תקשורת ומדיה

נכנעים למצב: היומון הוותיק מפיטסבורג כבר לא יודפס מדי יום

המשבר בפרינט גובה קורבן בפיטסבורג שתהפוך לעיר הגדולה בארה"ב ללא עיתון יומי. ב-Post-Gazette מורידים את ההפצה ל-5 ימים בשבוע ויתבססו על דיגיטל. ובישראל?
אלכסנדר כץ | 
עד כמה המשבר העולמי בפרינט הולך ומעמיק, יעיד הסיפור הזה. פיטסבורג עומדת "לזכות" בתואר של העיר הגדולה בארה"ב בה לא פועל עיתון יומי. היומון הוותיק Post-Gazette, שהודיע על המהלך בחודש יוני האחרון, יוריד את הפצתו מ-7 ימים בשבוע לחמישה בלבד, כבר מהשבוע הנוכחי.
המהלך הוא חלק מתכנית כוללת של קבוצת Block, המחזיקה בעיתון, לעבור יותר ויותר לתפוצה דיגיטלית. העיתון מופץ בצורה דיגיטלית כל השבוע, וכולל שלל מוצרים דיגיטליים כגון אפליקציה אינטראקטיבית לטאבלטים ולסמארטפונים שהושקה בשנה שעברה, ואתר פעיל 24/7.
בתוך העיתון התעוררה התנגדות למהלך, מחשש לפיטורי עובדים. ועד העובדים המייצג את 150 עובדי ה-Post-Gazette, קרא לקיצוץ בהדפסה "תכנית מטורפת ומוטעית", וטען כי מדובר בראשית סופו של העיתון.
ה- Post-Gazetteשהוקם לפני 232 שנים, 17 שנה לאחר היווסדה של העיר פיטסבורג ו-12 שנה לאחר הכרזת העצמאות האמריקאית, הוא אחד העיתונים הוותיקים במדינה. אבל גם עיתון זה נכנע לתכתיבי הזמן, כפי שקרה בכל כך הרבה עיתונים בארה"ב, בעולם וגם בישראל. על פי ניתוח של מכון המחקר Pew שפורסם בחודש שעבר, יותר ממחצית העיתונים הגדולים בארה"ב - תשעה מתוך 16 עיתונים עם תפוצה של יותר מ-250 אלף עותקים ביום - פיטרו עובדים מאז ראשית 2017. מחקר אחר של Pew קובע כי המחזור העסקי של עיתונים בארה"ב ירד ב-11% בימי חול ו-10% בימי ראשון, ומאז 2016, ההכנסות מפרסום בפרינט ירדו ב-10% לכדי 18 מיליארד דולר בשוק.
קית' ווילקובסקי, סגן נשיא בקבוצת Block, אמר כי בתקופה הנוכחית, הדרך הנכונה היא לפנות משאבים לדיגיטל: "נפרסם עיתון דיגיטלי 7 ימים בשבוע, ולמען האמת, נגיע לאנשים רבים יותר דרך האינטרנט מאשר באמצעות הפרינט", אמר השבוע.
דברים אלה מצטרפים להודעה שפרסם ה-Post-Gazette ביוני, וציטוט דבריו של יו"ר קבוצת בלוק, אלן בלוק, שאמר: "אנו מאמינים כי העתיד הוא דיגיטלי. אנחנו מאמינים שיש לנו את הפלטפורמות הדיגיטליות הטובות ביותר. אנחנו שומרים על מחלקת החדשות שלנו ועל האיכות של Post-Gazette. אנחנו נשאר גמישים לגבי האופן שבו אנו מיישמים את העתיד הדיגיטלי על בסיס ההתפתחויות התחרותיות בשוק המקומי".
התבססות על דיגיטל היא מחשבה שחולפת במוחם של לא מעט קברניטים בשוק העיתונות הישראלי, על רקע המשבר בשוק התקשורת המקומי, והירידה החדה בהכנסות העיתונים מפרסום – "תודות" לדיגיטל ובעיקר להשתלטות פייסבוק, יוטיוב וגוגל על שוק הפרסום המקומי. כבר לפני 7 שנים שקל בעלי מעריב באותה עת, זכי רכיב, לבטל את הפצת העיתון במהלך השבוע, להעשיר את גיליון סוף השבוע, ולהעביר את מרב הכובד לדיגיטל. בסופו של דבר מכר רכיב את העיתון, שעבר כמה גלגולים ושינויים, והוא עדיין מופץ במהלך השבוע. מאידך, ב-2014 הופסקה הפצת העיתון היומי של מקור ראשון, והוא מתבסס על גיליון סוף שבוע ואתר אינטרנט.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה