תקשורת ומדיה

דו"צ על חטיפת החייל שלא הייתה ושודרה - והציוצים בעקבותיה

האם דובר צה"ל מסתיר מידע? האם כיבוי השריפות בדרום קשור בעיקר לענייני תודעה, ומה יזכרו מההתלקחות האחרונה בעזה? דיון צבאי בכנס אילת על החיים בעוטף
אלכסנדר כץ | 
רונן מנליס (צילום יניב כהן)
בפאנל "חזית הפריפריה" שנערך בכנס אילת לעיתונות ועסק בסיקור החיים בעוטף עזה, התחולל ויכוח עז בין הכתבים הצבאיים לבין דובר צה"ל. בפאנל לקחו חלק המנחה אלון בן דוד מחדשות עשר, דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס, נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, הצנזורית הראשית תא"ל אריאלה בן אברהם, יוסי יהושע מידיעות אחרונות, רוני דניאל מחדשות 2 ורמי שני מגלי צה"ל.
בתחילת הפאנל דנו בהסתבכות של היחידה המיוחדת בתוך עזה, שהובילה למותו של קצין ששמו אסור בפרסום. "האם יש טעם עדיין בהגנה הזאת של שמו של החלל, הרקע שלו?", שאל בן דוד את הצנזורית בן אברהם, שענתה: "המידע שאנחנו ביקשו לפסול או אסרנו לפרסם, הוא מידע שאסור לפרסם".
-אין ויכוח על המניעים, כאשר הרשת מלאה בשמו.
הצנזורית בן אברהם: "הרשת מלאה בהמון מידע, חלקה נכונה וחלקה לא, חלקה מעוותת, בעידן הזה של הרשתות, יש אחריות. אנחנו דמוקרטיה, יש דיקטטורות סביבנו שבלחיצת כפתור, סוגרים את כל הפייסבוק, את האינטרנט. האזרח הפשוט שמקבל מידע – פשוט אל תעביר אותו הלאה. למה לעזור לחמאס? לא צריך לתת לו את הסיפור השלם. פשוט לא להיות חלק מזה. אני אומרת לך שיש סוסים באורווה, ולא כולם ברחו, וזה הכי חשוב".
דובר צה"ל מנליס: "יש דברים שהוא יודע שהוא לא פרסם, ויש דברים שהוא חושב שהוא יודע, וזו טעות. אני דבררתי במשך שבוע את מותו של סגן אלוף מ'. קיבלתי באינבוקס שלי בפייסבוק תמונה שלי מחובק איתו באיזה מוצב בלבנון. שבוע דיבררתי אותו ולא ידעתי שזה בכלל הוא. לכן אני חושב שהתמונה בציבור רחוקה מלהיות מלאה. כמות הפעמים שהתקיים דיון על מה אנחנו מפרסמים ומה הצד השני יודע, היא בהחלט לא רעה.
אלון בן דוד: כמה נזק נגרם בחשיפה הזאת?
דובר צה"ל: "המבצע בראשון בלילה הוא התגלמות כל הדברים שאתם טוענים שנשכחו – תכנון ארוך טווח, נועזות, אם הייתם יודעים מה המערכים שצה"ל עושה כמעט כל יום בגזרות השונות, הלסת הייתה נשמטת לאנשים שמדברים".
יוסי יהושע: "היו אירועים חמורים שלא תמיד דווחו עליהם. האירוע בזיקים שיצא 12 שעות אחרי. מחר דובר צה"ל יחליט שהוא לא מדברר את האירוע בברקן".
אלון בן דוד: יש קרב דוברותי שבא להקטין את האירועים?
יוסי יהושע: "היו מקומות שהיה מצופה לספר לנו את האירועים ודרכנו לציבור, וזה לא קרה. חלק מהסיפור של הסבבים האחרונים זה בעיית התודעה. פה צה"ל וישראל לא תמיד מצליחים".
בן דוד: מה שאתם אומרים הוא חמור - שדובר צה"ל מנסה לתאר תמונת מציאות שמגמדת או מצמצמת את האירועים?
רמי שני מגל"צ: "התחושה שמה שאמור היה להיות הרתעה ישראלית, עבר לצד השני. כשאתה מדבר על זה עם קצינים, הם אומרים – לא, אנחנו עדיין משמרים את זה. זה צבא של כולנו".
דו"צ מנליס: "יחידת דובר צה"ל מוציאים החוצה רק אמת. לפעמים לוקח זמן, אז זה מתעכב. אין פה הסתרת אירוע".
יוסי יהושע: "אז כשיש חדירה ואתה לא מוציא ואני פונה אליך, אז זה לא להגיד את האמת".
מנליס: "כרגע, ההחלטה שלנו על פי ההתפתחויות המבצעיות, מחליטים מה להוציא. אין הסתרה. רוצה לתת דוגמה למשל ל-5 כתבות שהיו בתקופה האחרונה - יש הפגנה בזיקים, כתב אומר שיש 5000 איש, ואני אומר לו יש 700. הוא עונה 5,000, ואני אומר לו – אתה שם? סיפור שני – במהדורה מרכזית בערוץ טלוויזיה מספרים על ניסיון חטיפה של חייל. אבל לא היה. בכתבה אחרת – אומרים שנזרקו 200 מטענים, בפועל – 17 מטענים".
בהמשך מספר מנליס בנוגע לאותו סיפור חטיפה שלא הייתה, כי גורמים באותו גוף שידור צייצו נגד ניסיון ההכחשה של דו"צ וניסו ללבות את הסיפור. מנליס במכוון לא סיפר באיזו מערכת מדובר, אבל רק מהדורת חדשות 2 דווחה על סיפור החטיפה.
נציב הכבאות שמחי, אמר: "בחלק מהשריפות בעוטף עזה, אין בכלל טעם לשלוח כבאית. שדה חיטה למשל שגודלו כ-1,000 דונם, עדיף לתחם אותו ולתת לו להישרף, אבל בגלל האפקט התודעתי אנחנו שולחים כבאיות. אם מדברים על עוטף עזה, צריך לקחת את זה בפרופורציות. ושלא ייצא מפה עכשיו שנציב כבאות אמר שאין שם כלום".
רוני דניאל: "אני חושב שיש בפנינו אירוע קצת יותר עמוק, אנחנו מלבים פחדים אצל התושבים. גם אם עברו כמה אנשים את הגדר והיו עליהם כוונות של חיילים והם חזרו לעזה, אני לא רואה בזה אירוע רציני".
תא"ל מנליס: "אם תלבישו את 4 השנים מצוק איתן על כל תקופה אחרת, זו אחת התקופות השקטות בעוטף. בזמן הזה נהרגו פלסטיני תושב אשקלון ו-2 חיילים - אחד על הגדר ואחד בפנים. התקדמנו עם בניית המכשול, לא עזבנו את הדרום לדקה. אנחנו כל הזמן בפני האזרחים. אני מכיר את האנשים בעוטף ויודע מה עובר עליהם.  איפה ההישגים של חמאס? באופן שבו הפעולה שלו משתקפת בציבוריות הישראלית. אם חמאס לא היה מורתע מהפעולה שלנו ב-48 השעות שלאחר האירוע ברצועה, הוא לא היה מבקש הפסקת אש. הוא כן רצה לגבות מחיר על הפעולה המיוחדת. כל ההישג שלו זו תמונה של אקדח שממנו נהרגו אנשיו".
בן דוד: מהאקדח הזה?
מנליס: חלקם.
בן דוד פנה לצנזורית בן אברהם: "קבלתי מידע מ-20 מקורות שנגמרו המיירטים לכיפת ברזל".
אריאלה בן אברהם: "אני לא מתעסקת באם מידע זה נכון או לא, אלא האם הוא פוגע או לא פוגע בביטחון המדינה. מי שעושה עבירות צנזורה חמורות, אנחנו מטפלים בזה. אלון מדבר על שמועות של אזרחים וזה דבר אחר לגמרי. אני מסתכלת איזה מידע היריב מלקט מהתקשורת הישראלית שהוא מייחס לה רמת אמינות גבוהה".
תא"ל מנליס: "חמאס קורא את התקשורת הישראלית כאילו הוא קורא את החומר המודיעיני המסווג ביותר שיש, גם חיזבאללה. הם בטוחים שקראנו לכם וסיפרנו לכם הכל. הוא מייחס לכך עומק רב וידע. כשהם רואים את הוספת האייקון 'להבה' לחשבונות אישיים של גורמים גבוהים מאד, ורואים את השער של אחד העיתונים של שריפה שפרצה כתוצאה מהצתה, הם רואים בזה הישג גדול. אנחנו לא עושים מהלכי תודעה, אבל אני מציע לא להקטין את האופן בו היריב מייחס לזה חשיבות".
יוסי יהושע: "האיום המרכזי הוא לא חמאס, אלא חיזבאללה. מי שלא יתעורר יגלה שתהיה פה קטסטרופה. הצבא צריך להיערך. היו צריכות להיות יותר מטרות איכות לצבא. אני לא ממציא את זה, אמר את זה גורם בכיר במטכ"ל. יש לי תחושה, אישית, שאולי נפגש שנה הבאה אחרי קדנציית הרמטכ"ל ונשמע קולות אחרים על הביצועים. תזכרו את זה. לפני לבנון השנייה שאלו אותנו הכתבים איפה היינו? אז הנה אני מתריע".
תא"ל מנליס: "גם את אירוע הירי נ"ט על האוטובוס, יוצג תחקיר צה"לי מלא. הצבא הזה מפעיל כוח ב-4 חזיתות יום-יום שעה-שעה, וחמאס מודע ליכולות של צה"ל. תשאלו אותו מה קרה למפעלי הטילים שלו. ההחלטה להפסיק את האש ביום שלישי לא נבעה כתוצאה מסוף המטרות והתכניות. הצגנו ויש לנו מגוון כלים מקצועיים ויכולות. יש לנו מגוון כלים טקטיים ואסטרטגיים. נוצר פער ציפיות בינינו לבין הציבור, שציפה למשהו אחר. בפער הזה אני ואתם נדרשים לתת את התיווך הזה. זה לא קשור למטרות. יש מטרות, יש תכניות לבצע – מסיכולים ממוקדים ועד דברים אחרים".
בן דוד: "חיזבאללה מסתכל על הסבבים ואומר לעצמו שינצח בכל מקרה כי התמונות שיפורסמו זה של הטילים שנופלים, גם אם תיהרס לו חצי לבנון. אז הסיכוי להשיג הכרעה תודעתית שואף לאפס".
תא"ל מנליס: "נפגשתי עם אחד ממנכ"לי חברות החדשות. תיארתי לו את המלחמה הבאה בלבנון. אנחנו נתקוף 1,000 מטרות בביירות. אני אסגור עם אריאלה שאתן לך את כל הפרטים, כולל לשרוף גורמי מודיעין. אבל אם ייפול טיל אחד במחלף השלום, ללא נזק וללא נפגעים – אתם עדיין תפתחו את המהדורה עם זה. בתקשורת הישראלית יש פער כי אנחנו לא מייצרים מהלכי תודעה, כאשר בתקשורת בעולם ובתקשורת הערבית התמונה היא שונה".
מנליס המשיך ודיבר על הצייצנים: "יש להם אג'נדה. באירוע שלא מתחבר אליו אני הופך לרופס, שמאלן ושקרן. לי אין בעיה לנהל דיון עובדתי-מקצועי, אבל בציוצי אג'נדה שמראש אומרים שמה שצה"ל אומר זה שקר הם פוגעים בנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה