תקשורת ומדיה

2019 ברייטינג: התוכנית הנצפית, בחירות שלא נגמרות ופלופ גדול ויקר

השנה התחילה במפץ הגדול בטלוויזיה עם האיחוד של רשת וערוץ 10. האם הערוץ הממוזג הקפיץ את אחוזי הצפייה מול קשת, מה היה הפרק הנצפה השנה ומי הפתיע? סיכום 2019 ברייטינג
עינת שחק |  8
כוכבי רייטינג 2019
השנה חלו לא מעט שינויים במבנה הערוצים בטלוויזיה. לאחר פיצול ערוץ 2 בנובמבר 2017, ב-15 לינואר 2019 התמזגו ערוצים 10 וערוץ 13 תחת קורת גג אחת – ערוץ רשת 13.
במסגרת המהלך,  חדשות 2 ששידרה עד אז הן בקשת 12 והן ברשת 13 עברה לשדר בקשת 12 בלבד וסחפה אחריה את הצופים ששמרו לה אמונים. במקביל, חדשות 10 נקלטו ברשת 13.
 
מלבד זאת, 2019 תיזכר כשנה בה מהדורות החדשות כיכבו ולו בשל העובדה כי זו הייתה שנה עם שתי מערכות בחירות מותחות במיוחד. סבב הבחירות הראשון שהתקיים באפריל, הניב רייטינג מצרפי של 56.8% ממשקי הבית היהודיים אשר צפו בתוצאות מדגמי הטלוויזיה בדיוק בשעה 22:00 בלילה, ב-5 הערוצים השונים (קשת 12, רשת 13, כאן 11, ערוץ 9 וערוץ 20). מדובר בירידה חדה ביחס לבחירות 2015, אז הרייטינג המצרפי עמד על 69.6%.
בעת פרסום תוצאות המדגמים הצופים בחרו בקשת 12 – הרייטינג בערוץ עמד על 30.5%, ברשת 13 על 12.9%; 8.1% בכאן 11; 3% בערוץ 9; ו-2.3% בערוץ 20, שפרסם תוצאות סקר מורחב ולא מדגם.
 
בסבב הבחירות השני שהתקיים בספטמבר, ניכרה התשה בקרב הצופים, כשכמעט 50% צפו בדקת המדגם ב-3 הערוצים השונים קשת 12, רשת 13 וכאן 11. נתון זה נמוך ביחס לנתוני הצפייה המקבילים בבחירות באפריל. מאידך, דווקא נתוני ההצבעה בבחירות האלה עלו במקצת, באופן מפתיע, למרות תחושת המיאוס בציבור.
דקת המדגם רשמה זינוק בצפייה דווקא בחדשות 13 של רשת: באפריל צפו במשדר 12.9%, ובספטמבר הנתון זינק ל-19.2%. מנגד, חדשות 12 של קשת נחלשה מ-30.5% באפריל ל-24.1%, בספטמבר ואילו כאן 11 נחלשה מ-8.1% באפריל ל-6.3% בספטמבר.
במהלך ערב הבחירות בספטמבר נרשמה שליטה מלאה של חדשות 12 בשידורי הבחירות בין 17:00 ל-22:00 - חדשות 12 עם 21.3%; חדשות 13 עם 7.7%; כאן 11 עם 4.2%.
שינויים בהרגלי המדידה
נזכיר כי נתוני הרייטינג המציינים אחוזים מתייחסים למדידת הצפייה בקרב משקי הבית היהודיים מגיל 4 ומעלה, והנתונים המציינים אלפים מתייחסים למשקי בית מכלל האוכלוסייה. החל מחודש ינואר הייתה אמורה לחול מדידת רייטינג חדשה המשלבת נתוני צפייה בערוצים גם ממסך הטלוויזיה וגם מהפלטפורמות הדיגיטליות לכדי מספר אחד. בתוך כך, הוסכם גם כי תחדל מדידת משקי הבית היהודיים בנפרד ותחת זאת ימדדו אלפי צופים במגזר הכללי.
אולם באמצע החודש פורסם בגלובס כי בקשת נסוגו מההבנות הללו וכעת הם מבקשים להישאר במתכונת חישוב הרייטינג בנפרד בין משקי הבית היהודיים שימשיכו להופיע באחוזים, ובין אלפי הצופים שייצגו את כלל האוכלוסייה.
הערוצים השונים החברים בוועדה למידרוג, ממנה מגיעים הנתונים, דוגלים בגישות מדידה שונות. קשת כאמור, מעדיפה את שיטת המדידה הנוכחית ואילו ברשת 13 דוחפים למהלך המדידה באלפי צופים, שכן לטענת הערוץ יש לספור את כלל האוכלוסייה הצופה בטלוויזיה בישראל. שיטת המדידה באלפים בכלל האוכלוסייה היא שיטה הנהוגה בכל העולם, ולראיית רשת, כולם מושפעים מהטלוויזיה וכולם חשופים לתכנים פרסומיים, ללא קשר לזהותם. סיבה נוספת לגישה זו יכולה להיות גם הפער הגדול בין הערוצים בצפייה בקרב משקי הבית היהודיים, בהם קשת 12 שולטת בכיפה.
מולם, גם לתאגיד השידור הציבורי השגות משלו לגבי צורת המדידה, ובדצמבר השנה החליט כי יפרוש מהוועדה למידרוג עם תחילת 2020 (זאת לאחר שבפברואר השנה פרש ערוץ 20 מהוועדה). פרישת כאן מתרחשת לאור הפער בין נתוני הצפייה הגבוהים בפלטפורמות הדיגיטליות – כאן נבחר לערוץ הנצפה ביותר ביוטיוב ב-2019 - לעומת נתוני הצפייה המדשדשים בערוץ כאן 11. אחת הסיבות לכך, לטענת הערוץ, היא כי על פי אסטרטגיית התאגיד, התכנים עולים לדיגיטל עוד לפני השידור בטלוויזיה מתוך גישה לפיה בדיגיטל מתרחשת עיקר הצפייה כיום.
לאור הפרשנויות השונות לשיטת המדידה, הנתונים המובאים הינם ממוצע אחוד בין הערוצים על פי נתונים שנתקבלו מכל אחד מהם. 
התוכנית הכי נצפית
על פי הנתונים, התוכנית הכי נצפית השנה הייתה הכוכב הבא לאירוויזיון 2019 בקשת 12 עם ממוצע רייטינג של 22.3% ו-631 אלפי צופים. בתוכנית התמודדו מי שביקשו לייצג את ישראל באירוויזיון שהתקיים השנה בתל אביב ולבסוף הזוכה הגדול היה קובי מרימי. מלבדו, בתוכנית התגלו לא מעט כוכבים נוספים כמו להקת שלוה והמועמדת השנויה במחלוקת - שפיטה.
לא רחוקה מאחור נמצאת האח הגדול VIP, התוכנית הכי נצפית של רשת 13 השנה. פרק ההשקה לתוכנית רשם את נתוני השיא השנתיים בערוץ עם 27.4% ו-815 אלף צופים, אך העונה לא התרוממה לשיא שנרשם בפרק הזה וממוצע הרייטינג העונתי עמד על 17.6%. למעשה, למרות שהיא תוכנית הדגל של רשת, מתוך 22 הערבים בהם שודרו פרקי התוכנית, היא הובילה את הרצועה רק בשישה. לשם השוואה, ממוצע האח הגדול בעונה שלפני כן עמד על 17.9%. גמר האח הגדולVIP  הסתיים אף הוא בצורה פושרת עם 19.7% בלבד בקרב משקי הבית היהודים ו-614 אלף צופים באוכלוסייה הכללית.
בכאן, המרדף היא התוכנית הנצפית ביותר עם ממוצע שנתי של 5.2% ו-139 אלף צופים. השעשועון  שהפך זה מכבר את הצ'ייסר למותג, נמצא בפער רציני מול תוכניות הריאליטי בערוצים המסחריים.
המשדר הנצפה ביותר
ב-2019, המשדר הנצפה ביותר היה גמר אירוויזיון 2019 בכאן 11, שהושיב מול המסך 38.2% שהם 1.302 מיליון צופים. גם גמר הכוכב הבא לאירוויזיון, בו הוכרז כי קובי מרימי יהיה נציג ישראל בתחרות היה הפרק הנצפה ביותר בגזרת פרקי התוכנית הסדירים והניב לערוץ 30.8% בקרב משקי הבית היהודים ו-907 אלף צופים באוכלוסייה הכללית. בדקה בה הוכרז כי מרימי הוא המנצח - נרשם רייטינג גבוה אף יותר - של 35.2%.
גם השקת עונת ה-VIP  של האח הגדול ברשת 13 רשמה נתון גבוה של 27.4% בקרב בתי האב היהודים ו-815 אלף צופים באוכלוסייה הכללית. במשדר נרשם פיק של 32.8%, עם כניסתה של העיתונאית נרי ליבנה לבית האח הגדול, אשר גם כיכבה במקום החמישי מקרב אנשי התקשורת המחופשים ביותר השנה בגוגל. ערב לפני ליל הסדר נרשם שיא רייטינג עונתי לשעשועון הכי נצפה של כאן, המרדף, עם 7.1% ו-191 אלף צופים.
רייטינג לפי רצועות
גזרת הפרה פריים מהווה מקפצה למהדורות החדשות, וקשת 12 מובילה עם רצועה חזקה יותר העומדת על ממוצע של 10.2% מול נתונים צנועים ברשת 13 העומדים על 5.4% ו-1.62% בכאן 11.
בגזרת המהדורות, החדשות 12 שולטת ברצועה וייתכן שניתן לייחס לכך את העבודה כי חברת החדשות של ערוץ 2, עם הפיצול בין קשת לרשת, המשיכה לקשת 12 והצופים שמרו אמונים למהדורה המוכרת.
מנגד, בשנה החולפת חלו לא מעט תהפוכות בחדשות 13; עם תחילת השנה והמיזוג בין חדשות 10 לחדשות 13, המהדורה התחילה את השנה עם 364 אלף צופים תחת ניהולו של גולן יוכפז, שהיה אז מנכ"ל חדשות 10. בסוף חודש מאי עזב יוכפז את חדשות 13, והמהדורה הגיעה לשפל בחודש יוני מייד לאחר עזיבתו, כשרשמה 197 אלף צופים בממוצע בחודש. לאחר פרישת יוכפז מונה ישראל טויטו למנכ"ל חדשות 13 והנתונים השתפרו מעט והגיעו ל-255 אלף צופים בנובמבר, שמציינים עלייה של 26% מאז יוני, אולם טרם הצליחו בחדשות 13 להעפיל לשיאי תחילת השנה.  
בגזרת הפריים טיים, קשת מובילה עם 15.9%, אך גם כוללת צפייה מ-20:00 בערב, כך שמהדורת החדשות נכללת במדידה, בטענה שזו שיטת המדידה הנהוגה גם על המפרסמים. מנגד רשת 13 מודדת החל מ-21:15 וטוענת לממוצע של 288 אלף צופים המהווים 40% מסך נתוני הצפייה (כזכור הערוץ דוגל בשיטת מדידה באלפים מקרב כלל האוכלוסייה).
גם ברצועת הלייט נייט, קשת 12 מובילה לרוב את הרצועה, אולם יש לציין כי לעומת רצועות אחרות, בהן לרוב ההובלה ידועה מראש ואינה משתנה, דווקא בלייט נייט, למרות הפער הגדול בממוצע, ניתן לראות נתונים יחסית צמודים כתלות ביום השידור. 
התוכנית הכי יקרה
למעט בכאן 11, הערוצים המסחריים סירבו להתייחס לעלויות התוכניות השונות. התוכנית הכי יקרה שהופקה בכאן הייתה דוז פואה, דרמה לאירוויזיון ששודרה אחריו בשל רגישות התכנים (הסדרה מספרת על ניסיון לחבל בתחרות באמצעות פיגוע ראווה - שלבסוף מסוכל).
יחד עם זאת, ישנה תוכנית אחת שרבות דובר על עלויות הפקתה הגבוהות, וכגודל ההערכות - גודל הפלופ: 2025. פרק ההשקה לריאליטי שהגו יורם זק וארז טל בעלות מוערכת של יותר מ-80 מיליון שקל היה אולי הסנונית שבישרה את ההתרסקות.
 
השקת התוכנית רשמה 21.1% (לשם השוואה, פרק ההשקה של האח הגדול היה הנצפה ביותר ברשת 13 באותה שנה עם 27.4%). ממוצע העונה עמד על 14.3% ותוכנית הגמר רשמה רק 15.2%.
לאור הנתונים המאכזבים דווח באייס כי קשת פיצתה את רוכשי חבילות התוכן השיווקי לפרקי הסדרה. בין המפרסמים נמנו בזק, רנואר, שופרסל, איקאה, סמסונג, קפה לנדוור, טמפו, בנק לאומי ועוד. טווח העסקאות נע בין 1.5 מיליון שקל ברף הנמוך ל-3 מיליון שקל בקצה העליון. לאור הנתונים העגומים, לפני מספר שבועות התפרסם ב-ynet כי התוכנית לא תמשיך לעונה נוספת וכי בקשת החליטו לוותר על הפורמט.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
    דירה = קורת גג 01/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
    סגור
  • 4.
    "שנות ה80"
    שלמה 01/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רייטינג של 15% לא מציינים למה???גב האומה 4%
    סגור
  • 3.
    ולא לשכוח את השיא של האח הגדול
    חושם 01/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כי הזכרנו אותו רק 6 פעמים בכתבה עם ובלי קשר לתוכן. שורה תחתונה: תבוסה מהדהדת לרשת (אבל אנחנו אובייקטיביים אז בואו נזכיר עוד פעם את השיא של האח הגדול בתכנית הראשונה)
    סגור
  • 2.
    ברכותי לועדת המידרוג על ההשקה המוצלחת ב1.1 כפי שהכריזו!
    איתן 12/2019/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שיטת מדידה חדשה, עתיד חדש לתעשיית הפירסום בישראל. זהו שחר של יום.. ישן?
    סגור
  • 1.
    שימו לב שאחוזי הרייטינג של 11 נמוכים בהרבה מרשות השידור
    שערוריה הסמויה מהעין 12/2019/31
    הגב לתגובה זו
    4 2
    רשות השידור בימיה הגרועים ביותר כאשר נלקחו ממנה כל תקציביה, פוטרו עתונאיה, הוכפשו והופשטו ערום ועריה בכל ה"קולגות" אמצעי התקשורת, הביאה נתוני צפיה גבוהים בהרבה מנתוני כאן 11 עם מיליארדי השקלים של הכסף הציבורי המוזרם אליה. לא יאומן
    סגור
  • שים לב
    הגיון 04/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאן 11 משקיע להפיץ את רוב התוכן שלו במדיה בגלל שהוא ערוץ ציבורי המטרה היא להנגיש תוכן לציבור ולכן הפוקוס הוא לא על הטלוויזיה (שלא לכל אחד יש ולא לכולם מתאים שעות השידור) אלא על היוטיוב אפליקציה ואתר שכמעט לכולם יש גישה אליהם כל הזמן ושם המספרים גבוהים יותר (כמו שגם צוין בכתבה
    סגור
  • מעניין שהעובדה הזו מוצנעת היטב בכתבות על המדיה. (ל"ת)
    טל 01/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • שחרר (ל"ת)
    g 01/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור