תקשורת ומדיה

תשדירי המכון לדמוקרטיה נפסלו - כי הם "תעמולה מפלגתית"

סרטונים של המכון שעלו לשידור בערוצים השונים, דורשים להגן את בית המשפט העליון, אולם ברשות השנייה ראו בהם תעמולה - על רקע מערכת הבחירות המתקרבת
אלכסנדר כץ |  1
מתוך הסרטון שנפסל של המכון הישראלי לדמוקרטיה (צילום מסך)
הרשות השנייה החליטה לפסול את התשדירים של המכון הישראלי לדמוקרטיה, והודיע לערוצים המסחריים המפוקחים על ידה, כי עליהם לחדול מלשדר באופן מידי את הסרטונים הללו. ברשות השנייה רואים בתשדירים של המכון הישראלי לדמוקרטיה כנוגדים בין היתר את סעיף 5 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959 אשר קובע כי בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות, לא תהא תעמולת בחירות בשידורי רדיו או טלוויזיה, למעט תעמולת בחירות מותרת כדין.
"הריני להודיעך כי התשדירים אשר משודרים אינם מאושרים לשידור ויש להפסיק את שידורם לאלתר ואין להעלותם לשידור", נכתב במכתב ששלחה מ"מ ראש מחלקת פרסומות ברשות השנייה, רבקה שטיינברג. "מהותם ותכליתם של התשדירים היא נקיטת עמדה, השפעה ושכנוע הציבור. הדברים חמורים בייחוד לאור העובדה כי אנו מצויים בתקופת בחירות. התשדיר אסור לפרסום היות ומדובר בתשדיר תעמולה מפלגתית אסור בניגוד לסעיף 46 וסעיף 86 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו".
ואיך מסבירים ברשות את טענתם כי מדובר בתעמולה מפלגתית, כאשר המכון הישראלי לדמוקרטיה היא גוף א-פוליטי? "תעמולה היא 'מפלגתית' אם תוכנה מתייחס במישרין לנושאים השנויים במחלוקת בין מפלגות בישראל".
 תעמולה - כן או לא?
עוד נכתב כי "אנו מצויים בתקופה של מערכת בחירות וכן כי ההתבטאויות בתשדיר ובין היתר האמירה כי 'התגברות הפוליטיקאים על בית המשפט העליון תגרום לביטולו של המנגנון היחיד שמגן על הזכויות של כולנו' מטרתן להשפיע על הצופה לנקוט עמדה בנושא השנוי במחלוקת בין מפלגות בציבור".
"אנו רואים בחומרה את שידור התשדירים בניגוד להוראות הדין וראוי היה שגופי שידור המכירים היטב את הוראות הדין יפעלו אחרת ולא ישדרו את התשדירים האמורים", כתבה שטיינברג, שהוסיפה פנייה לערוצים כי "ככל שישנו תשדיר גבולי, הנכם נדרשים להעבירו לאישורי המוקדם, טרם העלאתו".
מהמכון הישראלי לדמוקרטיה נמסר: "המכון מקדם קמפיין שנועד לשמור על בית המשפט העליון ועל איזון נכון בין הרשויות. הקמפיין ממחיש דוגמאות מהעבר אשר מראות לציבור כי בית המשפט העליון שומר על זכויות הציבור ללא קשר לעמדות פוליטיות. אין בקמפיין שום תמיכה מפלגתית ואמירה זו חוטאת למציאות. יודגש כי הדיון בנושאים מהותיים הוא חלק מליבת חופש הביטוי, בייחוד בתקופת בחירות ותפקידם הדמוקרטי של ארגוני חברה אזרחית הוא לעודד שיח בסוגיות כאלה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    וואלה, אז המילה דמוקרטיה מופיעה בשמו של המכון
    סתמחד 08/2019/08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נו, אז? מי אוכל את החרטא הזה? מפלגת הסמול הקיצוני בישראל קוראת לעמה "המחנה הדמוקרטי". השם המלא של קוריאה הצפונית הוא "הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה" בקיצור, כל מי שרוצה לכפות את דיעותיו על אחרים, דוחף את המילה דמוקרטיה בשמו.
    סגור