תקשורת ומדיה

קשת ורשת נגד שר התקשורת: עתרו לבג"ץ להשבת 35 מיליון שקל

הזכייניות דורשות כי משרד התקשורת ישיב להן סכומים שהעבירו למדינה בתמורה לשימוש באפיקים 12, 13 ו-14 והיו אמורים לחזור כמימון להפקות תוכן, אולם מתעכבים בשל ממשלת המעבר
רועי בהריר-פרל |  1
דודי אמסלם (צילום יצחק הררי, דוברות הכנסת)
האשליה כי המוסדות המדיניים בארץ מתפקדים כתמול שלשום במהלך כהונתה של ממשלת מעבר, מתנפצת לנגד עינינו בתחומיים רבים. כך גם בענף התקשורת - ובערוצי הטלוויזיה המסחריים באופן נקודתי.
עתירתן הנוכחית של קשת ורשת לבג"ץ נגד משרד התקשורת והאוצר, דורשת מהם להחזיר לזכייניות 35 מיליון שקלים בהתאם להסכם מולן, עליו חתום משרד התקשורת.
סיפורה של העתירה מתחיל בשנת 2015, אז עבר ערוץ 10 לרישיון - מה שאילץ אותו לשלם למדינה עבור השימוש באפיק 10 בכבלים ובלווין. שנתיים לאחר מכן, עם פיצול ערוץ 2 לקשת ורשת, הזכייניות שילמו למדינה עבור השימוש באפיקים 12, 13 ו-14. הסכום הכולל שהופקד בקופת המדינה על ידי הזכייניות עמד על 35 מיליון, מתוכם 25 מיליון שקשת העבירה במסגרת המכרז של הרשות השנייה על השימוש באפיק 12.
על פי החוק, הכספים הללו אמורים לחזור לזכייניות בצורה של מימון להפקות תוכן, בהתאם למודל שייקבע על ידי שר התקשורת. בנייתו של המודל החלה, אבל נעצרה עם ההכרזה על בחירות ב-2018. מאז היא תקועה, כיוון שלא ניתן לבצע פעולות אלה בתקופת ממשלת מעבר - כך, על פי החלטת היועץ המשפטי במשרד התקשורת.
העתירה של קשת ורשת גורסת בין השאר כי הקיפאון שהושת על הסכומים הללו, מנוגד לעובדה ששר התקשורת איפשר הקלות לחברת HOT במהלך אותה ממשלת מעבר. בהקשר זה יש לציין שהשר אישר כי HOT לא תהיה מחויבת לפרישת תשתיות מלאה בכל ישראל - ובכך חסך לה מיליארד שקל. בנוסף, העותרות טוענות כי העיכוב המדובר אינו מחוייב המציאות, ושכתוצאה ממנו נפגעת זכות הקניין של הזכייניות, בנוסף לפגיעה בענף ההפקות המקומיות.
"משמעות הדבר היא כי החלטת שר התקשורת בדבר אמות המידה לחלוקת הכספים תתקבל לכל המוקדם במהלך החודשים אפריל-מאי 2020 - יותר משלוש שנים לאחר שהעותרות שילמו את הכספים המופקדים לאחר מכרז הקצאת האפיקים וחמש שנים מאז שילם ערוץ 10 את הכספים המופקדים", נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין רועי בלכר, נגה רובינשטיין, אלעד כהן ועדי עמיתי קריספין.
"בנסיבות אלה", המשיכו העותרות, "ולאור מצבו של שוק הטלוויזיה המסחרית המקומי בשנים האחרונות והאתגרים עמם מתמודדות העותרות, לרבות תחרות עזה מצד גופים בינלאומיים שאינם מוגבלים ברגולציה, דוגמת פייסבוק וגוגל, יש חשיבות רבה לכך שתתקבל החלטה בעניינם של הכספים המופקדים בהקדם, באופן שיקדם את האינטרס הציבורי בפיתוח תעשיית התוכן הטלוויזיוני הישראלית, ידרבן השקעות נוספות בה, ויעשיר את מסך הטלוויזיה ביצירה מקומית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אתם זוכרים שמתוך הסכום הזה על אפיק 14 שולמו שקל תשעים? (ל"ת)
    אחד שיודע 01/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור