מדיה

פייסבוק הסירה אלפי עמודי ספאם; חלקם פעלו מישראל עבור איראן

513 עמודים מאלו שהוסרו קשורים לאיראן. שיטת העבודה היא הקמת רשתות של עמודים וקבוצות שפעלו מאחורי הקלעים בתיאום כדי להטעות גולשים באמצעות תוכן חדשותי
משה בנימין | 
פייסבוק (צילום יחסי ציבור)
ענקית הסושיאל פייסבוק הודיעה היום (יום ג') על הסרת 2,632 עמודים, של קבוצות שפעלו יחד ובתיאום, כדי לקדם פעילות שקרית ולא אמינה בפייסבוק ובאינסטגרם. בפייסבוק מגדירים פעילות זו כ-coordinated inauthentic behavior ומדגישים שהיא שונה במהותה מ"פייק ניוז" שבה התוכן המופץ מזויף. העמודים שהוסרו קשורים לפעילות במדינות כגון איראן, רוסיה, מקדוניה, קוסובו וחלקם גם פעלו מתוך ישראל. 
בחברה מציינים כי אין קשר בין-מדינתי בין העמודים שהוסרו אך רובם ככולם פעלו באותה הטקטיקה של הקמת רשתות עמודים וחשבונות מתואמים וכך הטעו את הגולשים בנוגע לזהותם האמיתית ומעשיהם. בפייסבוק מציינים עוד כי הסיבה להסרת העמודים אינה קשורה בתוכן אותו הפיצו אלא בשיטת העבודה המתואמת שדרכה הפעילו מניפולציה על הגולשים. בכל אחד מהמקרים, אומרים בחברה, הגורמים מאחורי העמודים השתמשו בחשבונות מזויפים כדי להציג את עצמם באופן שקרי ועל כך מחיקת העמודים.
513 עמודים מתוך אלו שהוסרו היום, הם עמודים שקשורים לאיראן ופעלו בשיטת הרשתות כפי שפייסבוק מגדירה אותה כ"פעילות שקרית מתואמת". עמודים אלו פעלו ממצרים, הודו, אינדונזיה, איטליה, קשמיר, קזחסטן ואפילו מישראל. הגורמים מאחורי העמודים הציגו עצמם כתושבים מקומיים ולעתים תחת גופי מדיה שאינם קיימים במציאות, תוך שימוש בחשבונות מזויפים כשהם לכאורה מייצגים קבוצות פוליטיות. 
רשתות אלו פרסמו תוכן חדשותי על אירועים עדכניים יום-יומיים ולעתים קרובות עשו בחדשות אלו שימוש אחר לטובת קידום תוכן, מגויס מטעם איראן, שקשור בסנקציות נגדה; במתח שבין הודו לפקיסטן; בקרבות בסוריה ותימן; במתח שבין ישראל לרשות הפלסטינית; סוגיות שקשורות בדת האיסלאם; פוליטיקה פנימית בהודו והאירועים האחרונים בונצואלה. בפייסבוק מציינים עוד כי למרות ניסיונות ההסתרה של העומדים מאחורי העמודים, בחברה מצאו את הקשר לאיראן. 
בסיכום הכללי, הוסרו מפייסבוק ואינסטגרם 158 עמודים, 263 חשבונות פייסבוק, 35 קבוצות ו-57 חשבונות אינסטגרם. עמודים אלו נעקבו על ידי כ-1.4 מיליון גולשים וכ-108 אלף חשבונות משתמשים הצטרפו לאחת או יותר מקבוצות אלו וכ-38 אלף חשבונות עקבו אחר אחד או יותר מחשבונות האינסטגרם. לפחות 15 אלף דולר הושקעו בפרסום למימון וקידום החשבונות: רכישת הפרסום הראשונה נעשתה בדצמבר 2013 והאחרונה, העדכנית ביותר, נעשתה בפברואר 2019. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה