מדברת על כך שמשתמשי פייסבוק הגיעו לנקודה שבה רשת החברים שלהם בפייסבוק גדולה ומסועפת כל כך, עד שאינם מרגישים נוח לשתף תכנים עם אנשים שעם חלקם היכרותם נמוכה מאוד. כתוצאה מכך, הם מעבירים את השיח האקטואלי-חדשותי לאפליקציות מסרים והודעות שבהן הם בטוחים בכך שהחברים הנמצאים הם "חברים אמיתיים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה