תקשורת ומדיה

אין ימין או שמאל: אנחנו אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה

בדיקת Vigo עבור כנס אילת לעיתונות, העלתה זינוק בשיח השנאה ברשתות כלפי עיתונאים סביב מערכת הבחירות. חלק מהשיח אלים ומסית. מי "מוביל" את הרשימה? 
אלכסנדר כץ |  1
עמית סגל ואמנון אברמוביץ' ביציאה מבית הדין הצבאי במשפטו של אלאור אזריה 'אחד בשביל כולם' (צילום מתוך 'אחד בשביל כולם', 'חדשות 2')
עמית סגל, חיים לוינסון ואטילה שומפלבי מובילים בחודשים האחרונים בשיח השנאה נגדם ברשתות החברתיות - כך עולה מבדיקה של חברת Vigo מקבוצת יפעת במסגרת יוזמה של אגודת העיתונאים תל אביב. הבדיקה שנערכה ב-5 החודשים האחרונים, בחנה לאורך 5 חודשים את היקפי שיח השנאה המופנה לעיתונאים ואנשי תקשורת ברשתות החברתיות טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, פורומים וטוקבקים.
המחקר, שממצאיו יידונו במסגר כנס אילת לעיתונות שיתקיים בשבוע הבא, נועד להפנות זרקור, באמצעות מעקב אחר נתונים, לתופעה של שיח אלים ומסית כלפי עיתונאים, העלול להוביל לפגיעה בהם. המדד מבוסס על מתודולוגיה שפותחה עבור "מדד השנאה" שנערך בשיתוף קרן ברל כצנלסון.
במסגרת המדד נבחן היקף שיח השנאה כלפי כ-100 עיתונאים ואנשי תקשורת מובילים בישראל, גם בעמודים האישיים שלהם וגם בשיח הרחב ברשת. ב-Vigo מציינים כי מרבית השיח הקשור לעיתונאים הוא חדשותי, סביב פרסומים שלהם, או מתקיים בין עיתונאים, בעוד שיח השנאה מופנה אליהם מצדם של גולשים וכולל נאצות וכינויי גנאי שונים.
במהלך חודשי המחקר נוטרו למעלה מ-1.1 מיליון שיחות הקשורות בעיתונאים ברשתות החברתיות. מתוכן, נוטרו  72 אלף שיחות שנאה כלפי עיתונאים, המהוות 7% מכלל השיח. במהלך חודשי המחקר - מאז חודש יוני - נרשמה עלייה עקבית וחדה בשיח השנאה כלפי עיתונאים, מגמה הקשורה להיקף השיח הפוליטי סביב הבחירות: ביוני נרשמו 10%, ביולי 12.5%, באוגוסט 14.8% ובספטמבר, החודש בו התקיימו הבחירות האחרונות – 19.2%. בחודש אוקטובר, עם תום מערכת הבחירות, נרשמה ירידה קלה ל-15.7%.
מממצאי המחקר עולה ששיעור של 69% משיח השנאה כלפי עיתונאים מתקיים בטוויטר, לאור נוכחותם הפעילה של עיתונאים ברשת זו והעיסוק האינטנסיבי בה בחדשות ואקטואליה. כמעט 80% משיח השנאה בטוויטר מצוי בתגובות גולשים לציוציהם של העיתונאים. ממצא מעניין נוסף, הוא כי פייסבוק מהווה קרוב לרבע משיח השנאה בלבד - 23%. נתח זה מהווה עדות לכך שמרבית הציבור הרחב אינו לוקח חלק בשיח זה. לגבי קיומו של שיח שנאה בפלטפורמות נוספות - 4% ממנו באו לידי ביטוי בטוקבקים, 3% באו לידי ביטוי בפורומים ובבלוגים בעוד 1% בא לידי ביטוי באינסטגרם.
מבחינת השיחות ברשתות החברתיות שסווגו כשיח שנאה, נמצא כי מדובר בשיח המאופיין כפוליטי, אישי מאד, שכמעט אינו נוגע לעבודת העיתונאי במישור המקצועי. חלק משיח השנאה גובל בהסתה של ממש. 70% משיח השנאה הוא בעל אופי פוליטי. 25% משיח השנאה הוא בעל אופי אישי. 15% משיחה השנאה קשור בנושאים מקצועיים. 5% משיח השנאה הנו על רקע להטופובי ו-3% מוגדרים כשיח מבוסס הסתה.
נכון לסוף אוקטובר 2019, ישנם 6 עיתונאים בולטים במיוחד בהיקפי השנאה שהם סופגים ברשת: עמית סגל מחדשות 12 מוביל את הדירוג עם 3,019 שיחות שנאה שנמדדו כלפיו בתקופת המחקר. אחריו חיים לוינסון מהארץ עם 2,758 שיחות שנאה, אטילה שומפלבי מ-ynet עם 2,339 שיחות שנאה, בן כספית ממעריב עם 2,232, אראל סג"ל מ-FM103 וכאן 11 עם 2,208, וגיא פלג מחדשות 12 עם 2,095.
על פי ההתפלגות הכללית, ניתן לציין כי שיח השנאה אינו ניתן לזיהוי עם צד מסוים במפה הפוליטית.


רשימת 20 העיתונאים המובילים בשיח שנאה כלפיהם (מקור: Vigo)
בבחינת הקשר בין פרסום מצד העיתונאי במדיה וההשלכות על השיח ברשת, נמצאו מספר דוגמאות בולטות לסיפורים שפורסמו באמצעי התקשורת והובילו לזינוק בשיח השנאה ברשת:
• פרשת הקדיש על ראש הממשלה בנימין נתניהו ב'שש עם עודד בן עמי' בחדשות 12 הובילה לעלייה של 1,320% בשיח השנאה כלפי עודד בן עמי.
• האמירה של ירון לונדון כלפי הציבור הערבי הובילה לעלייה של 850% בשיח השנאה כלפיו.
• ההתבטאות של רוני דניאל בנושא פרשת האונס בקפריסין הובילה לעלייה של 410% בשיח השנאה כלפיו.
• התחקיר שפרסם עמרי מניב בחדשות 13 על הרב אסף נאומבורג הוביל לעלייה של 320% בשיח השנאה כלפיו.
• פרסום תמלילי חקירות נתניהו על ידי גיא פלג בחדשות 12 הובילו לעלייה של 260% בשיח השנאה כלפי פלג.
• הריב של בן כספית עם ינון מגל הוביל לעלייה של 225% בשיח השנאה כלפי כספית.
• הטורים של אלי ציפורי ופיטוריו מגלובס הובילו לזינוק של 210% בשיח השנאה בעניינו.
סמנכ"ל מחקר בחברת יפעת, שחר גור, מסר כי "מדד השנאה לעיתונאים מהווה מראה לשיח הפוליטי בישראל בעת הזו, כאשר המתקפות משני הצדדים חריפות ואישיות מאוד וממוסגרות כמעט תמיד כימין מול שמאל. בנוסף, ניתן להתרשם דרכו מהקשר ההדוק בין המדיה המערכתית לרשתות החברתיות. פרסום סיפור או חשיפה של עיתונאי בתקשורת מובילים באופן מיידי למתקפות כלפיו מצד גולשים, שלעתים אף גולשות לשיח מסית ואלים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בושה שאין כתב חרדי ברשימה (ל"ת)
    חרדי 11/2019/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור