תקשורת ומדיה

המשטרה על 'מחוז י-ם': מנקה את השוטרים - ומתנתקת מ'קודה'

המשטרה פרסמה את ממצאי התחקיר שקיימה בעקבות חשיפת הארץ כי שוטרים שתלו M-16 בביתו של תושב מזרח ירושלים לטובת הצילומים. הוחלט לכתוב נוהל עבודה מסודר
אלכסנדר כץ | 
הסדרה מחוז ירושלים (צילום יח"צ)
משטרת ישראל השלימה את התחקיר הנוגע להפקת סדרת הדוקו-ריאליטי מחוז ירושלים ששודרה בערוץ כאן 11, ועוררה סערה גדולה לאחר שתחקיר הארץ חשף כי בושלו בה מספר סצנות, בעיקר בנוגע לשתילת רובה M-16 בביתו של תושב מזרח ירושלים לטובת סצנה שצולמה. בשורה התחתונה עולה כי השוטרים שהיו מעורבים יצאו נקיים מהאירוע, בעיקר משום שלא עברו תדרוך לקראת הצילומים, ולמעשה לא הועלו בתחקיר מסקנות אישיות כלפי אף אחד מהשוטרים המשתתפים, או הצוות שהיה אחראי על ההפקה.
את התחקיר המשטרתי ניהל סגן מפקד מחוז חוף, תנ"צ יוסי חמו. התחקיר התמקד בבחינת שיתוף הפעולה של משטרת ישראל עם חברת קודה תקשורת להפקת הסדרה, בהליכי ההתקשרות ובאופן הביצוע, לרבות היבטי פיקוח ובקרה במהלך צילומי ועריכת הסדרה. מתחילתו הוגדר התחקיר כתחקיר מקצועי שתפקידו לשמש כאמצעי ללמידה והפקת לקחים להמשך בסוגיה זו.
הנחת היסוד שהובילה את התחקיר לכל אורכו, היא שהשוטרים והקצינים שהשתתפו בסדרה נשלחו למשימה על ידי הפיקוד, מבלי שהוכשרו או הודרכו כראוי. בתחקיר מצוין כי השוטרים פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו ומבלי שתודרכו כראוי באשר למגבלות הנדרשות. עמדת פיקוד המשטרה היא שאין לתלות בהם את האחריות - נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר.
עם השלמת התחקיר, אומרים במשטרה כי יבוצעו כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העולים ממנו באופן מידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים. כמו כן הוחלט על ניתוק הקשר של המשטרה עם 'קודה תקשורת', לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו ולמרות הקשר הארוך הקיים עם המשטרה. כזכור, גם מועצת תאגיד השידור כאן החליטה להפסיק את העבודה השוטפת עם קודה, למעט מספר פרויקטים לבחירות שכבר היו בשלבי סיום.
נראה שבתחקיר לא הועלתה ביקורת כלפי דוברות המשטרה, שהייתה אחראית לעבודה מול ההפקה, ונראה שלפי הממצאים, כשלה בעבודתה.
 
בלי תדרוך והכוונת השוטרים
 
הנקודות המרכזיות שהועלו בתחקיר, כוללות בין היתר היעדר עבודת מטה סדורה שהביאה לפערים משמעותיים בליווי שלבי הליבה של ההפקה – כמו למשל היעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה, עמימות בהגדרת תחומי אחריות בין הגורמים השונים, ופערים של המעורבים בהבנת גבולות המותר והאסור. נקודה נוספת מתייחסת לכך שהמעורבות המצומצמת של מפקדים ברמות השונות, הובילה לכך שבשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי.
עוד עלה כי צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותכנית צילום מסודרת וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות מותר ואסור לשוטרים בזמן הצילומים. נמצא חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה ובמתן מעטפת הולמת לשוטרים.
היעדר תדרוך, הכוונה וליווי מקצועי מספקים לשוטרים, גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים.
עוד עלה כי מתכונת הפיקוח והבקרה על הכנת הסדרה שנתנה משקל מכריע לשלבי האישור הסופיים של פרקי הסדרה, נתגלתה כשגויה, ולא אפשרה לזהות ליקויים משמעותיים בפרקים אלה ובכלל זה סצנות מבוימות. כתוצאה מכך, הנחיות שניתנו לטשטוש פרטים מזהים, התגלו בדיעבד כלא יעילות והביאו לחשיפת מקומות ואנשים. סעיף זה קריטי – משום שתושב שכונת עיסאוויה, סאמר סלימאן, שבביתו הושתל הנשק, טען כי לאחר שידור הפרק ה-9 בסדרה, בו תועד החיפוש בביתו, זיהו אותו שכניו והוא חושש כי ייחשד בפעילות עבריינית-חבלנית או לחלופין, כמשתף פעולה עם ישראל.
בתחקיר עלה עוד כי לא הייתה עבור השוטרים שהשתתפו בסדרה הכוונה מוסדרת ומעמיקה טרום ההפקה, במהלכה ולאחריה במגוון מישורים – כגון המשפטי, הייעוץ הארגוני, הדוברותי, ההתנהגותי, הפיקודי, המודיעני ועוד.
 
ועכשיו: המשטרה תכתוב נוהל עבודה מסודר מול הפקות טלוויזיוניות
 
הלקחים שהופקו בעקבות האירוע, כוללים הצמדה של דובר משטרתי לכל יום צילומים שילווה את השוטרים, וכן יש שדובר מחוזי/טריטוריאלי יהיה שותף בכל התהליך. באחריות ליווי זה לוודא שכללי המותר והאסור נשמרים כבר במהלך הצילומים. כמו כן הוחלט שיש לבצע הכוונה וליווי לשוטרים טרום הצילומים, במהלכם ולאחריהם, בהשתתפות נציגי היועץ המשפטי, מודיעין, יחב"מ, משטר ונוהג, יעוץ ארגוני, דוברות וגורם פיקודי צמוד.
עוד נקבע כי גורמי הפיקוד ביחידה המצולמת חייבים להיות מעורבים משלב הליהוק ובחירת השוטרים, דרך הפיקוד והשליטה, הצילומים וליווי השוטרים. כמו כן הוחלט כי יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות/תכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים דוקו-תיעודי או שחזור. במשטרה אומרים כי השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה.
כמו כן נקבע כי יש לבצע את כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העוללים ממנו באופן מידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים שיהיה אמון בין היתר על כתיבת נוהל עבודה סדור ומובנה המפרט את כלל התהליכים הנדרשים בהתקשרות לצורך צילום תכנית או סדרה מסוג זה. כאמור, נקבע גם כי המשטרה תפסיק לעבוד עם קודה תקשורת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה