תקשורת ומדיה

הצבעה באירופה: האם פייסבוק וגוגל ישלמו מס על שיתוף תוכן?

האיחוד האירופי יצביע היום על החוק השנוי במחלוקת שקורא להגביל את שיתוף התכנים בפייסבוק, יוטיוב ודומיהן או לחייב את החברות לשלם מס לינק על כל שיתוף
משה בנימין | 
רשתות חברתיות (צילום Istock)
4 חודשים לאחר שהחלה להתבשל ההצעה במסדרונות האיחוד האירופי, היום (יום ד') תיערך בפרלמנט האירופאי ההצבעה על החוק חסר התקדים שיקבע האם יוטיוב (גוגל) ופייסבוק יוגבלו בשיתוף תכנים של פאבלישרים ואחרים מוגני זכויות יוצרים או שיחויבו לשלם "מס לינק" על כל פיסת תוכן מוגנת שתשותף. 
על פי ההצעה, שימוש בקטע קצר מתוך כתבה, יחד עם כותרת וציטוטים יחייב רישיון והיתר לעשות זאת. הצעת המיסוי על שימוש בלינקים וציטוטים מגופי תקשורת עברה כבר מספר ועדות פרלמנטריות בחודשים האחרונים וכיום תגיד לציון דרך נוסף בהצבעה שתתקיים בעניינה. 
למרות שהגיעה לשלב מתקדם, להצעת המיסוי יש מתנגדים רבים בשל סיבות מגוונות, שבראשן הדרישה לחייב את גופי התקשורת לקבל תשלום עבור שימוש בפרסומים שלהם - ללא אפשרות לשתף אותם באופן חופשי וחינמי - מה שעלול להוביל לצניחה משמעותית בחשיפה לתכנים אלו מכיוון שגופים כגון פייסבוק וגוגל או קטנים יותר לא יסכימו לשלם את המס ויוותרו על השימוש. בהמשך לחשש זה, ישנם מי שטוענים שחוק כזה יגרום לסטגנציה במפת התקשורת המקומית והגלובלית בכך שיצמצם במידה ניכרת פתיחה של גופי תקשורת חדשים.
הביקורת המרכזית כלפי ההצעה של האיחוד האירופי נוגעת לפגיעה המסתמנת בחופש הביטוי במידה והחוק יעבור. כמו כן המבקרים שצופים כי חברות כגון גוגל ופייסבוק יפתחו רובוטים שיפקחו על משיכת התכנים המוגנים יצנזרו חומרים "קלילים" כגון ממים. מעבר לכך, החשש הוא שהתערבות רובוטית באישור או צנזור תכנים תוביל לסינון מלאכותי של התרבות האנושית על ידי מכונות - מה שמוצג כחשש גדול יותר מזכויות יוצרים. מנגד, בין המצדדים בחוק נמנים דמויות מוכרות כגון היוצר (והחיפושית לשעבר) פול מקרטני שעשוי לקבל לידיו נתח כספי עצום במידה וגוגל או פייסבוק ייאלצו לשלם על כל שיתוף של אחד משירי הביטלס. 

הכנסה של מליארדי דולרים, מקנסות

הגישה האירופאית כלפי תאגידי הענק האינטרנטיים כגון גוגל ופייסבוק הייתה חשדנית ודקדקנית מאז ומתמיד. רק ביולי האחרון גוגל ספגה קנס של 5 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי לאחר שהואשמה בפגיעה בתחרות וניצול לרעה של כוחה המושג באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד המותקנת על כ-80% מהמכשירים הסלולריים בעולם. עוד לפני כן, ב-2017 החברה כבר ספגה קנס של כ-2.7 מליארד דולר מהאיחוד האירופי בגין הטיית תוצאות במנוע החיפוש של גוגל לטובת השירותים אותם היא מציעה. על קנסות אלו יש להוסיף קנסות עבר (110 מיליון אירו) שהאיחוד השית על פייסבוק על רקע רכישת וואטסאפ ופרשת קיימברידג' אנליטיקה שרק הוסיף שמן למדורה. 
זכוכית המגדלת שהונחה על תאגידי הענק האינטרנטיים הגיעה לאחרונה גם לישראל. לפני כשבוע רשות ההגבלים העסקיים פרסמה קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה